למרות רבעון חלש לרמי לוי: הרווח הנקי זינק ב-33% מתחילת השנה

רשת שיווק השקמה מייחסת את הירידה הרבעונית בהכנסות וברווחים למיעוט ימי העבודה ולהעמקת מבצעי חגי תשרי • מינואר עד ספטמבר רשמה רווח נקי של 150 מיליון שקל • רמי לוי על הירידה ברווח הגולמי: "העברנו חלק מהרווח לטובת הלקוח"

רמי לוי / צילום: תמר מצפי
רמי לוי / צילום: תמר מצפי

רשת חנויות המזון רמי לוי שיווק השקמה פרסמה היום (ב') את תוצאותיה לרבעון השלישי ולתשעת החודשים הראשונים של השנה. בעוד שהתוצאות לתקופה הרחבה מלמדות על צמיחה בהיקפי הפעילות ועלייה ברווחיות התפעולית, ברבעון השלישי לבדו נרשמה ירידה קלה בחלק מהמדדים.

הכנסות הרשת ברבעון השלישי ירדו ב-2.4% והסתכמו בכ-1.62 מיליארד שקל, בהשוואה לכ-1.66 מיליארד שקל ברבעון המקביל אשתקד. בדוחות מוסבר כי הירידה נבעה בעיקר מקיטון של 7% בפדיון חנויות זהות, בשל מיעוט ימי עבודה בספטמבר בגין עיתוי חגי תשרי. כמו כן, ציינה הרשת, הרבעון המקביל אשתקד הושפע לחיוב מצריכה מוגברת בגין משבר הקורונה.

ההכנסות במגזר "אחרים" (קופיקס, גוד פארם ורמי לוי תקשורת) עלו ל-160 מיליון שקל ברבעון האחרון, לעומת כ-140 מיליון שקל אשתקד.

הרווח הנקי הסתכם בכ-42 מיליון שקל ברבעון, ירידה של 12% בהשוואה לרווח של 48 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. גם כאן הירידה מיוחסת לקיטון בהכנסות כתוצאה ממיעוט ימי העבודה ומהעמקת המבצעים בחגים.

לוי ציין עם פרסום הדוחות כי "גם ברבעון האחרון העמקנו מבצעים בחגי תשרי, דבר שהתבטא בירידה ברווח הגולמי בפעילות הסופרים של החברה האם, בכך שהעברנו חלק מהרווח לטובת הלקוח".

מניית רמי לוי , שעד למועד פרסום הדוחות נסחרה בעלייה של כ-1.5%, סיימה את היום בנפילה של 4.3% בעקבות התוצאות. המניה נסחרת בשווי שוק של 3.3 מיליארד שקל, כאשר מתחילת השנה הוסיפה כ-19% לערכה. להחזקותיו של לוי (כ-40%, יחד עם רעייתו עדינה) שווי של כ-1.32 מיליארד שקל.

שיעור הרווחיות עלה

הרווח הגולמי ברבעון השלישי של השנה הסתכם בכ-370 מיליון שקל, ירידה קלה בהשוואה לכ-376 מיליון שקל ברבעון המקביל. יחד עם זאת, שיעור הרווח הגולמי עלה ל-22.79%, בהשוואה ל-22.62% בשנה שעברה. ברשת מציינים ששיעור הרווחיות הושפע לחיוב מהשיפור בתנאי הסחר, מהתייעלות לוגיסטית במרלו"ג החברה במודיעין, מהמותג הפרטי ומרווחיות החברות הבנות. בפעילות הסופרים הרווחיות הגולמית ירדה בעיקר לאור המבצעים בתקופת החגים.

הרווח התפעולי הסתכם ברבעון בכ-68 מיליון שקל (4.19% מההכנסות), ירידה של כ-11% בהשוואה ל-77 מיליון שקל בשנה שעברה. שיעור הרווחיות ירד רק במעט, שכן ברבעון המקביל הוא עמד על 4.63% מההכנסות.

ה-EBITDA ברבעון הסתכם ב-133 מיליון שקל (כ-8.2% מההכנסות), לעומת כ-138 מיליון שקל (כ-8.3% מההכנסות) ברבעון המקביל אשתקד.

פרסום הדוחות מגיע לאחר שרשת קמעונאות המזון פרסמה אתמול דוח מתוקן בקשר לחידוש ועדכון תנאי ההסכם שבינה ובין בעל השליטה בה, רמי לוי. במסגרת העדכון, צומצמה העלאת מחיר המקסימום של דמי השכירות החודשיים למ"ר לנכסים שהרשת שוכרת מלוי עד לכ-11%, במקום העלאה של עד 20% כפי שביקשה החברה לאשר תחילה. דמי השכירות ששילמה הרשת עבור נכסים שהיא שוכרת מבעל השליטה הסתכמו בשלוש השנים האחרונות ביותר מ-190 מיליון שקל.

בתחילת החודש התפוצצה הפרשה שבמרכזה חשד לתיאום מחירים בין ענקיות המזון בישראל. חוקרי רשות התחרות פשטו על משרדי שטראוס ושופרסל, וחקרו שורת בכירים, בהם מנכ"ל שופרסל איציק אברכהן. לוי הגיע גם הוא לחקירה ברשות התחרות.

מינואר עד ספטמבר התמונה משתנה - ולטובה

במבט על התוצאות הכספיות של רמי לוי בתשעת החודשים הראשונים של השנה נצפה שיפור ברוב המדדים. ההכנסות בין ינואר לספטמבר הסתכמו ב-4.82 מיליארד שקל, בהשוואה לכ-4.81 מיליארד שקל בתקופה המקבילה אשתקד. החברה ציינה שבמהלך התקופה חל קיטון של 3.2% בפדיון החנויות הזהות ביחס לשנה שעברה, אז נרשמה צריכה מוגברת מאוד, אך הקיטון קוזז מול הכנסות מפתיחת סניפים חדשים ומגידול בהיקפי הפעילות של החברות הבנות - גוד פארם, קופיקס ופעילות הסלולר.

הרווח הגולמי בשלושת הרבעונים הראשונים עלה בכ-4% לכ-1.12 מיליארד שקל, בהשוואה ל-1.07 מיליארד שקל בתקופה המקבילה אשתקד. הרווח התפעולי קפץ בתקופה הזו ב-19% והסתכם ב-228 מיליון שקל, בהשוואה לכ-192 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד. שיעור הרווח התפעולי עלה לכ-4.72%, בהשוואה ל-3.99% בשנה שעברה. לפי הדוחות, השיפור נובע בין השאר מחיסכון בהוצאות האחזקה כתוצאה משיפור וייעול תהליכים בתוך החברה, שקוזזו חלקית עם העלייה בהוצאות שכר עובדים.

בשורה התחתונה, הצמיחה בהכנסות והשיפור ברווחיות הובילו את רשת רמי לוי שיווק השקמה להציג עלייה של כ-33% ברווח הנקי בתשעת החודשים הראשונים של השנה לכ-150 מיליון שקל, בהשוואה לכ-113 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד.

ה-EBITDA בתשעת החודשים הראשונים עלה בכ-12% לכ-417 מיליון שקל (כ-8.6% מההכנסות), לעומת כ-372 מיליון שקל (כ-7.7% מההכנסות) בתקופה המקבילה אשתקד.

לחברה קופת מזומנים והשקעות לזמן קצר של כ-978 מיליון שקל. מנגד, לחברה חוב פיננסי ברוטו בסכום זניח של כ-13 מיליון שקל בלבד. החברה הודיעה שהיא מייעדת סכום של כחצי מליארד שקל מתוך קופת המזומנים להשקעה אסטרטגית שתוביל להגדלת סל הקניות הממוצע של לקוחות החברה בסניפי החברה.

במקביל לאישור הדוחות, הכריזה החברה על חלוקת דיבידנד בסך של 36 מיליון שקל, המתווספת לחלוקת דיבידנד של כ-140 מיליון שקל מתחילת השנה.

"אנו מסכמים את תשעת החודשים הראשונים של השנה עם עלייה בהיקפי הפעילות וברווחים. אנו גאים להציג גידול בהיקפי הפעילות של הרשת ורואים בכך הישג מרשים, במיוחד בהתחשב בכך ששנת 2020 התאפיינה בצריכה מוגברת וחריגה של לקוחות עם התפרצות נגיף הקורונה", ציין לוי. "העלייה ברווח נובעת הן מהצמיחה בפעילות, והן ממהלכים שנקטנו לשיפור בתנאי הסחר מול הספקים, וכן הודות להמשך התמורה של המרכז הלוגיסטי במודיעין ליעילות התפעולית ברשת. זאת ועוד, לצד המשך הצמיחה בפעילות הליבה, נרשם השנה גם שיפור בביצועי החברות הבנות, שתרמו לתוצאות המוצלחות של החברה".