משרד רה"מ החל באיתור מנכ"ל ללשכת הפרסום הממשלתית

משרד ראש הממשלה הקים ועדה לאיתור מנכ"ל במקומו של בעז סטמבלר שהודיע על עזיבתו לפני מספר שבועות • הוועדה תמנה שלושה חברים, ובראשה יעמוד ככל הנראה מנכ"ל משרד רה"מ או גורם מטעמו • עד לפני שלוש שנים הייתה לפ"מ כפופה למשרד הספורט והתרבות, אך ב- 2018 הועברה לסמכות משרד רה"מ

בועז סטמבלר / צילום: לפ''מ
בועז סטמבלר / צילום: לפ''מ

הליך בחירת מנכ"ל חדש לללפ"מ יצא לדרך: משרד ראש הממשלה הקים ועדה לאיתור מנכ"ל חדש ללשכת הפרסום הממשלתית (לפ"מ), במקומו של בעז סטמבלר שפורש. הוועדה תמנה שלושה חברים, ובתפקיד היו"ר יכהן מנכ"ל משרד רה"מ, או גורם מטעמו. 

נזכיר כי לשכת הפרסום פועלת כיחידה עסקית נפרדת המטפלת בתקציבי הפרסום של משרדי הממשלה והחברות הממשלתיות. מתיאור התפקיד, כפי שפורסם בהצעה להגשת מועמדות שפורסמה לפני מספר ימים, עולה כי בתחום אחריותו תקציב של 500 מיליון שקל בשנה. הניסיון הנדרש לצורך הגשת מועמדות הוא חמש שנות ניסיון מצטבר בשניים מתוך התחומים הבאים: ניהול קמפיינים או פרסום, דוברות והסברה (רצוי במשרד ממשלתי או שרות ציבורי) או ניהול הפקה או עריכה באחד מערוצי המדיה.

הכהונה הינה למשך שש שנים, והיא ניתנת להארכה בשנתיים נוספות. המינוי דורש אישור ממשלה.

לפ"מ מספקת שירותים כמשרד פרסום לכל דבר, אך התנהלותה השוטפת שונה מאוד מהאופן שבו מתנהלים שאר משרדי הפרסום. התקציבים שמופנים אליה, כמו גם הנושאים שבהם היא נדרשת לטפל, נגזרים מהחלטות השרים עצמם.

לרצונו של השר הממונה יכולה לפ"מ להעלות קמפיין שמתייחס למהלכים המאדירים אותו - ובעבר היו לא מעט מהלכים כאלה. עם זאת, לפ"מ רחוקה מלהיות חותמת גומי. יש לה השפעה גדולה גם בהמלצות לגבי מה יעלה בסופו של דבר, אך לא פחות חשוב מזה - איך הקמפיין ייראה, וכמה הוא יעלה.

תפקיד מנכ"ל לפ"מ טומן בחובו אופציה לכוח רב, שיכול לשמש כלי פוליטי. עם זאת, מנכ"ל מקצועי אמור לדעת להתמודד עם לחצים מצד שרים ופוליטיקאים אחרים בנושאים שהם לא בהכרח ענייניים. יותר מזה, הניסיון מוכיח כי מינוי מנכ"ל ראוי ומנוסה יכול לשנות משמעותית את האופן שבו לפ"מ מתנהלת.

נזכיר כי עד לפני שלוש שנים הייתה לפ"מ כפופה למשרד הספורט והתרבות, אך ב- 2018 הועברה לסמכות משרד רה"מ. כמנכ"ל לפ"מ מכהן מאז 2017 בעז סטמבלר. סטמבלא מונה לתפקיד לאחר שכיהן במשך שלוש שנים כראש מערך התקשורת במשרד ראש הממשלה, וכדוברו של בנימין נתניהו בעת שהיה ראש הממשלה. לפני כן כיהן כראש אגף בכיר לתקשורת במשרד האוצר. לפני מספר שבועות הודיע סטמבלר על רצונו לפרוש מהתפקיד.