משבר הלירה הטורקית חושף את תלות המדינה באנרגיה מיובאת

טורקיה עומדת בפני מו"מ חדש עם רוסיה על אספקת גז טבעי עם פקיעת החוזים הנוכחיים במהלך דצמבר • המדינה שמייבאת 93% מהנפט ו-99% מהגז שהיא צורכת, נמצאת במצב פגיע במיוחד • בשילוב עם צניחת ערך הלירה הטורקית, העלייה בשיעור מחיר הנפט הגיעה למעט יותר מ-140% השנה

נשיא טורקיה ארדואן ונשיא רוסיה פוטין באיסטנבול בטקס ההשקה של הצינור ''טורקסטרים'' שמוביל גז רוסי לאירופה, ינואר 2020 / צילום: Reuters, SPUTNIK
נשיא טורקיה ארדואן ונשיא רוסיה פוטין באיסטנבול בטקס ההשקה של הצינור ''טורקסטרים'' שמוביל גז רוסי לאירופה, ינואר 2020 / צילום: Reuters, SPUTNIK

משבר המטבע בטורקיה חשף חולשת מפתח בכלכלה שלה: תלות כמעט מוחלטת באנרגיה מיובאת לחימום משקי בית ולהפעלת בתי החרושת והתעשייה בכלל.

טורקיה מוקפת על ידי כמה מהמצבורים העשירים ביותר בעולם של דלקי מאובנים, במזרח התיכון ובמרכז אסיה, אך מייצרת באופן אוטונומי מעט נפט, גז ופחם משל עצמה. המדינה מייבאת 93% מהנפט ו-99% מהגז שהיא צורכת.

מצב זה גורם לטורקיה להיות פגיעה במיוחד כשמחירי האנרגיה עולים בדולרים בעוד שהלירה הטורקית מאבדת מערכה - שתי התרחשויות שקורות במקביל בתקופה האחרונה.

הטורקים מתקשים לעמוד בעליות המחירים

שני הגורמים פגעו בכלכלת טורקיה, החברה בקבוצת ה-G20 ובנאט"ו. מחירי נפט מסוג ברנט עלו ב-42% במונחים דולריים השנה. בשילוב עם צניחת הלירה הטורקית, העלייה בשיעור מחיר הנפט מגיעה למעט יותר מ-140%. זאת אפילו לאחר הירידה במחיר הנפט הגולמי מאז שהתגלה זן אומיקרון של נגיף הקורונה. הלירה איבדה יותר משליש מערכה מאז שהבנק המרכזי של טורקיה החל לקצץ את שיעורי הריבית אל מול האינפלציה המאיצה קצב מאז ספטמבר.

 
  

העלייה במחירי האנרגיה מותחת עוד יותר את היכולות הכלכליות של הטורקים והם כבר מתקשים לעמוד במחירים העולים של מזון, תרופות ותחבורה. הממשלה העלתה את מחיר הדלק ביותר מלירה שלמה לליטר בשבוע שעבר, מה שגרם לתורים ארוכים בתחנות הדלק ביום שלפני עליית המחיר בחצות.

ההסכמים לאספקת גז יפוגו בחודש הבא

מצב האנרגיה בטורקיה אינו יציב בגלל שחוזי אספקה המספקים 8 מיליארד מטרים מעוקבים של גז טבעי בשנה - כמעט 15% מהביקוש השנתי - צפויים לפקוע מתוקף בחודש הבא, בדיוק בזמן שאירופה מתמודדת עם המשבר הגדול ביותר במחיר הגז מזה דור. מזג האוויר הקר העלה את מחיר הגז באירופה ובבריטניה ב-8% ביום שני.
ההסכמים לטווח ארוך נוגעים לגז ששולחת חברת גזפרום הרוסית לתאגיד בשליטת הממשלה באנקרה Botaş Petroleum Pipeline וקבוצת חברות פרטיות. שיחות לחידוש החוזים נערכות בימים אלה.

"המצב הזה מאוד מטריד", אמרה גולמירה רזאייבה, עמיתת מחקר בכירה במכון אוקספורד ללימודי אנרגיה. טורקיה עשויה להגיע אפילו למצב בו יהיו בה הפסקות באספקת האנרגיה במהלך החורף, הוסיפה.

גזפרום הרוסית - אחת המרוויחות הגדולות

גזפרום היא אחת המרוויחות הגדולות מהמחסור העולמי בגז טבעי, ומפיקה ממנו בחודשים האחרונים רווחי שיא. גם המכירות לטורקיה עזרו: הגז החל לזרום בצינור TurkStream העובר בים השחור בתחילת 2020 וגזפרום אומרת שהאספקה לטורקיה עלתה יותר מכפליים ב-10 החודשים הראשונים של 2021. אנקרה, לעומת זאת, ניסתה להקטין את תלותה באנרגיה רוסית על ידי יבוא גז מארה"ב וכן על ידי ייצור יותר אנרגיה מתחדשת.

הנשיא הטורקי רג'פ טאיפ ארדואן ירצה להימנע ממחסור בגז החורף. רוסיה עלולה לדחוף את טורקיה להתרחק ממחירים הקשורים לנפט, לכיוון מחירים המשקפים מסחר נקודתי במרכזי גז בינלאומיים כמו הולנד, שכרגע גבוהים יותר.

מחירי האנרגיה הם גורם גדול בבעיית האינפלציה של טורקיה. המחירים לצרכנים עלו בכמעט 20% באוקטובר לעומת שנה קודם לכן. לפי מכון הסטטיסטיקה הטורקי. תחבורה וקטגוריות סחורות הכוללת את החשמל, הגז ודלקים אחרים אחראים ל-6.5% מהעלייה הזו.

"משקי בית לא יהיו מסוגלים להוציא הרבה כסף על דברים אחרים", אמר ויקטור סאבו, מנהל קרנות בחברת ניהול הנכסים abrdn, שמכרה את כל הנכסים שלה בלירה טורקית מתוך תיקי ההשקעות העוסקים בחוב של שווקים מתפתחים.

הביקוש לגז צפוי להגיע לשיא השנה

הגז הטבעי אחראי ליותר מרבע מהאנרגיה הנצרכת בטורקיה והביקוש צפוי להגיע לשיא של 60 מיליון מטרים מעוקבים השנה. רוסיה היא הספקית הגדולה ביותר למרות מערכת יחסים שלעתים לא הייתה חלקה עם היריבות שלה באזור. גזפרום קיצצה את כמות הגז ששלחה ליבואנים טורקיים פרטיים שחייבים לחברה הרוסית מאות מיליוני דולרים מוקדם יותר השנה.

התאגיד הממשלתי הטורקי Botaş, שרוכש ומעביר את הגז הרוסי, נמצא בלחץ בגלל הירידה בערך הלירה המקומית. החברה מוכרת גז במחירים הנקבעים על ידי הממשלה, שבגלל הבדלי המט"ח הם נמוכים כרגע ממחיר הגז שהיא מייבאת ממדינות זרות. גורם המוסיף דחיפות לחידוש החוזה עם גזפרום: מחירי הגז הגבוהים בעולם גרמו ל-Botaş להירתע מיבוא גז מעובה מארה"ב וממדינות אחרות.

עלי עריף אקטורק, יועץ אנרגיה שעבד בעבר ב-Botaş ונמצא בדירקטוריון של שתי חברות הפצת גז, מעריך ש-Botaş תפסיד השנה בין 4 מיליארד ל-5 מיליארד דולר. דובר של Botaş לא הגיב לבקשת תגובה.

לדברי אקטורק, החוזים בסופו של דבר יהיו חלק מדיונים בין ארדואן והנשיא הרוסי ולדימיר פוטין, שכוללים נושאים נוספים כמו סוריה ואוקראינה.

יחסים צוננים עם מדינות אירופה

היחסים של רוסיה עם טורקיה פחות צוננים מקשריה עם האיחוד האירופי, וזה אמור לעזור לאנקרה לקבל גישה לגז שהיא זקוקה לו, אומר כריסטוף רול, עמית מחקר במרכז אוניברסיטת קולומביה למדיניות אנרגיה עולמית ולשעבר כלכלן ראשי ב-BP. עם זאת, בחודשים האחרונים התלונן הקרמלין על השימוש של כוחות ממשלת אוקראינה הנלחמים בבדלנים הנתמכים על ידי רוסיה במזל"טים מתוצרת טורקית.

במובן אחד, טורקיה נמצאת במקום טוב יותר להתמודד עם מחירי האנרגיה העולים לעומת התקופה בה התמודדה עם משבר מטבע ב-2018. החשבון כרגע של המדינה - כמות העסקאות שעשתה עם שאר העולם - נמצא במצב נדיר של יתרה בין היתר בגלל התעוררות של התיירות לפני שהתגלה זן אומיקרון של נגיף הקורונה.

יחד עם זאת, העלייה בשווקי האנרגיה העולמיים שואבת דולרים מהכלכלה שהיא בית חם של חברות שעמוסות בחובות במטבעות זרים. טורקיה הוציאה 3.67 מיליארד דולר יותר על יבוא אנרגיה ממה שהיא הכניסה מיצוא בספטמבר, כך מראים נתוני הבנק המרכזי, וזו ההוצאה הגדולה ביותר שלה בתחום מאז שנת 2014.