רכב SUV סיני וחשמלי: בדקנו את ה-SKYWELL ET5

לכביש-שטח החשמלי החדש של המותג הסיני הצעיר יש עיצוב של סמל סטטוס, תא נוסעים מרווח ומאובזר והנעה יעילה • אך יש מה לשפר באיכות הגימור ובצד הדינמי

SKYWELL ET5 / צילום: יח''צ
SKYWELL ET5 / צילום: יח''צ

עיון בנתוני המסירות של פלח הרכב החשמלי בישראל ב-11 החודשים הראשונים של השנה מגלה שני נתונים בולטים. הראשון הוא זינוק של כמעט 700% במסירות בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. השני הוא דומיננטיות טוטאלית של כלי רכב מתוצרת סין, כולל טסלה שמגיעה אלינו מהמפעל בשנגחאי. כ-76% מכלל כלי הרכב החשמליים שנמסרו בישראל השנה, יוצרו בסין.

התופעה מציבה את שוק הרכב הישראלי הקטן והנידח, שסך המכירות השנתיות בו (כ-290 אלף) שקול לשבוע עבודה בשוק הרכב הסיני, על הרדאר של כמעט כל יצרניות הרכב החשמלי בסין. ביניהן גם חברות סטארט-אפ צעירות, שעבורן יצוא לשוק רכב "אירופי" משוכלל כמו השוק הישראלי נחשב הישג עסקי ותדמיתי יוקרתי בסין עצמה למרות הכמויות הקטנות.

אחת מהן היא חברת SKYWELL, שהחלה רק השנה לייצר ולמסור את ה-SUV החשמלי הראשון שלה בסין עצמה. אבל בניגוד להרבה חברות סטארט-אפ סיניות בענף החברה לא תלויה בגיוסי הון-סיכון ובמצב הרוח של משקיעי הבורסה כדי לשרוד. היא נהנית מגב של תאגיד סיני רב-תחומי ענק עם פעילות ענפה בתחום ייצור האוטובוסים ומוצרי החשמל. זו אולי הסיבה מדוע בחרה החברה לדלג על הפלח החשמלי-עממי ונכנסה לשוק ישר עם SUV בגודל בינוני/גדול, שבסין נחשב לסמל סטטוס.

פרמיום על פני השטח

חיצונית הרכב דומה בממדיו למיצובישי אאוטלנדר החדש, ניצב על בסיס גלגלים של 2.8 מ' ומחצין את ממדיו עם משטחי גוף ישרים וזקופים, חישוקי 19 אינץ' וחרטום מסיבי. העיצוב הולך על בטוח ומשלב חרטום נוסח פולקסווגן, פרופיל צד שהזכיר לנו את קיה סורנטו היוצא וזנב עם פס תאורה ענק מדופן לדופן כמו אצל יצרני הפרמיום הגרמניים. אבל למרות שבעיצוב הזה אין אמירה מקורית או זהות מותג מובחנת, הוא מצליח להיראות גם ברחוב הישראלי כמו סמל סטטוס מכובד.

גם תא הנוסעים מתוכנן לחזק את הרושם החזותי הזה. אחרי דילוג על סף כניסה גבוה יחסית מוצאים עצמם הנהג ונוסעיו בגובה מכובד מעל הכביש עם ראות טובה על הנעשה מלפנים. הגג מתנשא גבוה מעל לראשים, הן מלפנים והן מאחור, המושב האחורי יכול לאכלס שלושה מבוגרים עם מרחב רגליים מכובד ורק תא המטען, בנפח 470 ליטר, מאכזב ביחס לממדיו של הכלי.

המאמצים לייצר תחושת פרמיום בתא באים לידי ביטוי במשטחי פלסטיק רכים בסביבת הנהג, דיפוני עץ בממדים נדיבים וריפוד דמוי עור. מבט לעומק חושף לא מעט משטחי פלסטיק נוקשים שחבויים בדפנות והתפעול של חלק מהמתגים מרגיש פחות חלק והדוק מהמקובל כיום אצל היצרנים המערביים.

 
  

תאוצה סבירה, לא חדה

לוח המחוונים הדיגיטלי מציג את המידע בצורה ברורה ומוארת אבל דווקא מסך המולטימדיה הענק שלצד הנהג נוטה לדהות תחת אור שמש ישיר ומגיב די באיטיות. כפיצוי יש כמות סבירה של מתגי שליטה פיזיים, שחוסכים את הצורך בחיפוש אחרי תפריטים.

האבזור התקני מכובד, כמקובל אצל הסינים, ובגרסה בה נסענו כולל גג זכוכית פנורמי, מושבים חשמליים ועוד. לא נפקד גם מקומם של גימיקים וגאדג'טים, שלפעמים חייבים להיות סינים כדי להבין את הקונטקסט שלהם. לקטגוריה הזו שייכת מערכת "שינה נעימה", שמשטיחה לגמרי את מושב הנהג, מרימה הדום לרגליים, מפעילה מערכת סינון אוויר ופיזור יונים ומשמיעה קולות רקע מרגיעים. המערכת מכוונת אל המעמד העירוני הטרוד והעייף של סין, שהרכב הוא עבורו מפלט מהדירות הצפופות, הרועשות הלא ממוזגות ומהאוויר המזוהם של הערים.

מערכת ההנעה של ה-ET5 משתמשת ברכיבים די נפוצים כיום בתעשיית הרכב החשמלי של סין כולל מנוע חשמלי בודד, שמייצר 204 כ"ס ומומנט של 36 קג"מ, מקבל כוח מסוללה של 72 קילוואט-שעה ומניע את הגלגלים הקדמיים. המנוע רתום למשקל עצמי לא צנוע של כ-1.96 טון לפני נוסעים ומטען. התגובה ללחיצה על דוושת התאוצה לא הכי חדה ומיידית בפלח אבל המהירות נצברת בקצב סביר בהחלט עבור כלי בממדים כאלה ורוב משתמשי ה-SUV הטיפוסיים לא ירגישו בחסרון בכוח.

הרכב שומר על תנופה ראויה בעליות תלולות עם מטען אנושי מלא ויש גם מספיק רזרבות ליציאה לעקיפות מזדמנות. באגף הבלימה הוא לוקה בדוושת בלם שמשדרת תחושה מלאכותית ו"קפיצית" ודורשת מהנהג הסתגלות. היינו שמחים לקבל גם מערכת מחזור אנרגיה עם יותר יכולת בלימה עצמית של הרכב. גם מצב הכיול הקיצוני ביותר לא פוטר את הנהג משימוש בבלם כמו אצל חלק מהמתחרים.

שלדה לנהגים רגועים

לא העמדנו למבחן מדעי את טווח הנסיעה המוצהר, כ-460 ק"מ בתקן WLTP, אך נסיעה די ממושכת בטמפרטורות סתוויות נוחות, עם שימוש מזערי במזגן, יצרה את הרושם, שנתוני האמת לא רחוקים מדי מהמוצהר. כמובן שהמבחן האמיתי לטווח יהיה בקיץ הישראלי הארוך והקשוח.

המערכת החשמלית תומכת בטעינה מהירה בקצב מכובד על פי נתוני היצרן, עד 145 קילוואט, מה שאמור לשדרג את השימושיות הבין עירונית של הרכב אם וכאשר המדינה תרושת סוף סוף ברשת אפקטיבית של תחנות טעינה מהירות.

באגף הדינמי די ברור שהשלדה כוילה בעליל עבור נהגים רגועים ללא שאיפות רבות. החישוקים הגדולים עם צמיגים בחתך 50 מספקים אחיזה ראויה בפניות הדוקות אך נטיית הגוף הבולטת מכתיבה לנהג להאט את הקצב. ההיגוי עצמו די קליל ומעורפל אבל כבר התרגלנו לתופעה הזו בכלי רכב חשמליים מהמזרח ובסך הכל בהתחשב בממדיו ובייעודו של הכלי הפשרה נסבלת. המתלים הרכים סופגים בצורה סבירה מהמורות עירוניות קלות אך פסי הרעדה או מהמורות גדולות יכולות לגרום למתלה האחורי, ולנוסעים, לקפץ בצורה די מוחשית. הבעיה הזו אמורה להיפתר בדגמים שיגיעו לישראל בהמשך.

ה-ET5 מגיע לישראל עם טווח מחירים של בין 175 ל-190 אלף שקל כולל אחריות מכובדת. בפלח הרכב החשמלי של ישראל, שגבולות הגזרה שלו טרם הוגדרו, הוא מצליח להתמקם בנישה די-דלילה, בינתיים, של דגמי כביש-שטח חשמליים ושימושים במחיר נגיש. כמובן, שהחלוצים בנישה הזו צריכים לקחת בחשבון שיקולים שנכונים לגבי כל המותגים הצעירים כמו שמירת ערך בטווח הארוך, תוצאות מבחני ריסוק באירופה או המשכיות יצרן. אבל בשוק הלוהט של ימינו, שהביקוש גדול בו הרבה יותר מההיצע, סביר להניח שהרכב יזכה לקליטה ראשונית מהירה בישראל.

חלק מהמתחרות

AIWAYS U5

במחיר שמתחיל בכ-157 אלף שקל ה-U5 מציע ממדים חיצוניים דומים מאד ל-SKYWELL ועיצוב חיצוני קצת יותר רגוע. מנוע בודד הספק 204 כ"ס מניע את הגלגלים הקדמיים וסוללה של 63 קילוואט-שעה מסתפק, בטווח של עד 410 ק"מ. תא הנוסעים מרווח, מאובזר היטב ושופע מסכים וגימיקים אלקטרוניים.

מקסוס יוניק 6

ה-SUV החשמלי החדש של מקסוס, שינחת כאן לקראת ינואר, מציע עיצוב כביש-שטח קלאסי וממדים חיצוניים נכבדים. יש לו תא נוסעים מרווח ומאובזר ותא מטען ענק בנפח 754 ליטר. המפרט באירופה כולל מנוע בודד בהספק כ-175 כ"ס, סוללה של 70 קילוואט-שעה וטווח של 345 ק"מ בלבד ב-WLTP. המחיר טרם פורסם.

סקודה "אנייאק"

הקרוס-אובר החשמלי של סקודה אינו גבוה כמו הסיניות אך יש לו עיצוב אירופאי מלוטש ותא נוסעים איכותי ומלוטש. הגרסה הנפוצה מצוידת במנוע אחורי בהספק 204 כ"ס ובסוללה של 80 קיל-וואט, שמספקת טווח של עד 537 אלף קילומטר. האבזור התקני מכובד ויש אופציה לגרסות מפוארות. המחיר מתחיל בכ-190 אלף וזמן האספקה הוא קיץ 2022.