הצוללת | פודקאסט

הרכבת הקלה והמטרו אמורים להושיע אותנו מהפקקים. כמה זמן זה עוד ייקח?

הרכבת הקלה בגוש דן והמטרו הם כבר לא רק בגדר חזון, אלא פרויקטים שאמורים לצאת לדרך בעוד שנים ספורות ולחולל מהפכה בתחומי התחבורה והדיור בישראל • אבל בינתיים האור שבקצה המנהרה מתעכב, וישנן גם לא מעט שאלות לגביו: האם הרכבות יפעלו בשבת, איך ישראל תעמוד במימון המטרו ומה אפשר לעשות בינתיים? • האזינו

נסיעת מבחן של הרכבת הקלה בתל אביב / צילום: כדיה לוי
נסיעת מבחן של הרכבת הקלה בתל אביב / צילום: כדיה לוי

כמעט כל אחד מאתנו חש על בשרו את הפקקים שהולכים ומתארכים בישראל, בעיקר באזור גוש דן. אלה פקקים שהחמירו מאוד מאז פרוץ מגפת הקורונה. וכך זה נראה בנתונים: באוקטובר היה העומס בכבישי ישראל גבוה בכ-23% בהשוואה לתקופה שלפני כשנה וחצי. העומסים בתל אביב היו גבוהים בכ-7%, בחיפה ב-19%, ובירושלים ב-17%. כך לפי נתוני חברת Waze.

אלא שיש גם אור בקצה המנהרה הזו: פרויקטי תחבורה בסדרי גודל שלא נראו בישראל עד היום, ובראשם הרכבת הקלה והמטרו. אך לא בטוח שהאור הזה יגיע כל כך מהר. הרכבת הקלה היא רכבת עלית בעיקרה שנפרשת על פני אזור גוש דן, והקו הראשון שלה - הקו האדום - מתחיל בפתח תקווה ומסתיים בבת-ים. הוא היה אמור לצאת לדרך עוד ב-2010, אך מאז ההשקה שלו נדחתה ל-2013, ואחר כך ל-2017 ול-2021. כעת תאריך היעד העדכני שלו הוא נובמבר 2022, ובכלל לא ברור אם גם היעד הזה יושג. קווים עתידניים אפילו יותר הם הקו הירוק והקו הסגול, שהמועד הרשמי לפתיחתם הוא 2027.

אלא שלצד הרכבת הקלה, ישנו פרויקט כבד משקל ותקציב הרבה יותר: פרויקט המטרו. בניגוד לרכבת הקלה של גוש דן, המטרו ייסע אך ורק מתחת לאדמה ויחבר במסילות 24 רשויות שונות, באמצעות 109 תחנות. מדובר ב-150 קילומטרים של רכבת תת-קרקעית שתקציב ההקמה שלה אדיר: 150 מיליארד שקל, או בקיצור - מיליארד שקל לקילומטר. זהו הסכום הגדול ביותר שאי פעם שולם על פרויקט תשתית בישראל.

המטרו אמור להציב את ישראל - סוף סוף - בשורה אחת לצד מרבית מדינות המערב, שמזה עשרות שנים ויותר כבר יש אצלן מטרו בערים המרכזיות. המטרו אמור להקל לא רק על עומסי התחבורה בישראל, אלא גם על יוקר הדיור. שהרי, מצד אחד יהיו יותר אפשרויות של מגורים ותעסוקה לאורך תוואי המטרו, ומצד שני, גם הנגישות למרכזי התעסוקה הקיימים - ובעיקר לתל-אביב - תהיה פשוטה יותר. התכנון של המטרו כבר קיים ויש אפילו חוק מטרו. אז מה הבעיה? תאריך היעד למטרו רחוק למדי ובעיקר פלואידי: בין 2030 ל-2040. ויש גם לתהות סביב היכולת של ישראל לעמוד במודל הכלכלי המתוכנן כעת - שמעולם לא נוסה בעבר - שנועד לסייע לה להשיג את התקציב האדיר למימון המטרו.

ויש עוד שאלות שעודן תלויות באוויר, כמו אם הרכבת הקלה והמטרו יפעלו בשבת; האם ועד כמה ייפגעו העסקים שנמצאים ברחובות שבהם מתבצעות כיום עבודות התשתית; והאם עד שייפגשו המועד והחזון - יהיו פתרונות תחבורתיים אחרים שיקלו על חייהם של האזרחים?

בכל הנושאים האלה, ועוד נוספים, נעסוק היום בפרק של "הצוללת של גלובס".