השקעה לטווח ארוך: האם האת'ריום מעניין יותר מהביטקוין?

היחס בין את'ריום לביטקוין נמצא ברמתו הגבוהה זה שלוש וחצי שנים - כלומר, האת'ריום מתחזק יותר מהביטקוין • בבחירה בין השניים, צריך לקחת בחשבון שמדובר בשני מטבעות עם מטרות שונות לחלוטין

לטווח הארוך - עדיף ביטקוין או את’ריום? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי
לטווח הארוך - עדיף ביטקוין או את’ריום? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

הירידות החדות בשוק הקריפטו לאחרונה הציפו שוב את השאלה, האם לטווח הארוך עדיפה השקעה בביטקוין (BIT) או באת'ריום (ETH)? מדובר בשני המטבעות הגדולים ביותר בשוק הקריפטו, כאשר היחס בין את'ריום לביטקוין נמצא ברמתו הגבוהה זה שלוש וחצי שנים, כלומר האת'ריום מתחזק יותר מהביטקוין. כך למשל, בשבוע האחרון הביטקוין איבד 11.6%, בעוד האת'ריום איבד 1.6% בשבוע שהתאפיין בירידות, כלומר שמר על יציבות יחסית.

בבחירה בין השניים, צריך לקחת בחשבון שמדובר בשני מטבעות שלהם מטרות שונות לחלוטין. הביטקוין הוא המטבע הקריפטוגרפי הראשון, ומטרתו העיקרית היא להיות כלי מבוזר, אנטי-אינפלציוני, להעברת ערך. האת'ריום לעומתו הוא מטבע שמייצג פלטפורמה דיגיטלית מורכבת יותר, עליה ניתן ליצור חוזים חכמים לפיתוח מוצרי קריפטו מתקדמים. כך למשל, בנק ישראל שעורך כעת ניסוי להנפקת שקל דיגיטלי, בחר לעשות זאת בטכנולוגיית האת'ריום.

ישנן מספר סיבות להתחזקות האת'ריום ביחס לביטקוין. הראשונה, בתחילת אוגוסט בוצע שדרוג של הרשת, שכונה "פרוטוקול לונדון", שמטרתו היתה לייעל את הבלוקצ'יין מבחינת מבנה עמלות ומהירות הטרנזקציות. פרוטוקול לונדון הוא שלב בדרך להשקת מערכת Ethereum 2.0. בתהליך זה הרשת עוברת מתהליך הוכחת עבודה POW הבזבזני אנרגטית לתהליך POS. 

הסיבה השנייה היא שהשימוש באת'ריום עולה בתחומים שנהנים מפריחה כמו ה-DEFI (Decentralized Finance), הכלכלה המבוזרת שכוללת בורסות ומסחר במוצרים פיננסיים מבוססי חוזים חכמים. בנוסף, האת'ריום משמש כתשתית רחבה עבור ה-NFT, עולם האומנות הדיגיטלית, שנמצא בשיא של פופולריות.