לאומית שירותי בריאות משיקה מיזם לשיתוף פעולה עם התעשייה

מיזם Leumit Start, בניהולו של יזהר לאופר, יתרכז בפיתוח שיתופי פעולה עם חברות סטארט-אפ, חוקרים מן האקדמיה, ארגוני בריאות אחרים ועוד • מדובר בהשקה רשמית של תשתית שיתופי פעולה שכבר החלה לפעול בצורה לא רשמית בשנים האחרונות • כמה מן המחקרים שכבר נערכו מדגימים את הפוטנציאל של שיתוף הפעולה

סניף של לאומית שירותי בריאות / צילום: יח''צ
סניף של לאומית שירותי בריאות / צילום: יח''צ

לאומית שירותי בריאות הודיעה היום (ה') על השקת Leumit Start, מיזם לשיתוף פעולה עם התעשיה בעולמות הבריאות. המיזם יתרכז בפיתוח שיתופי פעולה עם חברות סטארט-אפ, חוקרים מן האקדמיה, שיתוף פעולה עם ארגוני בריאות אחרים ועוד. את המיזם Leumit Start מנהל יזהר לאופר.

מדובר בהשקה רשמית של תשתית שיתופי פעולה שכבר החלה לפעול בצורה לא רשמית בשנים האחרונות. הקופה פועלת בשיתוף פעולה עם חברות סטארט-אפ שונות תוך התבססות על הנתונים (אחרי שעברו אנונימיזציה) שנאגרו בקופת החולים. ללאומית מכון מחקר והיא מאפשרת לסטארט-אפים להיעזר במומחים מן המכון הזה כדי לתכנן את הניסויים הקליניים שלהם ואת שיטות איסוף המידע. כמו כן, שיתוף הפעולה מאפשר אינטגרציה של הפתרונות לתוך מערכות המחשוב של לאומית.

כמה מן המחקרים שכבר נערכו מדגימים את הפוטנציאל של שיתוף הפעולה. כך למשל, חברת FeelBetter פיתחה מערכת לייעול תהליך הייעוץ הרוקחי שניתן לחולים שנוטלים תרופות רבות, בעיקר מטופלים בגיל השלישי שנמצאים בסיכון לתופעות לוואי ואפילו אשפוז בשל שילוב בין תרופות שאינן מתאימות. פילבטר פיתחה מערכת תומכת החלטה שעוזרת לצוות הרפואי לבחור את שילוב התרופות המתאים כדי לשפר את איכות החיים ובו זמנית להוריד את הסיכון לאשפוז.

החברה ערכה מחקר מקיף על 150,000 מטופלים בלאומית, ובימים אלה המערכת מוטמעת בקופה. במקביל החברה יוצאת לפיילוט ומכירות בשוק האמריקאית.

חברת דיאגנוסטיק רובוטיק, המוכרת כחברת ניבוי התחלואה אשר בתחילת הקורונה נעשה ניסיון ליישם אותה לניבוי מוקדי תחלואה ומעקב אחרי דפוסי התפתחות המגפה (עד שכלל המדינה הפכה למוקד תחלואה), יישמה בלאומית אפליקציה של טריאז' דיגיטלי מבוסס בינה מלאכותית במוקד הלילה של הקופה המיועד למבוגרים.

המערכת נועדה לעזור למטופל ולרופא לקבל יחד החלטה האם יש לגשת למיון, לקבל טיפול מרחוק, או להמתין לתור בקהילה. המערכת מעבדת מידע שמגיע משאלון רפואי אותו ממלא המטופל ומייצרת תקציר לרופא המומחה, שמקבל את ההחלטה. לאחר שלב הפיילוט, יוחלט האם ניתן יהיה במקרים מסויימים לסיים את התהליך באופן אוטומטי, ובמקביל להתריע בפני הרופא על המקרים הדחופים ביותר.

שותפה נוספת היא חברת Gyntools שעוסקת באבחון דלקות נרתיק. החברה הוקמה ומנוהלת על ידי נמרוד לב, אשר ייסד אותה יחד עם אחותו, הגניקולוגית פרופ' אחינועם לב-שגיא, שנחשבת לפורצת דרך בתחום אבחון מחלות הכאב הגניקולוגיות, ובעלה מני לב-שגיא - ה-CTO של החברה. דלקות נרתיק נגרמות מסיבות שונות, שלא את כולן אפשר לאבחן על סמך בדיקת רופא או בדיקות מעבדה שרופא יכול לשלוח את המטופלת אליהן. לכן לפעמים רופאים מטפלים בשיטה של ניסוי וטעיה, אך טיפול שגוי מוביל להמשך הסבל של המטופלת, ביקורים חוזרים במרפאה, סיבוכים רפואיים והוצאה כספית מיותרת הן של המטופלת והן של שירותי הבריאות.

הפתרון של ג'יינטולס הוא סורק אוטומטי שממוקם במרפאה, מברשת איסוף חד פעמית שאיתה לוקחים דגימה מהמטופלת במהלך בדיקה רגילה ובינה מלאכותית שמנתחת את הנתונים שהסורק משדר ומחזירה אבחון מדויק לרופאים. ג'יינטולס נמצאת בימים אלו בפיילוט בלאומית, שבמסגרתו נבדקת המערכת בקליניקות שונות ברחבי הארץ. בנוסף התחילה בשיווק המערכת בשוויץ.