לאחר מחזור החוב והנפקת האג"ח: פיץ' משנה את אופק הדירוג של טבע

סוכנות הדירוג הבינלאומית Fitch שינתה את אופק הדירוג של טבע משלילי ליציב • דירוג החוב עצמו לא שונה ונותר BB מינוס – אג"ח שאינו בדירוג השקעה • היקף החוב של טבע היה 23.7 מיליארד דולר בסוף הרבעון השלישי

מרכז לוגיסטי של טבע בשוהם / צילום: סיון פרג'
מרכז לוגיסטי של טבע בשוהם / צילום: סיון פרג'

מיחזור החוב שביצעה חברת התרופות טבע , במסגרתו הנפיקה החברה איגרות חוב צמודות יעדי קיימות, מביא את סוכנות הדירוג הבינלאומית פיץ' (Fitch) לשנות את אופק הדירוג של טבע משלילי ליציב. דירוג החוב עצמו לא שונה, ונותר BB מינוס - אג"ח שאינו בדירוג השקעה. היקף החוב של טבע היה 23.7 מיליארד דולר בסוף הרבעון השלישי.

כלכלני פיץ' ציינו כי השינוי נובע משיפור הגמישות הפיננסית של טבע בעקבות המהלך, שעוזר להתאמת תזרים המזומנים החופשי הצפוי למועדי פירעון החוב בשנים הקרובות. נוסף על כך, בפיץ' מעריכים כי לטבע יש את הגמישות הפיננסית שתאפשר לה לספוג עלויות של פשרות משפטיות ורה-ארגון לאורך שנים. הכוונה היא לפשרה בהליכים המשפטיים הנוגעים לשיווק משככי כאבים אופיואידיים. פשרה כזו סוכמה כבר לפני מעל שנתיים אך לא נחתמה סופית, ובשוק ממתינים לראות האם תצא אל הפועל באופן כזה או אחר. בפיץ' מעריכים שבדומה להסכמים דומים שכבר נחתמו, בכל פשרה שבה טבע תהיה מעורבת התשלומים יתפרסו על פני שנים רבות.

עשויה לשלם סכומים מהותיים למרות הפשרה המסתמנת

כלכלני פיץ' גם מעריכים שטבע תבקש לסיים את ההליך המשפטי הגדול הנוסף בו היא מעורבת, שנוגע לתיאום מחירים בשוק הגנרי בארה"ב, עם תוצאות שיפריעו כמה שפחות (או כלל לא) לעסקי החברה, אך להערכתם ייתכן שהיא תיאלץ לשלם סכומים מהותיים - דבר שבא לידי ביטוי בתחזית פיץ'. לדבריהם, הנושאים המשפטיים הם המגבלה הגדולה ביותר על הדירוג של טבע.

כלכלני סוכנות הדירוג מאמינים שפעילויות הרה-ארגון של טבע היו אפקטיביות והיא צפויה להציג שיפור ב-EBITDA (רווח בנטרול ריבית, מס, פחת והפחתות) בהדרגה בטווח הקרוב. הם צופים יחס חוב ברוטו ל-EBITDA של 5.5 ב-2021, והוא צפוי לרדת ככל שטבע תמשיך להפחית את החוב שלה, ולאחר 2022 יגיע ל-5.

על גיוס האג"ח צמודות יעדי הקיימות, בגובה 5 מיליארד דולר, כותבים ב-Fitch כי אף שהעלויות הקשורות למהלך גבוהות, המשך המיקוד של טבע בתשלום החוב שלה יסייע לקזז זאת בטווח הבינוני.