שבעה מאומתים בישראל לאומיקרון, מהם ארבעה לא מחוסנים ואחד מחוסן חלקית

מתוך מעל 30 מקרים שחשובים כחולים בווריאנט עד כה בארץ, אצל 7 אומת החשד • 27 מאומתים עם חשד גבוה לווריאנט עדיין לא קיבלו תשובה סופית - מביניהם 22 לא מוגנים • מהנתונים שנאספו עד כה, קשה להסיק על יעילות החיסון נגד הווריאנט החדש

הזן החדש “אומיקרון” / הדמיה: Reuters, EyePress News
הזן החדש “אומיקרון” / הדמיה: Reuters, EyePress News

כשבוע לאחר שדיווחה ממשלת דרום אפריקה לראשונה על וריאנט האומיקרון, מתחיל להגיע מידע ראשוני לגבי הנדבקים בו בישראל. עבודת הריצוף הגנטי אורכת מספר ימים, ובימים הקרובים אנחנו צפויים לקבל מידע נוסף. בינתיים, מתוך מעל 30 מקרים שחשובים כחולים בווריאנט, אצל 7 אומת החשד.

מבין אלה שלושה עליהם כבר דווח: מחוסנת פעמיים באסטרהזנקה ששבה ממלאווי, שני מאומתים מחוסנים בשלוש מנות של פייזר, אחת שבה מדרום אפריקה ואחד מבריטניה, וארבעה מאומתים לא מחוסנים ששבו מדרום אפריקה.

27 מאומתים עם חשד גבוה לווריאנט עדיין לא קיבלו תשובה סופית. מביניהם 22 לא מוגנים (כלומר לא מחוסנים או מחוסנים ומחלימים שעברה חצי שנה מאז החיסון האחרון שלהם) ו-5 מוגנים. מבין המאומתים עם חשד גבוה לווריאנט, 19 לא שהו בחו"ל לאחרונה. אם יסתבר כי הם נדבקו, כנראה שהאומיקרון כבר מסתובב בישראל.

עדיין קשה מאוד להסיק מסקנות כלשהן מהמידע זה. ברור כי האומיקרון יכול לדבק גם מחוסנים, אך זה היה נכון גם לגבי וריאנט הדלתא. אם יסתבר כי אומיקרון מסתובב בישראל כבר כמה שבועות, כפי שהתגלה בכמה מדינות באירופה, אולי יהיו אלה דווקא חדשות טובות, כי לא ראינו בישראל, מדינה שבה חלק גדול מן האוכלוסייה מחוסן בשלוש מנות, עליה חדה בתחלואה כפי שנצפתה בדרום אפריקה. בינתיים ממתינים גם למידע ממדינות נוספות, אך ישראל היא זו שממנה כנראה יצא המידע לגבי יעילות החיסון של פייזר בשלוש מנות.

מבין ה"חשודים", בקרב הלא מוגנים 10 סובלים מתסמינים ו-16 ללא סימפטומים, ומבין המוגנים אחד סובל מסימפטומים ו-7 ללא סימפטומים. זהו רמז לכך שהחיסון כנראה מגן מפני הגרסאות הקשות יותר של המחלה, אבל רק רמז ראשוני שעדיין לא ניתן לגזור ממנו מסקנות.