"הטעה וניצל את האמון": הסכסוך בין איתן סטיבה לשותפיו לשעבר עולה שלב

שותפיו לשעבר של סטיבה, עמיחז לוסטיג ורועי בן ימי, טוענים כי הציג בפניהם מצגי שווא שהובילו אותם למכור בזול את חלקתם באחת מהחברות המשותפות • לטענתם, סטיבה חייב להם מעל למיליארד שקל • מטעמו של סטיבה נמסר: "הטענות של לוסטיג ובן ימי מופרכות"

איתן סטיבה / צילום: אוריה תדמור
איתן סטיבה / צילום: אוריה תדמור

שותפיו לשעבר של איש העסקים איתן סטיבה, שצפוי להיות האסטראונט הישראלי השני כשיטוס לחלל בשנה הבאה בחללית פרטית, טוענים כי סטיבה חייב להם למעלה ממיליארד שקל. זאת לאחר שהציג בפניהם, לטענתם, מצגי שווא שהובילו אותם למכור בזול את חלקם בחברה של קבוצת LR.

השותפים לשעבר הם אנשי העסקים עמיחז לוסטיג ורועי בן ימי. בשנת 1985 זמן קצר לאחר שחרורם של השלושה משירות צבאי משותף כטייסי קרב, הקימו יחד קבוצת חברות, בשם קבוצת LR. מרבית פעילותה של הקבוצה התקיימה באנגולה תחת חברת לומינר וסטיבה היה האחראי על הפעילות באנגולה ועל התחום הפיננסי מול המדינה.

למרות שלוסטיג, בן ימי וסטיבה החזיקו בחלקים שווים בקבוצת החברות, לוסטיג ובן ימי טוענים כי לא ידעו מהו מצבה האמיתי של חברת לומינר, ששימשה כמנוע המרכזי של פעילות הקבוצה באנגולה. לטענתם, הוטעו על ידי סטיבה לחשוב שהחברה עתידה להפוך לבלתי רווחית. בפועל, לאחר שמכרו את חלקם בשל מצגי השווא, הפרויקטים השיאו רווחים עצומים. סטיבה דוחה בתוקף את הטענות.

במרכז המחלוקת: הפעילות באנגולה

בשנת 2012 נפרדו לוסטיג ובן ימי מסטיבה, על רקע יחסים עכורים בין השלושה, ומכרו את חלקם בחברת לומינר. לאחר שבשנתיים האחרונות ניסו לפתור את המחלוקות ללא הצלחה אצל המגשרים ראובן בכר ועמוס גבריאלי, פנו השניים אתמול (ב') לבית המשפט המחוזי בתל אביב בבקשה למנות בורר שיכריע במחלוקת הכספית.

בבקשה נטען כי מסמך ההבנות עליו חתמו כשנפרדה דרכם בשנת 2012, הסתמך על מצגי שווא של סטיבה. זאת בנוגע למצבה העסקי והכלכלי של לומינר וכי סטיבה רוקן את קופת החברה והתעשר על חשבונם. לטענתם, "עשה שימוש בתפקידו כשותף האחראי על פעילות הקבוצה באנגולה וניצל לרעה את האמון הרב שניתן בו".

לטענת השניים, סטיבה טען בפניהם שפרויקטים רבים תקועים ואינם מתקדמים כנדרש. הוא הציג להם כי האפשרות היחידה הקיימת היא העברתה של לומינר לשליטת ממשלת אנגולה, שמוכנה לרכוש אותה במחיר נקוב שהוכתב מראש והיה נמוך משמעותית משוויה הכלכלי. נוכח טענותיו, הסכימו לוסטיג ובן ימי להעברת לומינר לחברה עבור ממשלת אנגולה.

"איתן הציג מצגי שווא כלפי עמי ורועי, הטעה אותם והוליך אותם שולל, הפר הסכמים עימם, הפר את חובות הנאמנות שחב כלפיבם וניצל את האמון הרב שניתן בו", טוענים השניים בבקשה.

לומינר העמידה אשראי לממשלת אנגולה לצורך קידום פרויקטים. ממשלת אנגולה התחייבה להפקיד את התמורה ממכירות של 15 אלף חביות נפט יומיות על ידי חברת הנפט הממשלתית האנגולית, בחשבון נאמנות ייעודי שהוקם עבור ממשלת אנגולה. לטענתם של לוסטיג ובן ימי, לומינר קיבלה בחזרה הלוואות והכספים הושארו לניהולה בשיקול דעת בלעדי של סטיבה, ששלט בכספים מבלי לעדכן את שותפיו.

לטענת לוסטיג ובן ימי, כשהשלישיה התפצלה, סטיבה הציג לשותפיו דרישה של ממשלת אנגולה להחזר הכספים ששולמו על ידה, כביכול ביתר. השניים טוענים כי התברר להם שאנגולה לא דרשה כל תשלום והם הוטעו.

השניים מבססים את טענותיהם על מידע שקיבלו מחיים טייב, שהפך לשותפו של סטיבה לאחר שנפרדו. במכתב שהועבר לעוה"ד של סטיבה נכתב כי "מצגי השווא וההטעיה החלו להתגלות לעמי ולרועי לראשונה בדרך אגב, ובאופן חלקי, החל מסוף חודש מאי 2019 ובתחילת שנת 2020 במפגש מקרי של עמי וחיים טייב".

בחילופי מכתבים בין עורכי הדין של הצדדים, נטען מטעמו של סטיבה כי "הטענות מוכחשות מכל וכל" והן "מופרכות מהיסוד". 

מטעמו של סטיבה נמסר : "הטענות של לוסטיג ובן ימי הן טענות מופרכות. לוסטיג ובן ימי הכירו היטב את כל החברות בקבוצה, ניהלו והיו מעורבים בכל היבט של פעילות הקבוצה. אין בסיס לטענה שאיתן היה הממונה הבלעדי על פעילות הקבוצה באנגולה. לפיכך אין שום בסיס לטענות כלשהן בדבר הטעיה או הפרת חובת אמון.

ההיפרדות בין הצדדים נעשתה לאחר משא ומתן ממושך, ובהסכם בין הצדדים נכתב שכל הצדדים מכירים באופן אישי את תחומי הפעילות, הנכסים, הזכויות וההתחייבויות של כל החברות והניסיון של לוסטיג ובן ימי לטעון אחרת הוא חסר בסיס.

הטענות של לוסטיג ובן ימי נובעות מכך שאיתן המשיך להצליח ולשגשג בעסקיו לאחר הפרידה מהם, ואילו עסקיה של חברת אלאר שבבעלותם ככל הנראה לא התרוממו. נראה שנוכח הפרסומים אודות משימת 'רקיע' לוסטיג ובן ימי החליטו לנצל זאת כדי לנסות ולפגוע בתדמיתו".

לוסטיג ובן ימי מיוצגים על ידי עו"ד אלקס הרומן ממשרד ש.הורביץ. סטיבה מיוצג על ידי עוה"ד גיורא ארדינסט ותומר ויסמן ממשרד ארדינסט בן נתן טולידאנו.