מאבי טיומקין, דרך רשת הילטון ועד כלל ביטוח: אלפרד אקירוב לא חושש מעימותים

בתוך כ-40 שנה הפך אקירוב את חברת אלרוב לאימפריה של נדל"ן ומלונאות הנסחרת בשווי של יותר מ-4.5 מיליארד שקל • בדרך הוא נאבק עם שורה של גופים ואנשי עסקים מהבולטים במשק, שהאחרונים שבהם הם בכירי חברת הביטוח שעליה הוא מבקש להשתלט כעת

אלפרד אקירוב / צילום: איל יצהר
אלפרד אקירוב / צילום: איל יצהר

גם בגיל 80 אלפרד אקירוב לא נח. לצד הרחבת אימפריית הנדל"ן שלו בארץ ובחו"ל, נערך איש העסקים המנוסה להשתלטות על חברת כלל ביטוח, מהלך שמעורר סערה בשוק ההון, וזאת לנוכח השגות לגבי התאמתו לשמש בעל שליטה בחברת ביטוח המנהלת כספי ציבור בהיקף עצום.

בסוף השבוע שעבר הגישה חברת אלרוב  נדל"ן ומלונאות, שבשליטת אקירוב, בקשה  לרשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון לקבלת היתר שליטה בכלל ביטוח. בכוונת אלרוב לרכוש נתח של כ-15% נוספים ממניות כלל, מה שיכפיל את החזקותיה הקיימות בחברת הביטוח. שווי השוק של המניות שבכוונת אלרוב לרכוש עומד על כ-800 מיליון שקל. 

 
  

ייאמר לזכותו אקירוב כי הוא בעל הון ייחודי בנוף המקומי. מאז החל לפעול באמצעות אלרוב, שנוסדה בשנת 1978, הוא ביסס את מעמדו כאחד מאנשי העסקים הבולטים בישראל. בניגוד לשורה ארוכה של טייקונים, שקמו ונפלו במהלך התקופה, אקירוב הצליח לשרוד בהצלחה לא מעט משברים כלכליים ותהפוכות בשוק, והפך את אלרוב לאימפרייה של ממש, עם החזקה של עשרות נכסים מניבים ונכסי מלונאות באירופה ובישראל, בשווי של כ-8.5 מיליארד שקל.

נוכח פריחת תחום הנדל"ן בישראל וגם בעולם, השאירה מניית אלרוב את משבר הקורונה הרחק מאחור, עם נסיקה של יותר מפי שלושה (215%) מרמת השפל שקבעה בשיא המשבר בשווקים - בחודש מרץ 2020 - והיא נסחרת היום ברמת שיא, המשקפת לחברה שווי של יותר מ-4.5 מיליארד שקל.

נסיקת המניה העלתה את ערך החזקותיו של אקירוב בחברה (כ-74%) לכ-3.4 מיליארד שקל, והיא מקנה שווי של כ-250 מיליון שקל להחזקותיהם המשותפות של ילדיו, ג'ורג'י ושרון אקירוב (כ-5%).

הצלחתו של אקירוב להמשיך ולפתח את עסקיו במהלך השנים נקשרה גם לתכונות האופי שלו: חכם, קשוח ופיננסייר מיומן. כמנהל אקירוב נחשב לריכוזי מאוד ולמי שאינו נרתע ממאבקים מול גורמים במגזר העסקי - אולי התכונה שמעלה את מפלס החשש בקרב אלה המתריעים מפני מעורבות צפויה שלו בניהול עסקיה של כלל ביטוח (ע"ע שלמה אליהו), שלא בהכרח תיטיב עם החברה, החולשת על כספי ציבור בהיקף של יותר מרבע מיליארד שקל. 

גורמים ברגולציה, ובכלל ביטוח עצמה, חוששים מהאפשרות כי כבעל שליטה יפעל אקירוב באופן שיקדם אינטרסים עסקיים או פרסונליים שלא בהכרח ישרתו בצורה מיטבית את עסקיה של חברת הביטוח. 

כמי שאינו נרתע ממאבקים, לאורך השנים עלה שמו של אקירוב בקשר ללא מעט מאבקים מול גופים ואנשי עסקים בולטים במשק (בהם גם כלל ביטוח בעצמה). להלן הבולטים שבהם.

2020: מתעמת עם מנהלי כלל ביטוח

אלרוב של אקירוב הפכה לבעלת עניין בכלל ביטוח בשנת 2020, זמן לא רב לאחר שכלל הפכה לחברה ללא גרעין שליטה לאחר מכירה כפויה והדרגתית של החזקות בעל השליטה האחרון בחברת הביטוח - קבוצת אי.די.בי.

כניסתה של אלרוב להשקעה בכלל  (החזיקה בשלב ראשון כ-5% מהמניות) התבצעה בד בבד עם התפתחות מערכת יחסים עכורה בין אקירוב ובין בכירי חברת הביטוח, המנכ"ל יורם נוה ומנהל ההשקעות הראשי של החברה יוסי דורי. זאת סביב התנגדותה של כלל ביטוח לעסקת בעלי עניין שבה ביקשה אלרוב להיטיב עם בנו של אקירוב, ג'ורג'י, המחזיק ב-15% ממניות החברה הבת של אלרוב, לוקה, הפועלת בתחום המלונות בחו"ל.

כבעלת מניות המיעוט הגדולה באלרוב באותה עת (החזיקה בכ-13% מהמניות) היה בכוחה של כלל ביטוח לסכל את העיסקה, שנועדה להקל על אקירוב הבן בכל הקשור למימון פעילותה של לוקה בחו"ל. 

יורם נווה / צילום: כדיה לוי
 יורם נווה / צילום: כדיה לוי

בתגובה לכך, כנראה, לקח אקירוב חלק בניסיון להדחת מנכ"ל כלל ביטוח, יורם נוה. האחרון, שיצא כנגד ניסיון ההדחה שהוביל יו"ר כלל דני נוה, טען כי אלרוב הייתה בין בעלי המניות שעמדו מאחורי המהלך, וזאת על רקע ההתנגדות של כלל לעסקת בעלי העניין של אלרוב. בין הצדדים ניטש ויכוח עז, שכלל חילופי מכתבים חריפים מטעמם של עורכי דין, ובסופו של דבר, בעקבות התערבות הרגולטור והליך בדיקה חיצוני, בוטל ניסיון הדחת המנכ"ל.

איך זה נגמר: מוקדם יותר השנה אושרה עסקת בעלי העניין של אלרוב, בתמיכתה של כלל ביטוח. זאת כאשר עוד טרם ההצבעה הודיעה כלל על מכירת החזקותיה באלרוב לידי חברת הנדל"ן ישראל קנדה תמורת כ-380 מיליון שקל, מכירה שהניבה לה רווח נאה.

1998: מסתכסך בפרויקט ממילא

יותר מ-20 שנה קודם, במסגרת פרויקט ממילא של אלרוב, הנמצא סמוך לעיר העתיקה בירושלים ונחשב לאחד ממיזמי הדגל של החברה מאז נוסדה, נקלע אקירוב לסכסוך עם חברת קרתא, חברה שהוקמה לצורך פיתוח אזור ממילא ונשלטה בידי המדינה ועיריית ירושלים.

קניון ממילא בירושלים / צילום: איל יצהר
 קניון ממילא בירושלים / צילום: איל יצהר

הליך בוררות בין הצדדים נפתח כבר בשנת 1998, עם טענות אלרוב לגבי מחדלים בהתנהלותה של קרתא שעיכבו את פיתוח הפרויקט, בעוד שקרתא טענה מצידה, כי אלרוב הפרה את ההסכם בין הצדדים ונמנעה מלשלם לה את הכספים שהגיעו לה.

איך זה נגמר: במהלך השנים ניתנו כמה החלטות ופסקי דין בנושא, האחרונות מהן בשנת 2020, אז החליט ביהמ"ש המחוזי בירושלים על חלוקת סכומים מקופת הפירוק של קרתא, שכללו תמורה של 35 מיליון שקל לאלרוב, ובתחילת השנה הנוכחית החליט ביהמ"ש על מתן 20 מיליון שקל נוספים לאלרוב.

1998: בוררות עם אבי טיומקין 

סכסוך אחר שאליו נקלע אקירוב בערך באותה תקופה, ואשר הסתיים בבוררות, היה בינו ובין איש העסקים ויועץ ההשקעות אבי טיומקין. הסכסוך בין הצדדים התעורר נוכח דרישת טיומקין לדמי תיווך בסכום של כ-1 מיליון דולר עבור שירותיו בעסקה שבמסגרתה רכשו קרנות ההשקעות של איל הפיננסים ג'ורג' סורוס כ-25% ממניות אלרוב, תמורת כ-30 מיליון דולר.

אבי טיומקין / צילום: עינת לברון
 אבי טיומקין / צילום: עינת לברון

אקירוב מצידו טען, כי טיומקין אינו זכאי לדמי תיווך, משום שלא הוא שתיווך בעסקה, וכן טען כי העמיד בעבר לטיומקין הלוואה שבאותה עת טרם נפרעה, ואשר עמדה על כ-1.5 מיליון שקל. 

איך זה נגמר: בסיום הליך הבוררות שניהל בין השניים עו"ד רם כספי נקבע מנגנון של פיצוי בין הצדדים, שקוזז ביניהם כך שבפועל אף אחד מהם לא יצא מהבוררות עם תשלום כספי.

2000: תובע את דיוויד רובנר

עוד סכסוך של אקירוב שעשה גלים בברנז'ה העסקית היה מול איש העסקים דיוויד רובנר, לשעבר מנכ"ל חברת ציוד התקשורת ECI. לטענת אקירוב, השקעה של יותר מ-20 מיליון שקל שביצעה אלרוב בחברת הטכנולוגיה נט2וויירלס, שעסקה בהאצת תקשורת נתונים ברשתות סלולריות, ירדה לטמיון עקב מעשה הונאה של רובנר, יו"ר נט2וויירלס וממייסדיה, שהוביל את החברה המדוברת לאחר פרישתו מ-ECI.

איך זה נגמר: לאחר שאקירוב תבע את רובנר בסכום שהוערך בכ-5 מיליון דולר הגיעו הצדדים לגישור, שבו הוסכם כי חברת הביטוח המבטחת את רובנר תשלם 600 אלף דולר לאלרוב, תמורת חיסול סופי של תביעותיו.

2001: נאבק עם רשת הילטון

זמן קצר לאחר סיום המאבק מול רובנר התגלעו חילוקי דעות בין אלרוב ובין רשת המלונאות הבינלאומית הילטון  בקשר לבית מלון שהקימה אלרוב בירושלים. הילטון תבעה מאלרוב "את אכיפת הסכמי ניהול מלון הילטון ירושלים... שבוטלו באופן חד-צדדי על-ידי אלרוב" לטענתה, ומנגד טענה אלרוב, כי "ביטול ההסכם נעשה כדין לנוכח הפרה יסודית של ההסכם מצד הילטון".

איך זה נגמר: בשנת 2011 התקבל פסד דין של בימ"ש שאישר פסק בורר, והילטון מימשה ערבות בנקאית בסכום של כ-95 מיליון שקל שהועמדה על-ידי אלרוב לשם הבטחת תשלום פסק הבורר. ב-2012 הצדדים הגיעו להסדר שכלל ויתור על כל התביעות והטענות ההדדיות.

המאבק הבא: ישראל קנדה?

בצד הקונה בעסקה שבה מכרה כלל ביטוח את מניותיה באלרוב בחודש מרץ השנה הייתה חברת ייזום הנדל"ן ישראל קנדה  של ברק רוזן ואסי טוכמאייר. נכון להיום מורווחת הרוכשת במאות מיליוני שקלים על השקעתה באלרוב, שמנייתה נהנית זה תקופה ארוכה מעליות שערים משמעותיות.

עם זאת, בדברים שאמרו הצדדים לאחרונה אפשר אולי למצוא את שורשיו של מאבק עתידי פוטנציאלי. לפני מספר שבועות הצהירו רוזן וטוכמאייר שמלבד הערכתם כי אלרוב נסחרה בשווי נמוך בעת שרכשו את מניותיה, הם צופים חילופי דורות בחברה - אמירה שבשוק הבינו ככוונה להשתלט על החברה בעת שאקירוב יציע את מניותיו בה למכירה.

אקירוב מצידו לא נותר חייב, ובראיון שהעניק לאחרונה לכלכליסט, אמר כי השניים "מדברים שטויות. יש להם חלומות - שיחלמו. אני יכול לעצור בן אדם מלחלום? עוד לא ראיתי ג'וק בולע פיל, אבל הכול יכול להיות... אין לי ריב איתם. אז הם אמרו. אני לא בקשר איתם".