קבוצת אג'יס גדיש נבחרה לנהל את רשת המטרו במטרופולין דן

לאחר הליך מכרזי שקיימה החברה הממשלתית נת"ע, נבחרה הקבוצה לנהל את רשת המטרו העתידית של גוש דן • החברה תרכז ותנהל את כלל פעילות ההיערכות לביצוע הפרויקט ותייצר תוכנית לבנייה והפעלה של הרשת

מטרו / צילום: Shutterstock, prochasson frederic
מטרו / צילום: Shutterstock, prochasson frederic

חברת נת"ע הודיעה היום כי בחרה בקבוצת אג'יס גדיש במכרז הבינלאומי שהתקיים לניהול רשת קווי המטרו (רכבת תחתית) במטרופולין דן. במכרז התמודדו ארבע קבוצות ישראליות ובינלאומיות.

כחלק מתפקידי הקבוצה הזוכה: לרכז ולנהל את כלל ההיערכות לביצוע הפרויקט, לרבות בניית תוכנית פעולה לביצוע הפרויקט. מדובר בפרויקט התשתית הגדול ביותר שתוכנן אי פעם בישראל ועלותו נאמדת כיום בכ-150 מיליארד שקל. מדובר ברשת שכוללת פסי רכבת באורך כולל של 150 ק"מ, ושתפעל ברבות מהערים במרכז הארץ - מהשרון בצפון ועד השפלה בדרום, ומתוכננות לאורכה 109 תחנות. עלות המכרז מוערכת במאות מיליוני שקלים למשך מספר שנים. החתימה על החוזה צפויה בתחילת שנת 2022. לפי הודעת נת"ע, "החברה המנהלת תהיה כפופה למנהלת ההיערכות להקמת פרויקט המטרו בחברת נת"ע, אשר אמונה מטעם נת"ע על קידום התכנון והביצוע של שלושת קווי המטרו".

נזכיר כי לאחרונה עבר חוק המטרו (כחלק מחוק ההסדרים) לפיו תוקם רשות מטרו. כמו כן רשות זו תקבע בעתיד מי תהיה החברה הממשלתית שתוביל את הפרויקט, כאשר עד להחלטה זו, נת"ע היא זו שמקדמת אותו.

אג'יס גדיש (שהתמודדו במכרז תחת השם מיטב METAV ), גברו על שלוש הצעות אחרות. הקבוצה הראשונה מורכבת מקבוצת ברן הישראלית, חברת Deutsche Bahn הגרמנית ו־Ineco הספרדית. הקבוצה השנייה מורכבת מדנה הנדסה הישראלית, WSP הקנדית ו־Systra הצרפתית. הקבוצה השלישית מורכבת מפורן שרים הישראלית, Artelia הצרפתית ו־RINA האיטלקית.

"אג'יס רייל" הצרפתית היא חברת ייעוץ הנדסי גלובלית שמתמחה במגוון סוגי התחבורה הרכבתית. החברה פעילה בישראל מזה שנים רבות כאשר לפי נת"ע, היא מלווה את תחום מערכות התחבורה בישראל במשך למעלה מ-20 שנה. בין היתר, כך נמסר היא "שותפה בשלבי התכנון המוקדמים של רשת המטרו בתל אביב". בנוסף נמסר מהם כי היא, "שימשה כיועצת כללית בפיתוח רשת הרכבת הקלה בירושלים ובפרויקט רק"ל חיפה-נצרת וביצעה מחקרים רבים עבור מערכות תחבורה שונות ברחבי המדינה".

קבוצת גדיש שמנוהלת על ידי משה בנג'ו, היא חברת הנדסה וניהול פרויקטים שפעילה בתחומי התחבורה בכלל והרכבות בפרט. בין היתר היא הייתה מעורבת בפרויקטים כמו שדות התעופה רמון ונבטים, ובנמל המפרץ בחיפה.

מנכ"ל נת"ע, חיים גליק, מסר לאחר הודעת הזכייה כי "פרויקט המטרו הוא חלק בלתי נפרד מבשורת המהפכה התחבורתית בגוש דן, ונת"ע מובילה אותו בבטחה מרמת החזון למציאות. בחירת החברה שתנהל את הרשת, המביאה ידע ישראלי ובין לאומי, מבטיחה רשת מטרו מתקדמת, בטוחה ונגישה שתשרת כשני מיליון נוסעים ביום".

מאיר שמרה, ראש מנהלת המטרו: "בחירת מנהל הרשת הינה אבן דרך משמעותית וחשובה בהוצאת פרויקט המטרו לפועל אשר מתבצעת בהמשך ישיר להליכי התכנון וההיערכות שנת"ע מקדמת לביצוע הפרויקט, ואשר מביאה לידי ביטוי את החיבור הנדרש וההכרחי של ידע וניסיון מקומי עם ידע וניסיון בינלאומי בביצוע וניהול של רשתות מטרו בעולם והכל במטרה להצעיד את גוש דן למהפכה התחבורתית המתבקשת".

משה בנג'ו, מנכ"ל קבוצת גדיש: "אנחנו גאים לשלב כוחות עם שותף מנוסה כמו אג'יס, ומחויבים לספק יחד שירות מקצועי למערכת המטרו של מטרופולין תל אביב - פרויקט הדגל של נת"ע. קבוצת גדיש פועלת במשך למעלה מארבעים שנה בכל מדינת ישראל בפרויקטים מגוונים בתחומי התחבורה בכלל והרכבות בפרט. בסביבה תחרותית, הצלחנו לרכוש את אמונם המתמשך של גופים ממשלתיים הודות לאיכות, לאמינות ולתשוקה שלנו לביצוע פרויקטים תוך עמידה במגבלות זמן ותקציב כדי לשפר את חיי התושבים".

את EGIS ייצגו עוה"ד מיכה טולמן ונדיה שלייכר ממשרד פרל כהן. את גדיש ייצגו עו"ד רימון תלחמי ועו"ד סנדרה שניידר.