הישראלים חייבים לנצל את ההזדמנויות הכלכליות באיחוד האמירויות

אין ספק שיש הזדמנויות כלכליות רבות באיחוד האמירויות שיועילו ליזם ולאיש העסקים הישראלי, אבל עם זאת אין לשכוח כי קיימת תחרות קשה עם שחקנים רבים אחרים, חלקם גדולים ומנוסים, ולפיכך חשוב לשקול ללמוד על כל השקעה לפני ביצועהּ

דובאי / צילום: Shutterstock
דובאי / צילום: Shutterstock

מאז חתימת הסכם הנורמליזציה בין ישראל לאיחוד האמירות, מגלים אנשי עסקים, חברות ויזמים עניין בהזדמנויות העסקיות שטומן בחובו הסכם זה. אין ספק שלשוק האמירתי יש פוטנציאל גדול להשקעות מבטיחות מצד ישראלים, ולהפך - לאמירתים כדאיות גבוהה להשקעה בישראל בתחומים שונים.

בשנה שחלפה מאז חתימת ההסכם נהנתה הכלכלה האמירתית באופן משמעותי מהתיירים הישראלים הרבים שביקרו באיחוד האמירויות. דובאי ואבו דאבי הפכו בשנים האחרונות ליעדים אטרקטיביים עבור תיירים מהעולם כולו, בייחוד בשנתיים האחרונות, עקב משבר הקורונה וההתאוששות המהירה ממנו באיחוד האמירויות. איחוד האמירויות דורגה במקום הראשון בעולם בשיעור ההתחסנות, לכן שיעור תפוסת בתי המלון שבה כמעט לא נפגע בעת משבר הקורונה - ברבעון הראשון של 2021 היה שיעור התפוסה 60%, לעומת 83% בשנת 2019. זאת ועוד, איחוד האמירויות נחשבת למדינה מספר 1 בעולם מבחינת ההוצאה פר תייר, לכן גדל מספר המשקיעים בתחום הנדל"ן שם ב־54% ברבעון הראשון 2021 לעומת אותו רבעון בשנת 2019.

בדובאי פועלות כיום כמה חברות יזמות מהגדולות בעולם, לא כולן מקומיות. אחת הבולטות שבהן היא The First Group) TFG), הפעילה בדובאי מאז 2005. חברה זו מתמקדת בנדל"ן תיירותי בעיר דובאי (המדורגת במקום הרביעי בעולם בכניסות תיירים זה כמה שנים). עד עתה בנתה TFG בדובאי 13 מלונות שכבר נמסרו לתפעול ולשיווק, וארבעה פרויקטים נוספים שלה נמצאים בשלבי הבנייה. אם ניקח בחשבון את המוניטין של החברה, והעובדה שקהילת המשקיעים שלה משתרעת על פי 150 מדינות שונות - לא נופתע מכך ש־TFG זכתה בין השאר במגרש האחרון לבנייה בפריים לוקיישן של המרינה בדובאי, ובו היא בונה כעת את המלון הגבוה בעולם - Ciel (פרויקט הצפוי להסתיים בסוף שנת 2023).

עוד תחום בעל פוטנציאל אדיר בעקבות הסכם השלום, הוא כוח האדם. איחוד האמירויות סובלת ממחסור בכוח אדם מקצועי בכל הרמות. זאת ועוד, מתוך 9 מיליון התושבים שמתגוררים במדינה, יותר מ־6 מיליון בני אדם הם זרים. לפיכך משכורותיהם של מנהלי פרויקטים בתחום המחשבים עשויות להגיע לכ־25 אלף דולר בחודש ואף יותר (הממוצע הוא 12־15 אלף דולר לחודש). בעיה זו פותחת אפשרויות רבות לעובדים מקצועיים מישראל בתחום ההייטק.

מלבד נדל"ן וכוח אדם יש תחומי השקעה רבים נוספים לישראלים באיחוד האמירויות - טכנולוגיה מתקדמת, סייבר, חקלאות ועוד. קרנות ממשלתיות באבו דאבי אשר משקיעות בהייטק, בסטארט-אפים ובתעשיות אסטרטגיות, בייחוד בתחום האגריטק - ישמחו להיעזר בחברות ישראליות לקידום תחומים אלה.

אין ספק שיש הזדמנויות כלכליות רבות באיחוד האמירויות שיועילו ליזם ולאיש העסקים הישראלי, אבל עם זאת, אין לשכוח כי קיימת תחרות קשה עם שחקנים רבים אחרים, חלקם גדולים ומנוסים, ולפיכך חשוב לשקול ללמוד על כל השקעה לפני ביצועהּ.

הכותב הוא חוקר ומרצה בחוג ללימודי עבודה, אוניברסיטת תל־אביב, החוג לממשל ומדיניות  אוניברסיטת אוקספורד . מנכ"ל הפורום הכלכלי הערבי