תשכחו משמרנים וליברלים, ימנים ושמאלנים: בלי שופט משפחה העליון יקרוס

מינויו הזמני של שאול שוחט לבית המשפט העליון הוא תוצאה של תת ייצוג חמור של שופטים המתמחים בדיני משפחה בערכאה השיפוטית העליונה בישראל • הוועדה למינוי שופטים צריכה לשכוח משאלות של ימין ושמאל, שמרנים וליברלים, ולמנות שופט קבוע בתחום שיעסיק את העליון מעל לראשו בשנים הקרובות

שאול שוחט / צילום: דוברות בתי המשפט
שאול שוחט / צילום: דוברות בתי המשפט

מינויו של השופט שאול שוחט, מומחה לדיני משפחה, למינוי זמני בבית המשפט העליון, הוא צעד חשוב בשינוי התפיסה הכללית בנוגע למינוי שופטי בעליון בכלל ושופטים המתמחים בתחום דיני המשפחה בפרט, ומעורר תקווה בנוגע למינויי הקבע לעליון.

הדיון על עמדותיהם הפוליטיות ונקודת מבטם על המהפכה החוקתית של המועמדים לכהן בעליון הוא דיון ראוי, ואולם, לא פחות מהצורך באיזון של שמרנים מול ליברלים, או אם תרצו ימין מול שמאל, נדרשת הוועדה למינוי שופטים לראות לנגד עיניה את הצורך בחיזוק בית המשפט העליון בשופט קבוע המתמחה בתחום משפטי הסובל מנחיתות מובהקת במינויים לערכאה העליונה מזה עשרות שנים - תחום דיני המשפחה.

לא בכדי, דחפה נשיאת העליון אסתר חיות ל"מינוי החירום" של שוחט. זה עשרות שנים אין בעליון שופטת או שופט שתחום דיני משפחה הוא עיקר מומחיותם, בניגוד לתחומי המשפט הכלכלי, הנזיקי והמנהלי. הסערות האחרונות סביב נושא המזונות וסביב זכותם של להט"בים לאמץ ילדים, הם רק קצה הקרחון של תחום משפטי שמבעבע באופן תמידי וצפוי להעסיק את בית המשפט העליון עד מעל לראשו בשנים הקרובות.

לאחרונה נכנס לתוקפו החוק להסדר התדיינויות במשפחה, השואף להקטין את גובה הלהבות במאבקי גירושין ומציב על סדר היום שאלות משפטיות כבדות ערך שצפויות להגיע בשנים הקרובות לדיון בעליון.

בנוסף, העליון עשוי להידרש בתקופה הקרובה להכרעות משמעותיות בנושאים העומדים על סדר היום של דיני המשפחה: מזונות ילדים במצב של הורות משותפת, חזקת הגיל הרך, המשפחות החדשות לסוגיהן, פונדקאות, אימוץ ועוד.

המצב שבו האפשרות של מינוי שופט קבוע המתמחה בדיני משפחה כלל לא נשקלה עד לאחרונה, הוא מצער, שכן מינויו של שופט שכזה לעליון הוא מחויב המציאות. אין שבוע שבו לא מתעוררות בישראל סוגיות הקשורות לנושא המשפחה והמעמד האישי. רק לאחרונה עלתה בכנסת ההצעה להרחיב את סמכויות בתי הדין הרבניים באופן משמעותי, כך שיוכלו להכריע גם בעניינים הקשורים לדיני עבודה, דיני חיובים ועוד.

האם תחום המשפחה איננו חשוב מספיק כדי לקבל נראות בבית המשפט העליון? תחום המשפחה והמעמד האישי נמצא בליבת הקונפליקט בחברה הישראלית, משום השליטה הייחודית שיש לדין האישי-דתי, והשפעתו על חיי הפרט והמשפחה במדינת ישראל. לכן חשוב ביותר כי בית המשפט העליון הישראלי יוכל להתוות דרך בתחום המורכב, הרגיש והעדין הזה.

אם נרצה בכך ואם לא, העליון הפך להיות סמן ערכי - ולא רק מכריע בסכסוכים המגיעים בפניו - וככזה, כדאי וראוי שיהיה בו גיוון בנקודות המבט הפוליטיות והחוקתיות של השופטים. ואולם, לצד האמור, יש לדאוג גם לכך שיישבו בו שופטים המתמחים במגוון ענפים בעולם המשפט. הרי שלא סביר שתחום כה יסודי ומדובר, רגיש וחשוב כמו דיני משפחה וירושה - יישאר ללא מענה. מינויו הזמני של שוחט הוא צעד ראשון בכיוון.

הכותב הוא שותף במשרד א. זיסמן שני, המתמחה בדיני משפחה וירושה