מאקרו ארה"ב | פרשנות

רגע אחרי מינויו לכהונה שנייה: יו"ר הפד פאוול טורף את הקלפים לגבי האינפלציה

בזמן שהווריאנט החדש מוסיף לחוסר הוודאות בשווקים, יו"ר הבנק המרכזי האמריקאי ג'רום פאוול זרק פצצה כשקרא לזנוח את המונח "טרנזיטורי" לגבי האינפלציה • האם הפד קרוב לאיבוד שליטה על האינפלציה?

יו''ר הפד ג'רום פאוול בסנאט בארה''ב אתמול / צילום: Associated Press, Andrew Harnik
יו''ר הפד ג'רום פאוול בסנאט בארה''ב אתמול / צילום: Associated Press, Andrew Harnik

יו"ר הפד ג'רום פאוול נאם אתמול בערב (ג') בפני ועדת הבנקאות של הסנאט והדהים את העולם כשהכריע בשאלה שמעסיקה את הכלכלנים בעולם כולו  - האם האינפלציה היא זמנית בלבד. התזמון של דבריו, לצד הופעת המוטציה החדשה של הקורונה, היה מפתיע לא פחות. עם תחילת הקדנציה השנייה שלו, פאוול שינה עמדה וקרא להיפטר מהמונח "טרנזיטורי" בכל הקשור לאינפלציה ואף הציע לבחון את זרוז הטייפרינג (צמצום רכישות האג"ח).

בתגובה לשאלות המחוקקים פאוול הודה כי גדל הסיכון לאינפלציה גבוהה יותר והוסיף שהפד יכול להגיב על ידי זירוז הנסיגה של התמריצים, שהפעיל עם תחילת המגפה, "כמה חודשים מוקדם יותר". פאוול אמר כי עליות המחירים, שהניעו את האינפלציה לקצב המהיר ביותר שלה מזה 30 שנה, התפשטו באופן רוחבי בחודשים האחרונים, מה שהעלה את החששות מאינפלציה "מתמשכת" גבוהה יותר. הוא עדיין מצפה שהאינפלציה תפחת "באופן משמעותי" במהלך השנה הבאה, כאשר חוסר האיזון בין ההיצע לביקוש יגיע לפתרון. עם זאת, בשורה התחתונה, פאוול אמר כי זה לא מתאים יותר לתאר את לחצי המחירים כ"חולפים".

יעד האינפלציה שב לקדמת הבמה

אם הצמיחה והתעסוקה היו בראש מעייניו של יו"ר הפד עד כה, כעת נראה כי יעד האינפלציה שב לקדמת הבמה של הבנק המרכזי. בכך פאוול יישר קו עם הנשיא ג'ו ביידן ששם את האינפלציה בראש סדר העדיפויות. יש לכך סיבות טובות, כשעדכון נתוני הרבעון השלישי הצביעו על עלייה חדה בהכנסה האישית בארה"ב, והדרישות החדשות השבועיות לדמי אבטלה ירדו לרמה הנמוכה ביותר מאז שנת 1969.

עד לאחרונה פאוול צידד בגישה כי האינפלציה מונעת מגורמים ברי חלוף (טרנזיטורית), ולכן אין למהר לפני נקיטת פעולה בתגובה לריסון האינפלציה. הקריאה של פאוול כעת, לבחון את הזירוז של הליך צמצום הרכישות אג"ח - עשויה להביא לסיומה של התוכנית מוקדם מהצפוי, ובמלים אחרות, לקדם את העלאה של הריבית בארה"ב מוקדם מצפי. החוזים שצפו העלאה אחת בשל הופעת המוטציה, חזרו לתחזית של שתי העלאות בשנה הבאה.

העלאת הריבית מתקרבת?

עדותו של פאוול בקונגרס הטרידה את השווקים, שגם ככה היו תחת לחץ לאחר דבריו של מנכ"ל מודרנה, שסיפק תחזית פסימית ולפיה החיסונים הקיימים יהיו פחות יעילים נגד המוטציה החדשה, אומיקרון. המשקיעים חשבו שהופעתו של האומיקרון עשויה דווקא להביא את הפד להאריך את הליך צמצום הרכישות כך שיהיה הדרגתי עוד יותר מזה שהפד צופה, אך כעת דבריו של פאוול שינו את התמונה.

הבנק האמריקאי החל לפני מספר שבועות להפחית ב-15 מיליארד דולר בחודש את תוכנית הרכישות נכסים שלו (שעמדה על 120 מיליארד דולר בכל חודש)  - מה שמקרב את סיום התוכנית ביוני הקרוב. אם הפד יאיץ את צמצום הרכישות, אז הדרך להתחיל להעלות את הריבית גם כן מתקצרת. המשקיעים מכרו אתמול בבהלה את אג"ח ממשלת ארה"ב לשנתיים (איגרות שנחשבות לרגישות להתאמות של המדיניות המוניטרית),  ומדדי המניות ירדו בחדות (אך החוזים מאותתים על תיקון הבוקר).

גם בהודעת הריבית האחרונה של הפד, פאוול קרא לבחון את ההגדרה "זמנית" בקשר לאינפלציה, אך עולה השאלה מה השתנה מאז, מלבד הופעתה של המוטציה החדשה ומינויו לכהונה שנייה. לגבי הראשון, הפד לא מודאג כי יש לדבריו כלים להתמודד עם המוטציה החדשה. כך שנותר להניח כי הבנק המרכזי עבר מניהול מדיניות מוניטרית לניהול ציפיות, מה שמעלה תהיות באם האינפלציה יצאה משליטה.