מיהו יוצר הביטקוין סאטושי נקמוטו? מה אנחנו יודעים עליו, ובעיקר מה לא

בעידן שבו קשה להישאר אנונימי, זהותו של ממציא המטבע הקריפטוגרפי הראשון נותרה תעלומה • האם מדובר באדם אחד והאם הוא עדיין בחיים בכלל? מה אנחנו יודעים על סאטושי נקמוטו והאם בקרוב נדע עליו יותר?

ביטקוין / צילום: Shutterstock, Wit Olszewski
ביטקוין / צילום: Shutterstock, Wit Olszewski

לפני 13 שנים אדם או קבוצה שהשתמשו בשם סאטושי נקמוטו פרסמו מסמך שתיאר מערכת תוכנה חדשה שנקראת ביטקוין. היום שווה הביטקוין יותר מטריליון דולר והוא התחיל תופעה שעשויה - כך אומרים התומכים ביוזמה - לשנות את המערכת הפיננסית העולמית כולה.

אך ישנו מיסתורין בלב ביטקוין: מי זה באמת סאטושי נקמוטו?

החיים הציבוריים הקצרים של סאטושי נקמוטו

ב־31 באוקטובר 2008, שלח סאטושי נקמוטו מסמך בן תשעה עמודים לקבוצת קריפטוגרפים שבו תיאר צורה חדש של "מזומנים דיגיטליים" המכונים ביטקוין.

בזמנו לאף אחד לא היה אכפת מזהותו של נקמוטו. רוב האנשים בקבוצה היו ספקניים לגבי עצם הרעיון של הביטקוין.

קריפטוגרפים ומפתחים כמו האל פיני, ניק סאבו, דיוויד צ'אום ו־וויי דאי ניסו במשך יותר מעשור לפתח גרסה דיגיטלית של הכסף המזומן. כולם נכשלו, ממגוון סיבות.

ב־9 בינואר 2009, נקמוטו השיק את רשת הביטקוין. פיני היה אחד הבודדים שהסתקרן ממנה, ובשבועות הראשונים עבד מרחוק יחד עם נקמוטו על מנת לגרום לרשת לפעול. עסקת הביטקוין הראשונה הייתה בין נקמוטו ופיני.

במשך כשנתיים, כשהביטקוין גדל לאט, נקמוטו כתב בלוחות מסרים מקוונים והחליף הודעות דואר אלקטרוני עם מפתחים. בדצמבר 2010, הפסיק לכתוב באופן ציבורי, וב־2011 הפסיק לדבר עם מפתחים. נקמוטו העביר את הנהגת הפרויקט לגאווין אנדרסן, מפתח תוכנה.

האם אנחנו יודעים משהו על נקמוטו כאדם?

לא באמת. בהודעות ציבוריות, ואפילו בהודעות פרטיות שפורסמו אחר כך, לא דיבר נקמוטו מעולם על שום נושא אישי. שום פרט ביוגרפי וכן שום פרט על מזג האוויר או על דברים שקרו בסביבתו. כל מה שכתב היה קשור לביטקוין ולקוד שלו.

נקמוטו השתמש בשתי כתובות דואר אלקטרוני ובאתר אינטרנט אחד. זהות האדם שרשם את הכתובות אינה גלויה.

אין עוד מידע ציבורי. בעידן שבו קשה להישאר אנונימי, נקמוטו הוא כמו רוח רפאים.

אבל האם נקמוטו לא עשיר?

יש כמיליון יחידות ביטקוין ש"נכרו" בשנה הראשונה של המטבע שמעולם לא הועברו לשום מקום.

היום שווים המטבעות האלה כ־55 מיליארד דולר. זה הופך את נקמוטו לאחד מ־30 האנשים העשירים ביותר בעולם, על פי רשימת המיליארדרים בזמן אמת של מגזין פורבס.

ההערכה היא שמיליון מטבעות הביטקוין האלה נשלטים על ידי נקמוטו - ורק על ידיו. על מנת להעביר אותם יש צורך ב"מפתח הפרטי" - סדרה ארוכה של אותיות ומספרים השולטים בגישה.

למי שיעביר את הכסף יש סיכוי חזק מאוד להיות נקמוטו.

אז למה הם לא נמכרו?

בשנים המוקדמות, קהילת המטבעות הקריפטוגרפיים הניחה שנקמוטו שמר על האנונימיות שלו ולא נגע במטבעות האלה בעיקר בגלל פחד. לא היה נראה אז בלתי סביר שמי שהמציא את הביטקוין עלול להיעצר. אבל בשנים האחרונות, רוב הממשלות - סין היא יוצאת דופן בולטת - הסכימו עם קיומו של הביטקוין במידה זו או אחרת.

עבר עשור מאז שנקמוטו נעלם. ישנה אפשרות שממציא הביטקוין נפטר מבלי להעביר לאף אחד אחר את המפתחות הפרטיים. יכול להיות גם שנקמוטו איבד את המפתח ולא יכול להעביר את הביטקוין.

מישהו חייב להיות נקמוטו, לא?

כן, ולאורך השנים כמעט על כל מי שעבד על דברים שהיו דומים לביטקוין אפילו מעט - כמו פיני, שנפטר ב־2014, ואנדרסן - נאמר שהם נקמוטו. כולם הכחישו זאת, ולא צצו עדויות המוכיחות אחרת.

ב־2014, קבוצת סטודנטים וחוקרים באוניברסיטת אסטון בבירמינגהם, אנגליה, ביצעה ניתוח בלשני והגיעה למסקנה שהכי סביר להניח שסאבו הוא נקמוטו. גם אחרים אמרו שסאבו הוא נקמוטו. אבל סאבו מכחיש זאת.

מי זה קרייג רייט?

רייט הוא מתכנת אוסטרלי הגר בלונדון שטען בשנת 2016 שהוא נקמוטו. טענותיו נותחו בפרוטרוט במהרה ובקהילת הביטקוין דחו אותן. הוא הבטיח שיוכיח שהוא נקמוטו על ידי העברת כמה מהמטבעות הראשונים. עד היום, לא עשה זאת.

בשנים האחרונות, ניסה רייט לתבוע את טענתו במערכת המשפט. הוא הגיש פטנטים על התוכנה של ביטקוין, למרות שהיא כבר פורסמה כפרויקט קוד פתוח, ותבע בתביעת דיבה מנחה של פודקאסט שלגלג על טענותיו.

האם התביעה בפלורידה תחשוף את זהותו של נקמוטו?

רייט עצמו נתבע על ידי המשפחה של עמית שלו שנפטר ששמו דייב קליימן. בתביעה טוענים בני משפחת קליימן שרייט וקליימן פיתחו את הביטקוין יחד במסגרת שותפות עסקית ושרייט חייב למשפחת קליימן מחצית ממיליון מטבעות הביטקוין הראשונים.

אם יחליט חבר המושבעים שהשניים אכן יצרו את הביטקוין יחד, ייאלץ רייט למכור חלק מהביטקוין האלה. אבל עד שיעשה כך, רוב האנשים בעולם הביטקוין ימשיכו לדחות את טענותיו.

ועד שמישהו יעביר את המטבעות האלה למקום כלשהו, לא סביר שמישהו יתקבל בתור היוצר האמיתי של הביטקוין.