כשהמניה של אינטל מדשדשת: מנפיקים את ביצת הזהב

עובדי מובילאיי הפכו להיות עובדי אינטל - ומעובדים של חברה צומחת ומצליחה, פגשו אנשי מובילאיי את אינטל בתקופה הקשה שלה, עם תחלופה תדירה של מנכ"לים, בעיות בפסי הייצור ובמותג בדעיכה • הנפקה של מובילאיי, יותר מאשר לשתף את העולם החיצוני בהצלחה של החברה הישראלית, תאפשר לאינטל לשמר את העובדים, שיזכו להנות מפירות עמלם - כפי שהיה ב-2016

יו''ר מובילאיי פרופ' אמנון שעשוע / צילום: Heinz Troll European Patent Office-min
יו''ר מובילאיי פרופ' אמנון שעשוע / צילום: Heinz Troll European Patent Office-min

כאשר עובדי מובילאיי נרכשו על ידי אינטל לפני ארבע שנים, 600 עובדי החברה זכו לאפשרות לממש אופציות בטווח הארוך בגובה של 1.2 מיליארד דולר. זהו סכום אדיר מימדים שהיווה קרשנדו הסיום לתקופה בה נהנתה מובילאיי - שכבר אז הייתה חברה ציבורית - מצמיחה אדירה בשווי ובהכנסות. שנה קודם לכן, עוד חגגו בחברה צמיחה של קרוב ל- 50% בהכנסות, רווחיות נקיה גבוהה, ובסופו של דבר: מימוש אופציות בסך של 187 מיליון.

בשנת 2016, שנה טרם רכישתה, הסתכמו הכנסותיה ב-358 מיליון דולר, החברה נהנתה מרווחיות, והעובדים מימשו אופציות ברווח של 187 מיליון דולר. אלא שהחגיגה הזו, כאמור, הסתיימה. עובדי מובילאיי הפכו להיות עובדי אינטל - ומעובדים של חברה צומחת ומצליחה, פגשו אנשי מובילאיי את אינטל בתקופה הקשה שלה, עם תחלופה תדירה של מנכ"לים, בעיות בפסי הייצור ובמותג בדעיכה. בעוד שהחברה בהם עבדו, מובילאיי, ששמרה על אוטונומיה כמעט מלאה בתוך אינטל, צמחה ושגשגה, המנייה של אינטל - בה הם החזיקו לאחר הרכישה - דשדשה.

מאז הושלמה רכישת מובילאיי הושלמה באוגוסט 2017, מניית אינטל נמצאת במקום הנמוך ביותר ביחס למתחרותיה. חברת השבבים AMD השלימה זינוק של קרוב לאלף אחוזים, חברת המעבדים הגרפיים אנבידיה זינקה ב-634%, וגם החברות המתחרות על אותם העובדים כמו מובילאיי - אמזון, אפל וקוואלקום, השלימו עלייה של מאות אחוזים כל אחת. אינטל ב-40% בלבד.

למובילאיי, שממשיכה לצמוח באופן עקבי, יש סיכוי להפוך להנפקה משמעותית: היא נמצאת בתחום הצומח של טכנולוגיה לרכב, והיא באה כבר עם ספונוסרית בדמות ענקית השבבים אינטל. היא צמחה ב-39% במכירותיה בשנה האחרונה, ואם אכן תסחר בשווי של 50 מיליארד דולר, יהיה זה במכפיל נאה של פי 38 על ההכנסות. לשם השוואה, המכפיל של אינטל על ההכנסות עומד על פי 3 בלבד.

הנפקה של מובילאיי, יותר מאשר לשתף את העולם החיצוני בהצלחה של החברה הישראלית, תאפשר לאינטל לשמר את עובדי מובילאיי שיזכו להנות מפירות עמלם, כפי שהיה ב-2016. אם תינתן להם הבחירה בין מניה של אינטל לבין מניה של מובילאיי- כחלק מחבילת התמריצים שלהם - אין ספק במה הם יבחרו.