טלטלה במכרז להפרטת נמל חיפה: ענקית הנמלים DP WORLD האמירתית פורשת מהמכרז

החברה שהתמודדה במכרז שמקיימת רשות החברות להפרטת נמל חיפה יחד עם חברת מספנות ישראל שבשליטת שלומי פוגל הודיעה על פרישתה מההליך, לאחר שהובהר לה על ידי הרשויות כי היא לא תוכל להיות בעלת השליטה בנמל מסיבות ביטחוניות • במספנות ישראל שוקלים לרוץ לבד במכרז

נמל חיפה / צילום: שלומי יוסף
נמל חיפה / צילום: שלומי יוסף

כפי שהסתמן בשבועות האחרונים, ענקית הנמלים מהאמירויות, חברת DP WORLD שהתמודדה במכרז להפרטת נמל חיפה, פרשה מהמירוץ. החברה ניגשה למכרז בשותפות עם חברת מספנות ישראל שבשליטת שלומי פוגל והיא מפעילה את הנמל הפרטי הסמוך.

 פרישתה של DP נעשית לאחר שנערך לה הליך שימוע בפני מנכ"ל משרד האוצר, רם בלינקוב, שבמהלכו הובהר לנציגיה כי היא לא תוכל להיות בעלת השליטה בפועל בנמל, וזאת מסיבות ביטחוניות. על הודעת הפרישה של החברה ניתן היה ללמוד מהודעה ששיגרה הערב מספנות ישראל לבורסה ובו היא הודיעה על פירוק השותפות, ועל כך שהיא שוקלת להמשיך ולהתמודד במכרז, אם באופן עצמאי או אם על ידי שותפות עם גורם אחר.

ברשות החברות התייחסו הערב לנושא ופרסמו הודעה לא שגרתית, לפיה ניתן ללמוד על החשיבות הרבה שהם מייחסים להליך שהינו אחד משני מכרזי התשתיות הגדולים ביותר שמתקיימים כיום בישראל (השני הוא שני קווי הרק"ל בגוש דן. ג"ל). בהודעת רשות החברות נמסר כי "חברת DP WORLD מאיחוד האמירויות הודיעה הערב לרשות החברות הממשלתיות על בקשתה לסיים את השתתפותה בהליך המכירה של מניות חברת נמל חיפה לרוכש אסטרטגי. החברה הייתה חלק מקונסורציום שכלל גם את חברת תעשיות מספנות ישראל הישראלית, שהודיעה לרשות החברות הממשלתיות על בקשתה להמשיך בהליך המכירה במנותק מ- DP WORLD. בקשת תעשיות מספנות ישראל תיבחן על ידי רשות החברות הממשלתיות בימים הקרובים".

נזכיר כי לבד מקבוצה זו ניגשו למכרז עוד ארבע קבוצות אחרות.

DP World מסרה בתגובה כי היא "נוקטת באסטרטגיית ניהול תיקים אקטיבית. אנו בודקים כל הזמן הזדמנויות כשהן מתעוררות ומעריכים את היתכנותן לאורך התהליך. למרות שהחלטנו לא להשתתף עוד בהפרטת נמל חיפה, אנו עדיין מעוניינים להשקיע בישראל כמרכז סחר מרכזי, ונבחן הזדמנויות נוספות ככל שיצוצו. אנו מעריכים את התמיכה המתמשכת של השותפים ובעלי העניין שלנו בישראל".