רגע לפני וול סטריט: מובילאיי תסיים את 2021 עם הכנסות של יותר ממיליארד דולר

ב-2014 היא הייתה ההנפקה הישראלית הגדולה ביותר בבורסה בארה"ב ולאחר מכן קטפה את תואר המכירה הגדולה ביותר • כעת, מובילאיי דוהרת לקראת שיא נוסף עם שווי פוטנציאלי של 50 מיליארד דולר בסיבוב השני בבורסה ותחזיות צמיחה מרשימות

ניסוי במכונית אוטונומית של מובילאיי בירושלים, 2020 / צילום: מובילאיי
ניסוי במכונית אוטונומית של מובילאיי בירושלים, 2020 / צילום: מובילאיי

בחודש מרץ 2017 נחתמה העסקה הגדולה בכל הזמנים בהייטק הישראל, כשענקית השבבים האמריקאית אינטל רכשה את מובילאיי, ספקית ומפתח מערכות בטיחות מתקדמות לרכב, שייסדו והובילו אמנון שעשוע וזיו אבירם, תמורת סכום של כ-15.3 מיליארד דולר. זאת, כשנתיים וחצי בלבד לאחר שמובילאיי הונפקה בוול סטריט והפכה להנפקה הישראלית הגדולה ביותר עד אז.

המסלול של מובילאיי חזרה לבורסה והסיכוי שתהפוך ליצרנית רכב אוטונומי

כעת נראה כי מובילאיי עומדת לשבור שיא נוסף, עם הנפקתה מחדש. בבנק ההשקעות דויטשה בנק התייחסו להודעת אינטל על הכוונה לרשום את מניות מובילאיי למסחר, וציינו כי לפי הדיווחים, השווי הפוטנציאלי של מוביליאיי יהיה כ-50 מיליארד דולר, ואינטל תישאר עם שליטה בחברה ותשמר את השותפות האסטרטגית.

ההערכות: בדרך לצמיחה שנתית של 25%

בדויטשה בנק הוסיפו כי "אינטל רכשה את מובילאיי ב-2017 תמורת כ-15 מיליארד דולר, כאשר הכנסות מובילאיי בשנת 2016 היו כ-358 מיליון דולר. מאז הרכישה בידי אינטל, ההכנסות השנתיות של מובילאיי צמחו וצפויות להגיע השנה לכ-1.4 מיליארד דולר, עם שיעור רווחיות תפעולית של מעל 30%".

המודל של דויטשה בנק כולל הערכה של המשך צמיחה שנתית של כ-25% ב-2022 וב-2023. "אנו מאמינים שהחלטת אינטל לרשום את מובילאיי למסחר היא יותר לצורך מוניטיזציה ולאו דווקא 'אקזיט' והיא מגיעה על רקע תאבון המשקיעים לחברות טכנולוגיה בשוק הרכב בחודשים האחרונים", כתבו כלכלני דויטשה בנק.

להערכתם, הדבר יסייע לאינטל להשיג מימון ליוזמות אסטרטגיות שלה, תוך שהיא נשארת מחויבת לשוק האוטוטק הצומח - דבר שיבוא לידי ביטוי בהמשך החזקת שליטה במובילאיי, בניגוד לספין אוף מלא של החברה.

השיפור בתוצאות מובילאיי

הדוחות הכספיים האחרונים שפרסמה אינטל לפני כחודש וחצי מצביעים על שיפור בתוצאותיה של מובילאיי ביחס לתקופה המקבילה בשנת 2020. ברבעון השלישי של 2021, הכנסותיה של מובילאיי הסתכמו ב-326 מיליון דולר, עלייה בשיעור של 39% ביחס לרבעון המקביל, המוסברת בשיפור הייצור של כלי רכב לעומת התקופה המקבילה. הרווח התפעולי של מובילאיי עלה בשיעור גבוה יותר משיעור צמיחת ההכנסות והסתכם ברבעון השלישי ב-105 מיליון דולר, גידול של 123% לעומת הרבעון המקביל שבו נרשם רווח תפעולי של 47 מיליון דולר בלבד למובילאיי.

 
  

בסיכום שלושת הרבעונים הראשונים של שנת 2021 הסתכמו ההכנסות של מוביליאיי בקצת יותר ממיליארד דולר, בהשוואה לסכום של 634 מיליון דולר בתקופה המקבילה בשנת 2020, כלומר נתון המשקף צמיחה בשיעור של כ-62%. הרווח התפעולי בשלושת הרבעונים הראשונים עלה מ-131 מיליון דולר ב-2020 ל-361 מיליון דולר ב-2021, גידול של 176%.

אינטל ציינה בדוחות כי מובילאיי היא אחת מהפעילויות שלה שנהנו מביקושים גבוהים ברבעון השלישי, על רקע ההתאוששות מההשפעות הכלכליות של מגפת הקורונה.

מההנפקה הראשונה ועד היום

כאמור, מובילאיי הונפקה לראשונה בוול סטריט באוגוסט 2014, כ-15 שנה לאחר הקמתה, בהנפקה שהייתה הגדולה ביותר שיצאה מישראל. מובילאיי גייסה אז 208 מיליון דולר ובעלי מניות בה מכרו מניות תמורת 815 מיליון דולר, וזאת לפי שווי של 5.3 מיליארד דולר. ההנפקה לוותה בביקושים גדולים ומחיר המניה עלה מ-18 דולר כפי שתכננה החברה בתחילה ל-25 דולר.

במרץ 2017 סיכמה אינטל על רכישת מובילאיי ב-15.3 מיליארד דולר, לפי מחיר של 63.54 דולר למניה. שלושת המרוויחים העיקריים בעסקה ממכירת מניותיהם היו צמד המייסדים ומנהלי החברה, שעשוע ואבירם, וכן יבואן הרכב שמואל חרל"פ, שהחזיק כ-7% ממניות מובילאיי.

כל אחד מהשלושה קיבל כמיליארד דולר עבור החזקותיו, סכום שהתווסף אצל צמד המייסדים למימושים קודמים שביצעו בהיקף של כ-300 מיליון דולר לכל אחד.