יותר מניו יורק ופריז: הדירוג שקובע - תל אביב היא העיר היקרה בעולם

תל אביב הגיעה למקום הראשון במדד של האקונומיסט, אחרי שבשנה שעברה דורגה במקום החמישי • בין הסיבות ל"זכייה": התחזקות השקל ומבצע החיסונים המצליח בארץ

תל אביב / צילום: Shutterstock, Aleksandar Todorovic
תל אביב / צילום: Shutterstock, Aleksandar Todorovic

תל אביב היא העיר היקרה ביותר בעולם, כך חושף מחקר של האקונומיסט. תל אביב גברה על פריז, ציריך, הונג קונג וניו יורק והגיעה בפעם הראשונה למקום הראשון, אחרי שבשנה שעברה דורגה במקום החמישי.

הסיבות לזכייה "המחמיאה" קשורות להתחזקות השקל מול הדולר, הודות למבצע החיסונים המצליח, כך לפי יחידת המחקר של האקונומיסט. המספרים מראים כי 62% מהישראלים חוסנו בכל שלושת המנות, והשקל עלה ב-4% מול הדולר.המחקר גם הצביע על עליית מחירי המזון, האלכוהול והתחבורה הציבורית כחלק מהסיבה ליוקר המחייה. 

המחקר בחן 200 מוצרים ו-173 שירותים בכל עיר, ומצא כי בתל אביב מחירם של עשירית מהמוצרים שנבחנו עלה. אינפלציה בשיעור של 3.5% בשנה האחרונה, לעומת 1.9% בשנה הקודמת, תרמה גם היא למעמד המפוקפק שבו זכתה תל אביב. מדובר בעלייה הגדולה ביותר שנרשמה בחמש שנים האחרונות בסקר של האקונומיסט. 

השיבושים בשרשרת האספקה העולמית, התנודות בשער החליפין ושינויים בביקוש הצרכנים הביא לעלייה הזאת במחירי המוצרים. העלייה הגדולה ביותר נרשמה בענף התחבורה, עם עלייתו של מחיר הדלק ב-21% בממוצע בשנת 2021, כך לפי המחקר.

החוקרים מסבירים כי עליית מחירים צפויה בערים רבות ברחבי העולם בשנה הקרובה, ומנגד ישנה ציפייה שהבנקים המרכזיים יעלו את שיעורי הריבית כדי לנטרל את האינפלציה. השינויים המשמעותיים במדד של האוקונומיסט משקפים כמובן את ההשפעות הכלכליות של מגיפת הקורונה, שהביאה לא רק לשיבושים בשרשראות האספקה, למחסור בסחורות לעומת ביקושים עולים ומתוך כך גם לעליות מחירים - גם הכניסה לסגרים והיציאה מהם, שוב ושוב, שיחקה תפקיד משמעותי בעלויות המחייה בערים רבות בעולם. המחקר מצא בנוסף לכך שמחירי הסיגריות עלו בכל העולם ב-6.7% בממוצע. 

הצניחה הגדולה ביותר במדד השנה נרשמה ברומא, ממקום 32 למקום 48, הודות לירידה המשמעותית שם במחירים של ביגוד ומוצרי מכולת. גם בבנגקוק ובלימה, בירת פרו, נרשמה הוזלה משמעותית בכל הקטגוריות.

העלייה המשמעותית ביותר בדירוג התרחשה בטהרן, שעלתה ממקום 79 למקום ה-29. הבירה האיראנית הושפעה מאד מבעיות אספקה, שהביאו למחסור בסחורה ולעלויות יבוא גבוהות, בעקבות הסנקציות האמריקאיות על המדינה. בתחתית הרשימה נמצאת דמשק, העיר הזולה ביותר בעולם לחיות בה.

עשרת הערים היקרות בעולם

1. תל אביב
2. פריז
3. סינגפור
4. ציריך
5. הונג קונג
6. ניו יורק
7. ז'נבה
8. קופנהגן
9. לוס אנג'לס
10. אוסקה