הנסיקה המטאורית והחזרה לקרקע: האישה הראשונה של ענף הביטוח בראיון מיוחד

אתי אלישקוב, המנכ"לית ובעלת השליטה בחברת הביטוח הדיגיטלית ליברה, לא נלחצת מהחולשה במניה ("ליברה היא מרתון, לא ספרינט"), גאה בתרומתה למעמד האשה בענף השמרני, טוענת כי אצלה בחברה לא יהיו התנגשויות עם הדירקטוריון ומספרת על הכניסה המתוכננת לביטוחי חיים

אתי אלישקוב, מנכ''לית ליברה / צילום: אבי מועלם
אתי אלישקוב, מנכ''לית ליברה / צילום: אבי מועלם

רק לפני פחות משלושה חודשים הייתה חברת הביטוח הדיגיטלית ליברה "על גג העולם". החברה הצעירה נסחרה בבורסה בת"א לפי שווי של כמעט 900 מיליון שקל - תשואה פנטסטית של כמעט פי 2 על המחיר בו הונפקה ביוני השנה. 

שווי החזקותיה של המנכ"לית ובעלת השליטה, אתי אלישקוב, המחזיקה ב-44% ממניות החברה, עמד אז על קרוב ל-400 מיליון שקל "על הנייר". אלא שמאז חלה ירידה חדה בשוויה של מניית ליברה, שאיבדה כמעט מחצית מערכה וחזרה למחיר שבו הונפקה (שווי של כ-470 מיליון שקל).

בראיון לגלובס אמנם אומרת אלישקוב, כי "אין שום דבר שהתרחש שלא בהתאם לתוכניות", אך אי אפשר להתעלם מהשפעת מכירה אגרסיבית שביצעו באוקטובר משקיעים ותיקים בחברה, עוד מלפני ההנפקה, שמימשו את החזקותיהם לאחר תקופת החסימה שנכפתה עליהם.

בין אלו אפשר למצוא את קבוצת התקשורת שידורי קשת (שרכשה את המניות במסגרת "עסקת בארטר" בתמורה לזמן אוויר בערוצי המדיה שלה), דיסקונט השקעות וחברת המימון החוץ-בנקאי מיכמן, שלא מימשו את החזקותיהם, ואת איש העסקים מיקי דורסמן וקבוצת אלון של האחים נוימן.

בליברה ניסו לבצע את המכירה בהליך מבוקר של הצעת מכר שיבצעו חלק מבעלי המניות הוותיקים, שבסה"כ מימשו מניות בהיקף של כ-80 מיליון שקל, אך השוק הגיב בעוצמה כאמור.

"השוק לא יציב ובסופו של דבר אתה לא תמיד מקבל את התמונה המלאה והנכונה. לכן ייתכן שהירידות יכולות להיות גם מהמשקיעים שהיו איתנו בתחילת הדרך, שלא נכללו בהצעת המכר, אך מימשו לאחריה את החזקותיהם", מסבירה אלישקוב.

 
  

"אבל ליברה היא מרתון ולא ספרינט. אנחנו עובדים בהתאם לתוכניות שלנו, ממוקדי מטרה ומוכיחים שאנחנו עושים את זה נכון. בסוף התוצאות מנצחות. הידיים החלשות יוצאות ובסוף השווי הגדול ייכנס לחברה. אחרי הפרסום של הדוחות הייתה עלייה יפה במניה ואני מקווה שהמגמה תימשך והשווי יתקן את עצמו".

"הצלחתי לייצר מחויבות גם בעבודה מהבית"

בקיץ 2016 הודיעה אלישקוב, המנכ"לית היחידה בעולם הביטוח דאז, כי היא עוזבת את הכשרה חברה לביטוח, אותה ניהלה במשך ארבע שנים. רבים בענף הרימו גבה מדוע המנכ"לית הצעירה, שהביאה במהלך כהונתה לגידול של 45% בהון העצמי של הכשרה, החליטה לעזוב תפקיד יוקרתי באחד הסקטורים המתגמלים במשק.

לאלישקוב עצמה יש הסבר פשוט: "כשהייתי בהכשרה, הרבה לפני שמוניתי למנכ"לית, השתתפתי באימון של קואצ'רית. התבקשנו, כל אחד מהמשתתפים, לכתוב איפה אנחנו רואים את עצמנו בעוד כמה שנים, ואמרתי שאני רוצה להיות בעלים של חברת ביטוח. לא מנכ"לית, אלא בעלים, ואף אחד לא הבין את זה. זו הייתה מטרה בשלב מוקדם בחיים, וכשהקמתי את ליברה לפני שלוש שנים הגשמתי את מה שרציתי".

ליברה, שגם בה משמשת אלישקוב כמנכ"לית לצד היותה בעלת השליטה, פועלת בתחומי הרכב (ביטוח חובה ורכוש), ביטוחי הדירות וביטוחי עסקים. במהלך הרבעון השלישי הגישה בקשה לרישיון לענף ביטוח חיים, ובנובמבר בקשה לרישיון לקראת השקת ביטוח חיות מחמד.

משרדי ליברה, שבהם נערכת הפגישה עמה, שוכנים באזור התעשייה בחולון, כשאלישקוב מחלקת את זמנה בין משרדה הפרטי לבין שולחן העבודה במחלקת התביעות של החברה. בטווח נמצאים עשרות מוקדנים כשהדלת אל חדרה של המנכ"לית פתוחה.

כיצד השתנה תפקיד המנכ"לית בתקופת הקורונה?
"אצלי השתנו דברים חד משמעית. התנגדתי לעבודה מהבית והיום אני חושבת שהמודל ההיברידי עובד. מה שהפתיע אותי שהצלחתי לייצר מחויבות גם בעבודה מהבית ויש כמה עובדים שאפילו עובדים טוב יותר".

מהמקום הזה שאת גם מנכ"לית וגם בעלת השליטה, כיצד את רואה את המאבקים בין בעלי שליטה, לדירקטוריון ולהנהלה המקצועית, כפי שקורה במגדל וכפי שקרה בכלל?
"צריכה להיות הבחנה מאוד ברורה בין שלושת גורמים הללו, כי חברת ביטוח היא לא מקור למימון עסקים של הבעלים. היא צריכה להרוויח מביטוח ולהצליח גם מהכנסות מהשקעות. זה טוב שיש הפרדה. לדירקטוריון יש את התפקיד שלו ויש פעמים שיש ניגודי אינטרסים עם הבעלים והם צריכים להיות מטופלים. אצלנו הנושא הזה פחות רלוונטי, בגלל שבליברה אין עסקאות בעלי עניין. טובת החברה לא מתנגשת עם עסקת נדל"ן או עסקה אחרת שיש לי טובה אישית מהן".

"צריכה להגיד תודה שלא הסתדר עם איילון"

אלישקוב החלה את דרכה המקצועית כרואת חשבון בפירמה הנחשבת ארנסט אנד יאנג (EY). "נראה לי שמהשלב הראשון כולם הבינו שאני לא רו"ח טיפוסית. מייד לאחר המשבר הכלכלי של 2008, כשעוד הייתי שכירה, שלא באה מהעולם הקפיטליסטי, קניתי אג"ח ומניות של הכשרה ביטוח, כי ידעתי לנתח את הפוטנציאל הגלום בה ולהגדיל את הרווח. כך שהחיידק של היזמות היה בי מהשלב הראשון", אומרת אלישקוב.

 
  

את מניות הכשרה רכשה אלישקוב בשנת 2009 בעת שכיהנה כסמנכ"לית הכספים של הכשרה יחד עם מי שהיה המנכ"ל דאז, עופר טרמצ'י ז"ל. השניים רכשו מידי בעל השליטה אלי אלעזרא מניות בתמורה ל-5 מיליון שקל, בחלקים שווים. הרכישה בוצעה במחיר כפול מחיר השוק דאז, כאשר לפני כשנתיים מכרה אלישקוב את המניות ברווח נאה.

משם היא התקדמה לראש הפירמידה הניהולית בהכשרה, במקום טרמצ'י. זמן קצר לאחר עזיבתה את החברה הצטרפה לאיילון, ואף היו שמועות שתמונה לתפקיד המנכ"לית, אך המינוי לא יצא לפועל.

"כשעברתי לתקופה קצרה לאיילון הייתי אמורה להיות חלק מקבוצת השליטה ולקנות אחוזים בחברה. זה לא יצא לפועל. הסכום שתכננתי להשקיע נשאר אצלי ושמתי אותו בליברה, אז אני צריכה להגיד תודה רבה שלא הסתדר עם איילון", היא אומרת.

מלבדך מכהנת נכון להיום אישה נוספת כמנכ"לית, יפעת רייטר ב-AIG . מה הסיכוי שנראה שינוי במגמה כמו שראינו לפני כמה שנים בבנקים?
"קודם כל אני גאה להיות דוגמה ומקור השראה ושיש עוד אישה בתפקיד ומקווה שיהיו עוד בהמשך. אצלי בהנהלה היחס בין נשים לגברים הוא 50-50 וזה יותר גבוה מכל מה שקיים בענף הביטוח. לנשים יש יכולות מדהימות והן יכולות לעמוד בכל תפקיד כמו הגברים, אם לא יותר טוב".

"הצבנו לעצמנו תוכנית סופר מאתגרת"

השבוע הציגה ליברה דוחות כספיים שמהם עולה כי בתשעת החודשים הראשונים של 2021 היא רשמה רווח של כ-12 מיליון שקל, יותר מכפול לעומת התקופה המקבילה אשתקד. הפרמיות ברוטו בתשעת החודשים לשנת 2021 צמחו בכ-75% והסתכמו בכ-225 מיליון שקל. כאשר משווים את שיעור הפרמיות של ליברה בענף ביטוח רכב חובה, רואים שבין הרבעון השני של 2021 לרבעון השני של 2020, החברה הגדילה את נתח השוק שלה מ-1% ל-2%.

צריך להדגיש כי מדובר בהיקף פעילות שולי ביחס לזה של חברות הביטוח הוותיקות. כך למשל הפניקס, המובילה כיום את הענף, רשמה באותה תקופה רווח של כ-1.6 מיליארד שקל על פרמיות ברוטו של 20 מיליארד שקל.

"כל מי שחשב שהגידול שלנו ייפסק התבדה ואני מעריכה שעד סוף השנה נעבור את הרף של 300 מיליון שקל פרמיות. התחלנו את חידושי הפוליסות של השנה הרביעית והמספרים גבוהים, כש-30% מהם מתבצע באופן דיגיטלי. הצמיחה המרשימה הזו היא בהתאם לתוכנית העבודה שלנו והצבנו לעצמנו תוכנית 'סופר מאתגרת'.

"הודות לטכנולוגיה שהטמענו בהרבה מקומות ליברה מציגה את אחוז ההוצאות מההכנסות הכי טוב בענף, קצת פחות מ-19%, וזאת כשיש לנו עוד מעט פרמיות באופן יחסי. בשנה הבאה נפחית עוד את ההוצאות מה שיאפשר להציף רווחיות גבוהה יותר".

תוצאות הרבעון האחרון בענף הביטוח הכללי (רכב ורכוש) היו לא טובות ברמה החיתומית לעומת השנה שעברה. מדוע?
"בשנה שעברה עוד היו סגרים בגלל הקורונה. השנה אנחנו במצב הפוך - לא רק שאין סגרים, אין נסיעות לחו"ל אז אנשים יותר על הכבישים בארץ, יבוא הרכבים נעצר, מחירי הרכבים המשומשים והחלפים עלו - אז חברות הביטוח נאלצות לשלם יותר. כלומר מדובר על מצב אקסוגני לחלוטין שפגע בכל הענף וזה כשיש תחרות מאוד אגרסיבית בין חברות הביטוח שדוחקת את המחירים כלפי מטה".

איך ליברה התמודדה עם המצב?
"קודם כל בעזרת מודל החיתום הפרסונלי. אין לנו ביטוחים קולקטיביים (ציי רכב - ר"ו), הלקוחות שלנו נוסעים יחסית מעט, ושיעור הנהגים הצעירים נמוך מאוד. צריך להבין שהרעה הזו שנפלה על הענף היא לא מהרבעון האחרון וליברה העלתה את המחיר למבטוחים כבר באפריל. אז עצם זה שהפרמיה עלתה בערך ב-200 שקלים לחבילה עזר לנו לעשות כבר אז את מה שאחרים רואים רק עכשיו. השוק כבר ייקר את הביטוחים לחידושים של ינואר ב-3% וגם אנחנו בוחנים מחדש את תעריף החובה שלנו.

"אם לא היינו מייקרים מחירים כפי שעשינו באפריל אולי היינו גדלים בכמות המבוטחים, אבל הייתי מציגה תוצאות חיתומיות לא טובות. היו דעות חלוקות בדירקטוריון על כך, כי בד"כ חושבים קודם כל על צמיחה ואחר כך על טיוב התיק, אבל היה לנו קל לעשות זאת עכשיו כי הצמיחה עדיין גבוהה".

"אין לנו מרכיב השקעות מתוך בחירה"

נעזרתם במבטח משנה אחד, סוויס רה, שספג הפסדים. איך התמודדתם?
"סוויס רה מהווה היום 50% מביטוח המשנה שלנו וחתמנו עם עוד חמישה מבטחים אחרים, כולם בדירוג A ומעלה בהתאם להנחיות הדירקטוריון. החוזים איתם הם עד סוף 2022 בתנאים זהים למה שהיה קודם. מבטחי המשנה לא פראיירים, אבל בסוף התיק של ליברה רווחי ואני בוודאי יכולה להיות רגועה לגבי החידוש הבא. אנחנו נבחן בהמשך להקטין את אחוז ביטוח המשנה".

הרווחים שלכם מגיעים רק מפעילות הביטוח, ללא פעילות השקעות כפי שיש בחברות הביטוח האחרות. יש כוונה להיכנס גם לתחום ההשקעות?
"השקעות הן מרכיב לגיטימי ולנו אין אותו מבחירה. בשנה הבאה אני מניחה שנתחיל לנהל את הנוסטרו ונגדיל את תאבון הסיכון".

"הבשורה תהיה במוצרים שלא קיימים"

נראה שהתואמת שלכם בעיני התעשייה היא ווישור (weSure), גם היא חברת ביטוח צעירה שהכריזה על עצמה כדיגיטלית. כיצד את רואה את המהלך שלהם לצאת לחו"ל?
"יש פוטנציאל בחו"ל והם יכולים להצליח. אולי נגיע לשם אבל כרגע לא מתכננים זאת, כל דבר בעיתו. שמנו לעצמנו לאג'נדה את ישראל כיעד הדומיננטי ושינינו את פני הביטוח. תראה מה קרה מאז נכנסנו. יצאו מודלים חדשים, רואים היום צרכנות ישירה הרבה יותר גבוהה, תעריפים מותאמים אישית. שפה תקשורתית אחרת. תראה מה עשינו בניודים, 8,000 איש ניידו אלינו באמצע הפוליסה. זו בשורה מטורפת.

"אנחנו רק בתחילת הדרך והחזון האמיתי של ליברה הוא לא דווקא מוצרי הקומידיטי הקיימים (מוצרי מדף - פוליסת שלא מצריכות התאמה אישית, ר"ו). הבשורה האמיתית תהיה במוצרים שלא קיימים. מוצר שיהיה חדש ובסופו של דבר ישאלו למה זה לא הומצא קודם. ברגע שנסיים את תכנית העבודה ונשלים את מוצרי הקומודיטי נביא את הבשורה ועם הבשורה הזו מעריכים שנצא מחוץ לישראל".

מה דעתך על המהלך של ווישור לרכישת השליטה בחברת הביטוח הוותיקה איילון?
"אני חושבת שיש באיילון הזדמנות עסקית אמיתית, בתור אחת שהייתה שם תקופה קצרה. יש המון מה לעשות ועם ניהול נכון אפשר לייצר אפסייד יפה. היא גם אקסלרטור טוב למערכות של ווישור, אבל הדבר הראשון שצריך לעשות שם הוא שינוי ניהולי-תפעולי".

ליברה מתמחה בביטוח כללי. למה להיכנס גם לביטוחי חיים?
"אני רואת חשבון ואם כשאני מנתחת תחום לא אראה שאני מרוויחה בו כסף, לא אכנס אליו. בביטוח חיים יש הרבה כספים של השקעה, אבל אותי פחות מעניין עולם הפנסיה. בביטוח חיים מה שיכול להפוך לדיגיטלי הוא ביטוח המשכנתא וכבר היום יש לנו כיסוי למבנה לצורך קבלת משכנתא, אבל כל עוד אין לנו גם ביטוח חיים למשכנתא מבחינתי אין לי את המוצר השלם. הכיסוי הזה היה מגדיל את הפעילות שלנו, אז חד משמעית הוא חסר לחברה.

"הדבר השני שאני רוצה זה מוצר חיסכון. זה לא ביטוח אלא מוצר המתחרה בפיקדונות הבנקים, הוא נזיל ויכול לשמש גם לטווח ארוך. פוטנציאל הרווח הוא מיליוני שקלים ואני לא מדברת על אדם עם עשרות מיליונים שמחפש השקעות אלא על עם ישראל שחוסך את ה-500 שקל בחודש. אנחנו מתכננים להיכנס גם לעולם החיסכון לכל ילד".

זה מצריך מנהלי השקעות. לאיזה מודל את מכוונת?
"זה יהיה שילוב של ניהול השקעות בתוך הבית, יחד עם בתי השקעות חיצוניים להשגת תשואה עודפת. זה המודל שהגשנו לפיקוח על הביטוח".

אתי אלישקוב

אישי: בת 44, נשואה + 2
מקצועי: מנכ"לית ובעלת השליטה בחברת הביטוח ליברה, שימשה בעבר כרו"ח בפירמת EY, סמנכ"לית כספים ובהמשך מנכ"לית בהכשרה חברה לביטוח, וכמנכ"לית איילון אחזקות
עוד משהו: "אוהבת אקסטרים. עשיתי באנג'י ושתי צניחות חופשיות"

ליברה

תחום עיסוק: ביטוחי רכב, דירה ועסקים. הגישה בקשה גם לעסוק בביטוחי חיים
היסטוריה: הוקמה בשנת 2017 על-ידי אתי אלישקוב, הפעילות הושקה בשנת 2018
נתונים: בחברה מועסקים 110 עובדים