בחודש ספטמבר האחרון ערך יו"ר מובילאיי, פרופסור אמנון שעשוע, תדריך לעיתונאים לרגל השקת שירות המוניות האוטונומיות של החברה בגרמניה. בתום התדריך שאלתי אותו שאלה לא מנומסת: "בתקופה שבה כל חברת סטארט-אפ מתחום האוטוטק עם אפס הכנסות מנפיקה ונסחרת לפי שווי של מיליארדים האם לא קיים פיתוי באינטל להוציא להנפקה את מובילאיי, שמציגה רווחיות מהותית ועקבית? האם החלקים לא גדולים מסך השלם?
התשובה של שעשוע נשמעה קצת משועשעת: "כששוחחתי בנושא עם היו"ר החדש של אינטל הוא ביקש ממני לרשום על נייר כמה אני חושב שהחברה תהיה שווה בהנפקה. אני יכול רק להגיד שהסכום היה גדול משמעותית מהסכום שבו רכשה אינטל את מובילאיי".
בדיעבד זה היה לא רק אות למה שהוכרז היום (ג') אלא אולי גם רמז לסוד השמור ביותר כיום באינטל: לפי איזה שווי תונפק מובילאיי בשנה הבאה. הסכום הסופי יהיה תלוי מן הסתם בסנטימנט בשוק אבל אפשר להמר שהוא יהיה בסביבות 50 מיליארד דולר. אולי אפילו הרבה יותר גבוה ואת הסיבה אפשר לסכם במשפט אחד: בסיס הכנסות יציב בהווה שמהווה קרש קפיצה לשוק ענק בעתיד.
בהווה יש למובילאיי מונופול בשוק העולמי של מערכות הבטיחות החכמות לרכב (ADAS). כמעט שמונה מכל עשר מכוניות חדשות, שיוצאות כיום לשוק בחמש יבשות, מצוידת ברכיבי ADAS כאלה ואחרים של החברה מירושלים ועל פי צבר ההזמנות והיתרון הטכנולוגי שלה בתעשייה, בעיקר יחס עלות/ביצועים אמינות, המצב כנראה לא ישתנה בשנים הקרובות למרות, שפה ושם צצים מתחרים חדשים, שמנסים לנגוס בנתח השוק שלה.
התחום העתידני, שאליו מכוונת כיום החברה משאבים רבים, הוא פיתוח כלי רכב עם אוטונומיה מלאה. בחזית הזו כולל הפורטפוליו הטכנולוגי הנוכחי והעתידי המוצהר שלה את כל ה-WISH LIST הנוכחי של משקיעי ההון סיכון הגלובאליים בחברות אוטו-טק: "קיטים" לנהיגה אוטונומית מלאה, שכבר מאומצים על ידי יצרני רכב בעולם עם לוח זמנים לייצור סדרתי; חטיבת מיפוי מתקדמת עם בסיס נתונים גלובאלי ברזולוציה גבוהה, שניתן למסחר אותו לטובת שווקים אנכיים דוגמת "ערים חכמות"; פיתוח עצמי מתקדם, בסיוע אינטל, של חיישני לייזר (ליידארים) ורדארים רב-ממדיים לרכב אוטונומי; ושירות של מוניות רובוטיות עם אלגוריתמים של זימון אלחוטי.
חברות צעירות, שפועלות בכל אחד ואחד מהתחומים הללו בנפרד, הונפקו בשנתיים האחרונות לפי שווי של מיליארדי דולרים לכל הנפקה. צרפו את כל התחומים יחדיו בחבילה אחת וקיבלתם הנפקה, שעתידה להסעיר את שוק ההון כמות שהיא.
הפעילות השקטה של מובילאיי
אבל מי שמסתכל קצת יותר קדימה עשוי גם להגיע למסקנה, שאפילו זה רק קצה הקרחון. מובילאיי נכנסה לאחרונה לפעילות, די שקטה בינתיים, בתחום הפיתוח של פלטפורמות מודולריות לרכב חשמלי חכם, מה שמכונה "סקייטבורדים", שעליהן ישולבו בעתיד טכנולוגיות הניהוג האוטונומי שלה.
המשמעות היא שלמובילאיי יש בסיס להפוך בעתיד ליצרנית של רכב חשמלי חכם ממותג משלה, מפגוש לפגוש, אולי באמצעות שותפות ייצור אסטרטגי עם יצרנית רכב סדרתית גדולה. זה לא רעיון מופרך ולמעשה התהליך כבר נמצא בעיצומו בתעשיית הרכב, שבה כלי הרכב עצמם הופכים כיום לפלטפורמות להתקנת טכנולוגיות, שניתנות לרכישה באמצעות מיקור חוץ.
חברות IT ענקיות דוגמת "אפל", "פוקסקון", "באיידו", עליבאבא ורבות אחרות כבר בונות לעצמן כיום מותגי רכב עצמאיים. הוסיפו לכך את הכוח התחרותי העצום שמעניק "גב" של יצרנית צ'יפים גלובאלית - וצ'יפים הם כיום המטבע העובר לסוחר החשוב ביותר בכל תעשיית הרכב - וקיבלתם תסריט בהחלט אפשרי.
ואם אכן אינטל תהפוך בתוך כמה שנים את מובילאיי ליצרנית רכב מלאה, Full Stack כפי שאוהבים לכנות את זה בעולם ההייטק, די ברור, שהתמחור של ההנפקה השנייה של החברה בשוק ההון יהיה בקליבר שונה לגמרי. תחשבו על התמחור של טסלה, NIO ויצרניות רכב "חשמלי חכם" אחרות. ייתכן בהחלט שלשם אינטל מכוונת.
כאשר ה-IPO השני של מובילאיי יצא לדרך לפי שווי חסר תקדים זו עשויה להיות בשורה חיובית וחשובה מאוד, כבר בטווח הזמן הקצר, גם להרבה מאוד חברות אוטוטק ישראליות. הנפקת הענק הקודמת של מובילאיי, שלוותה במכירה של 15 מיליארד דולר, האירה בזמנו בזרקור את שוק האוטוטק הישראלי ומשכה לכאן המוני משקיעים גלובליים. הנפקה של מובילאיי בסכום גבוה הרבה יותר עשויה להיות קרש הקפיצה הבא של הענף.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.