תוצאות מסקרנות לאדיסט ביו בניסוי קליני מקפיצות את המניה ב-41%

לא תמיד האלף-בית היווני מפחיד: אדיסט ביו, שהוקמה בישראל על בסיס טכנולוגיה ישראלית ופועלת היום מארה"ב, הודיעה על תוצאות ביניים טובות בניסוי קליני בטיפול "גמא דלתא" בסרטן הדם • שניים מתוך שישה חולים הגיעו לרמיסיה מלאה, ואחד לתוצאה שהחוקרים הגדירו כ"כמעט מלאה"

תוצאות טובות בניסוי לטיפול בסרטן הדם / צילום: Shutterstock, sdecoret
תוצאות טובות בניסוי לטיפול בסרטן הדם / צילום: Shutterstock, sdecoret

חברת אדיסט ביו שהוקמה בישראל על בסיס טכנולוגיה ישראלית ופועלת היום מארה"ב, הודיעה על תוצאות ביניים טובות בניסוי קליני בטיפול בסרטן הדם (לימפומה מסוג B Cell Non Hodgkin’s). בעקבות ההודעה מזנקת מניית החברה 41%, והחברה נסחרת לפי שווי של 452 מיליון דולר.

הניסוי נערך בשישה חולים שכבר טופלו בטיפולים המאושרים למחלה ומצבם המשיך להחמיר. שני החולים הראשונים בניסוי נפטרו לפני שעבר חודש מתחילת הטיפול. ארבעה חולים נוספים טופלו, שלושה מהם באותו המינון ואחד במינון גבוה יותר. מבין אלה, שניים מהם הגיעו לרמיסיה מלאה, ואחד לתוצאה שהחוקרים הגדירו כ"כמעט מלאה". רק אצל אחד מארבעה החולים האלה נרשמה החמרה של המחלה.

לא נרשמו תופעות לוואי חמורות, גם במינון הגבוה.

גייסה 135 מיליון דולר בנאסד"ק

התחום אליו נכנסת החברה כעת תחרותי יחסית. טיפולים חדשניים רבים נמצאים בניסויים קליניים לתחום הלימפומה, אולם גם דרושים טיפולים רבים, שכן החולים עוברים לרוב מספר קוי טיפול, שמוחלפים בכל פעם שאחד מהם נכשל, ולפעמים כמה טיפולים בו זמנית. התוצאות של אדיסט כרגע, מספיקות כדי להכניס אותה לתחרות.

לדבי מנכ"ל החברה חן שור: "המידע עד כה מרמז כי המוצר יעיל מאוד. אנחנו מחכים לתוצאות נוספות במחצית הראשונה של 2022. הניסוי כולו יכלול 75 מטופלים".

אדיסט גייסה בתחילת השנה 135 מיליון דולר בנאסד"ק, בהנפקה ציבורית ופרטית משולבת. החברה נסחרת בנאסד"ק מאז 2018, וידעה בעיקר ירידות, אך השנה הגיעה לשלב הניסויים הקליניים ומנייתה החלה לטפס בהרגה. בין משקיעי החברה ניתן למצוא את קרן aMoon, חברת הביוטק ריג'נרון איתה יש לחברה גם שיתוף פעולה עסקית, JJDC קרן הון הסיכון של ג'ונסון אנד ג'ונסון, CBG חברת ההשקעות של וינסנט צ'ינגוויז, קרן SBI , פונטיפקס, אורבימד וחברת נוברטיס. עד היום הושקעו בחברה כ-285 מיליון דולר כולל מימוש אופציית החתמים וקבלת תשלום אבן דרך בהיקף של 10 מיליון דולר מריג'נרון.

מאז גיוס ההון בתחילת פברואר, מנייתה של אדיסט ירדה, וכעת לאחר העליות הוא שוב בערך במחיר ההנפקה, 13 דולר למניה.

התקווה: טיפול גם לגידולים מוצקים

אדיסט מפתחת טיפולי אימונותרפיה לסרטן על בסיס מחקריו של פרופ' יורם רייטר מהטכניון. החברה משתמשת בסוג ייחודי של תאי מערכת החיסון, תאי T מסוג גמא דלתא, כדי לפתח טיפול בסרטן שהוא מוצר מדף ולא מחייב הנדסה של תאי החולה עצמו.

החברה מעריכה כי התאים המיוחדים שלה יהיו יעילים יותר, לא יעוררו תגובת חיסונית נגדית של הגוף, ויהיו זולים משמעותית מן הטיפול הקיים. בשלב הראשון פותח המוצר לטיפול בסרטן הדם, אך בהמשך התקווה הגדולה היא לפתח אותו עבור גידולים מוצקים, כמו למשל סרטני שד, מעי, לבלב וכדומה.