חרדים? אתם לא רצויים בשירות המדינה

חולשתם של היועמ"שים במשרדי הממשלה, בשילוב הפעילות של ארגונים אקטיביסטים סמי ליברליים שמסתתרים מאחורי טיעונים דמגוגיים, מונעים בפועל שילוב חרדים בשירות המדינה

היום אני יודע לומר לכל מי ששואל אותי: לא, אל תלכו לשירות המדינה! לא רוצים אתכם שם / צילום: Shutterstock, David Cohen 156
היום אני יודע לומר לכל מי ששואל אותי: לא, אל תלכו לשירות המדינה! לא רוצים אתכם שם / צילום: Shutterstock, David Cohen 156

באחת מוועדות הקבלה לתוכנית הצוערים החרדים לשירות המדינה, בה הייתי חבר, ניטש ויכוח עז: האם לקבל או לא לקבל את משה (שם לא בדוי). למעשה, רוב זמנה של אותה ועדה (אליה הגיעו 50 איש שהתמודדו על 25 מקומות) הוקדש לשאלת קבלתו של משה לתוכנית.

משה הוא חרדי אסלי. נמנה על אחת החסידויות הגדולות ומתגורר בסביבה חרדית מובהקת. גם הנראות שלו בהתאם; חליפה ארוכה רכוסה היטב שאינה יורדת מכתפיו בחורף או בקיץ, גם בתוך המשרד. לפעמים הוא חובש גם מגבעת שחורה.

אוזלת ידה של המדינה

נציגי המדינה זעו בחוסר נוחות בכיסאותיהם. אתה בטוח?! הם שאלו שוב ושוב, משה יוכל להשתלב בשירות המדינה?! אני, שסברתי שתוכנית כזאת נועדה בעיקר בשביל "מוישהל'ך" כמוהו, נלחמתי עבורו בכל כוחי. גם כשביקשו ממני בוועדה להתקשר ולברר אתו האם הוא מבין את כל המשמעויות של העסקה בשירות המדינה, קמתי ועשיתי.

משה, שהפך לאחד המצטיינים של הקורס שהתקיים בהפרדה, השתלב בהצלחה יוצאת דופן בסביבה מגדרית מעורבת באחד ממשרדי התשתיות הגדולים. היום הוא משמש בתפקיד מנהל תחום מחוזי ומצליח מאוד לשביעות רצונם המלאה של הממונים עליו.

כמוהו יש גם את שרי וחני, מבני ברק ומביתר עילית, שעברו את הקורס בהצלחה בכיתה המקבילה ועושות חיל במשרדי הממשלה השונים.

מאז עברו שלוש שנים.

והיום? היום אני יודע לומר לכל מי ששואל אותי: לא, אל תלכו לשירות המדינה! לא רוצים אתכם שם.

לא רק שתוכנית הצוערים ("משפיעים") שהצליחה לגייס אנשים ונשים חרדים וחרדיות מסוגו של משה, נסגרה בגלל אוזלת ידה של המדינה וגמגומיה מול הטירלול הפרוגרסיבי ההרסני, אלא שמאז ועד עתה שום תוכנית שרק רומזת על רצונה לשלב חרדים בשירות המדינה לא מצליחה להתרומם. בבקשה, אומרים ארגוני השדולות המשפטיים, רוצה לשרת "אצלנו" בשירות המדינה "שלנו"? של מעליך את כל סממניך, תוריד את החליפה, הפסיקי למלמל אחרי כל ארוחה והשאירי את זהותך ואת מי ומה שאת מאחורייך ובואי בשמחה.

אין דרך אחרת להסביר, את חולשתם ורפיסותם של יועצים משפטיים בכל משרדי הממשלה בלי יוצא מן הכלל, שלמרות רוחה הברורה של פסיקת בג"צ בנושא ההפרדה באקדמיה שאפשרה הפרדה גם אם בתנאים מסויימים, מפחדים מהצל של עצמם ואינם מוכנים לאפשר פתיחתם של תוכניות חשובות ונדרשות. היועמ"שים במשרדים השונים מאמצים הלכה למעשה, פרשנות משפטית הרסנית שאיננה מאפשרת שילוב חרדים בשירות המדינה.

עוד תוכנית בוטלה

רק לאחרונה התבשרנו על ביטולה של עוד תוכנית שהיתה אמורה לסייע למאמצים לשלב חרדיות וחרדים בשירות המדינה. מדובר בתוכנית בשם "יסודות למינהל הציבורי". תוכנית קטנה ומרוככת בת כמה עשרות שעות (שפועלת בהפרדה בין המינים באוכלוסיות מיעוטים אחרות). "יסודות" היא תוכנית הכשרה חיצונית וולנטרית ביוזמתו של גוף חוץ ממשלתי - קרן רש"י, שאין בה הבטחת השמה או תקן בשירות המדינה (בניגוד לתוכניות הצוערים). אין בה פגיעה בשוויון הזדמנויות, שכן היא נפתחת בו זמנית לגברים ונשים. ואפילו מרצות ירצו בה לגברים (כמתבקש מפסיקת בג"ץ ומאופי התוכנית). אבל יוזמיה מתכננים - שומו שמים - הפרדה במהלך הקורס בין גברים לנשים שתאפשר לחרדים ולחרדיות מסוגו של משה להשתלב בה.

ושוב, כצפוי, התוכנית מותקפת בידי ארגוני צרות עין שמסתתרים מאחורי קלישאות של חופש ופלורליזם מדומה; המשרד הממשלתי הרלוונטי משתפן; היועצים המשפטיים ידונו בעניין בשנה/שנתיים הקרובות. כאשר העמותה החברתית - שאינה חשודה בחרדיות יתר - הבינה שהיא לא תקבל את תמיכת הפקידים, נכנעה ולאחר שנה וחצי של עבודה על התוכנית הודיעה על ביטולה "בשל רצון המשרד בשינוי התוכנית ומודל שאינו מותאם לחברה החרדית".

למי שעדיין לא הבין, הסאב טקסט ברור וחד: אל תבואו אם אתם חרדים! אנחנו לא רוצים אתכם! לא את הגברים החרדים ובוודאי לא את הנשים החרדיות.

בעוד 30 או 40 שנה כשכל אדם שלישי או רביעי בישראל יהיה חרדי, ותיזכרו לחפש אנשי מקצוע במשרדי הממשלה, אני אזכיר לכם את הגול העצמי הזה.

הכותב הוא סמנכ"ל קרן קמ"ח - קידום מקצועי חרדי