יוקר המחיה | פרשנות

הקמעונאים בישראל מצאו תירוץ להעלאת מחירים

יש לצרכן הישראלי סיבה מיוחדת לפקפק בהצהרות של קמעונאים על העלאת מחירים "מחוסר ברירה" • לסוחרים יש אינטרס ברור להשתמש בסערה העולמית כתירוץ להעלאת מחירים, גם במקרים שאין להתייקרות כל הצדקה

מוצרי חלב בסופרמרקט / צילום: שלומי יוסף
מוצרי חלב בסופרמרקט / צילום: שלומי יוסף

אז האם המצב נורא כל-כך? האם אין לצרכן הישראלי מפלט מעליות המחירים שמייצרת הסערה העולמית בשרשראות האספקה?

שלושה "שוברי גלים" אמורים לספק לצרכנים בישראל הגנה, חלקית לפחות, מפני נחשולי עליות המחירים של הסערה הגלובלית.

נדמה שהכול כבר נכתב על השקל, שהתקרב השנה יותר מאי פעם לתואר המטבע החזק בעולם. התחזקות המטבע היא גורם מרכזי בכך שעליית מדד המחירים לצרכן בישראל השנה תהיה נמוכה בפער ניכר ממקביליו בארה"ב ובאירופה. בנק ישראל, אומרים אנליסטים זרים, יהיה מהבנקים המרכזיים האחרונים בעולם המפותח שיידרשו להעלות ריבית כדי להיאבק בעליות המחירים.

אבל השקל החזק אינו לבד. גורם משמעותי נוסף הם מחירי האנרגיה. הגז הטבעי הפך בשנים האחרונות לדלק העיקרי לייצור חשמל במקום הפחם, שמחירו מרקיע שחקים בגלל הביקוש בסין. ישראל מפיקה בעצמה את כל צרכי הגז שלה (ואף מייצאת למדינות שכנות), ומחיר הגז לא רק שלא יעלה בשנים הקרובות אלא אף צפוי לרדת.

ההגנה הזו אינה מלאה. התחבורה בישראל מבוססת עדיין על בנזין וסולר ותהליך כניסתם של כלי רכב חשמליים נמצא רק בראשיתו, אך הגז מחליף בהדרגה את הסולר בתעשייה ובחימום מבני ציבור גדולים כמו בתי חולים.

עוד מהלך שצפוי לסייע לצרכן הישראלי הוא פתיחתם הקרובה של שני נמלי הים החדשים באשדוד ובחיפה. נמל המפרץ בחיפה ונמל הדרום באשדוד הם נמלי מכולות שיפעלו בטכנולוגיות המתקדמות ביותר. זמן הפריקה והטעינה של המכולות צפוי להתקצר משמעותית כשאת עובדי הנמל הוותיקים יחליפו רובוטים, משאיות אוטונומיות ומנופים אוטומטיים. ויש רווח משמעותי נוסף: עד היום חלק ניכר מהמכולות שהגיעו לישראל נפרקו בנמלים באזור הים התיכון ושונעו לכאן בקווי משנה ("שטעון" בעגה המקצועית). יבואנים שהזמינו סחורה מסין או מארה"ב נדרשו להמתין עוד מספר ימים להגעת אניית השטעון מנמל פורט סעיד או פיראוס - מה שגרם ייקור ועיכוב נוסף בהגעת הסחורה. אלא שהתופעה הזו צפויה להצטמצם דרמטית כשישראל תהפוך למרכז אזורי של נמלי ים.

מכל הסיבות האלה יש לצרכן הישראלי סיבה מיוחדת לפקפק בהצהרות של קמעונאים על העלאת מחירים "מחוסר ברירה", בגלל התייקרות הסחורות והבעיות בשרשראות האספקה. לסוחרים יש אינטרס ברור להשתמש בסערה העולמית כתירוץ להעלאת מחירים, גם במקרים שאין להתייקרות כל הצדקה.

מכאן בעצם מגיעים לשובר הגלים הרביעי - הרגולטור. הוא המחסום האחרון שיכול להגן על הצרכנים מהתייקרויות שווא.