ממחר: מתחמי חיסון קורונה לילדים יחלו לפעול ללא תור

לקופות החולים המחסנות בתוך המרפאות יצטרפו החברות שרן, נובולוג ופמי פרימיום שיוכלו לחסן אלפי ילדים ביום

ילדה מקבלת חיסון לקורונה בתל אביב / צילום: Associated Press, Oded Balilty
ילדה מקבלת חיסון לקורונה בתל אביב / צילום: Associated Press, Oded Balilty

מחר (ג') צפוי להתרחב מבצע החיסון לילדים בני 5-11 נגד קורונה. שלוש חברות: שרן, מדיקר בריאות (נובולוג) ופמי פרימיום יעמידו מתחמים זמניים לחיסון, אליהם אפשר יהיה להגיע ללא תור.

בשבוע האחרון מאז החל מבצע החיסונים, הוא הופעל בעיקר על-ידי קופות החולים. ההתחסנות הייתה במרפאות הקופות, לפי תור. עד כה חוסנו כ-4% מהילדים בקבוצת הגיל הרלוונטית, ומספר דומה כבר זימנו תורים דרך הקופה, אך לא בכל האזורים בארץ היו תורים זמינים כבר השבוע.

העלייה בזמינות התורים צפויה להגדיל את קצב ההתחסנות. חברת שרן מעריכה כי תוכל לחסן כ-1,000 ילדים ביום. במקביל, תימשך ההתחסנות בקופות. החברות ערוכות להקים נקודות חיסון גם בתוך בתי הספר, אך הממשלה עדיין לא החליטה אם לאפשר זאת.

האם החיסון מגן מפני הווריאנט החדש? 

המשך קמפיין חיסון הילדים מגיע על רקע יציבות במספר המאומתים לקורונה בישראל, עלייה במספר החולים הקשים היומי וחשש מהגעת וריאנט האומיקרון. כרגע עוד לא ידוע הרבה לגבי התנהגות וריאנט האומיקרון, אך ההערכה היא שהוא מתפשט במהירות. עדיין לא ידוע האם האומיקרון אכן יהפוך לוריאנט הדומיננטי וידיח מהשלטון את הדלתא. כמו כן, לא ידוע באיזו מידה יוכלו החיסונים להגן מפניו, משום שיש בו מוטציות רבות באזור שבו מתחבר הווירוס לתא, האזור שבו הנוגדנים אמורים להפריע.

עם זאת, הערכות רוב המומחים הן שאפילו אם תהיה ירידה בהגנה, היא לא תהיה מלאה, והחיסון יעניק הגנה מסוימת לעומת אי-התחסנות. אם ההגנה תישאר חזקה מספיק, הרי שהתחסנות רבה של האוכלוסייה, כולל הילדים, תוכל לבלום את התפשטות של המחלה באופן שיעניק שבכת הגנה נוספת לכלל האוכלוסייה.

חברת פייזר מסרה כי תדע תוך כשבועיים האם וריאנט האומיקרון חומק מהחיסון, ואם אומנם נראה יהיה כי דרוש חיסון חדש, היא תוכל לספקו תוך כ-100 יום.