200 עובדי נמל חיפה שמשתכרים יותר מהמנכ"ל גם רוצים מענקים

ברשות החברות מתנגדים לשלם תוספות ל-200 עובדים המרוויחים יותר מ-‏50 אלף שקל בחודש • בית הדין לעבודה הוציא צו מניעה להשבתה שגרמה לעיכובים בפריקת הסחורות

נמל חיפה. תור האוניות מתארך / צילום: איל יצהר
נמל חיפה. תור האוניות מתארך / צילום: איל יצהר

בית הדין האזורי לענייני עבודה בחיפה הוציא צו מניעה נגד העיצומים שנקטו עובדי נמל חיפה. מאז יום חמישי ועד להוצאת הצו, הלך והתארך תור האוניות והמשאיות המבקשות להיכנס אל נמל חיפה כדי לפרוק ולהעמיס סחורות. העיכובים נוצרו בעקבות סירוב עובדי הנמל לעבוד שעות נוספות כנהוג, במחאה על אי קבלת בונוסים בסך 13.3 מיליון שקל שמגיעים להם לטענתם. ברשות החברות טוענים שלבונוסים זכאים רק עובדים שמרוויחים פחות משכר המנכ"ל. מתוך כ-900 עובדים בנמל הצפוני, כ-200 מרוויחים שכר מנכ"ל ומעלה.

במילים אחרות, 200 העובדים החזקים בנמל שמרוויחים משכורות גבוהות מאוד, שבנוגע להם יש מחלוקת בעניין הבונוסים, מונעים את קבלת הבונוסים שאין חולק שמגיעים ל-700 עובדים אחרים. שכר מנכ"ל נמל חיפה עומד על כ-48 אלף שקל בחודש. כ-200 העובדים החזקים בנמל מרוויחים בין 50 ל-80 אלף שקל בחודש וסקיפרים 60-50 אלף שקל. כמחצית מעובדים אלה כבר הועברו בשנתיים האחרונות עם מחלקת ים מהנמל אל חברת נמלי ישראל, אך הבונוס עדיין רלוונטי לגביהם. העובדים שנשארו בנמל ומרוויחים יותר מהמנכ"ל הם ברובם חברי הנהלה.

ההנהלה: "נזקים כבדים ביותר"

עובדי נמל חיפה הם שיאני השכר מבין כלל הגופים הציבוריים. לפי דוח השכר של האוצר שהתפרסם לפני חצי שנה, העובדים בנמל חיפה השתכרו 35,742 שקל בממוצע למשרה בשנת 2019 - עלייה של כ-800 שקל בתוך שנה. רובם של עובדי הנמל, כשני שלישים מהם, משתכרים בממוצע כ-42,000 שקל בחודש למשרה מלאה.

הנהלת הנמל, הדירקטוריון והעובדים הסכימו ביניהם על מתן הבונוס גם לעובדים החזקים. אלא שבשבוע שעבר נפגש רם בלינקוב, מנכ"ל משרד האוצר וממלא מקום מנהל רשות החברות, עם בכירי הנמל. בלניקוב הודיע באופן חד משמעי כי עמדתו היא שאין לחלק בונוס לעובד ששכרו ברוטו עולה על שכר המנכ"ל. לנוכח עמדתו של בלינקוב, נקטו העובדים צעדים ארגוניים שמתבטאים על פי הנהלת הנמל ב"סירוב מוחלט לבצע עבודה בשעות ובמשמרות נוספות". לפי ההנהלה, "הפסקת העבודה בשעות נוספות גורמת נזקים כבדים ביותר".

אומנם כרגע ישנה "הפסקת אש" בין העובדים לבין ההנהלה, אבל החיכוכים עלולים להתחדש בעוד כשבועיים. ב-15 בדצמבר יגיע בלינקוב לדיון בבית הדין המחוזי לענייני עבודה בחיפה, שבו ישתתפו גם נציג ההסתדרות אבי אדרי ומנכ"ל נמל חיפה מנדי זלצמן. הדיון המשותף נקבע לאחר שביה"ד ביקר את המדינה: "היה מצופה מהמדינה לשקול את הדברים בכובד ראש, לשבת ולדבר עם הצדדים בטרם קבלת החלטה ובכל מקרה לנמק היטב את ההחלטה תוך התייחסות לכל טיעוני ההנהלה ונציגות העובדים".

מבין הבונוסים השנתיים שאמורים להיות משולמים בגין שנת 2018 בהיקף של 13.3 מיליון שקל, כ-4.3 מיליונים מיועדים להיות מחולקים לעובדים רק אחרי הפרטת הנמל הצפויה בעוד כחצי שנה.

במכתב ששלחה רשות החברות להנהלת הנמל נכתב כי "חוזר רשות החברות הממשלתיות בנושא מדיניות בונוס בחברות ממשלתיות עסקיות קובע את הכללים וההוראות בנושא הנדון, אשר אחד מהם הוא אי תשלום בונוס לעובד החברה הממשלתית ששכרו הברוטו גבוה מזה של מנהלה הכללי. הרציונל בבסיס הוראה זו ברור. מכיוון שהסכום הכולל של הבונוס המשולם לכלל עובדי החברה קבוע, על כן, תשלום הבונוס לעובדים המשתכרים סכומים גבוהים מאוד בכל קנה מידה, בין 50 ל-80 אלפי שקלים בכל חודש, יבוא על חשבון התגמול שישולם לעובדי החברה האחרים ובכך תיפגע יכולת החברה לתגמל ולתמרץ עובדים המשתכרים שכר נמוך יותר".

ההסתדרות: "רוב השכר - שעות נוספות"

מנגד, בהסתדרות העובדים טוענים כי בעוד ששכר המנכ"ל הוא "גלובלי", העובדים שהבונוס בגינם הוא במחלוקת עובדים שעות נוספות רבות כדי להגיע לרמת שכר זאת. לדבריהם, הפרמיה על השעות הנוספות מגיעה ל-60%-70% משכר עובדים אלה. בהסתדרות מסכימים שעובדים אלה יקבלו בונוסים מופחתים, אבל מתנגדים בתוקף לאי מתן גורף של מענקים. בתגובה לטענה שלפיה העובדים החזקים מונעים קבלת בונוסים מיתר העובדים אומרים בהסתדרות שכל העובדים תומכים במהלך ומזדהים עם העובדים החזקים, על כן כלל העובדים השתתפו בעיצומים.