הרשות השנייה החליטה: מהדורות החדשות יתקצרו לשעה ורבע מחודש ינואר

החל מה-9 בינואר, מהדורות החדשות יהיו באורך של שעה ורבע, וב-1 באפריל הן יקוצרו לשעה, אלא אם בדיונים שייערכו בהמשך יוחלט אחרת • גורמים בחברת החדשות בתגובה: "חבל שאינטרסים פוליטיים משתלטים על שיקולים מקצועיים"

המהדורה המרכזית של חדשות 12 / צילום: חדשות 12
המהדורה המרכזית של חדשות 12 / צילום: חדשות 12

רגע לפני שמועצת הרשות השנייה מסיימת את הקדנציה שלה, יו"ר הרשות השנייה יוליה שמאלוב רושמת הישג: מועצת הרשות השנייה קיבלה הערב (ה') ההחלטה לקצר את מהדורות החדשות לשעה ורבע החל מ-9 בינואר. באחד באפריל יקוצרו המהדורות לשעה, אלא אם כן בדיונים שיערכו יוחלט אחרת. במועצה מתכוונים לערוך דיונים פתוחים בנושא שיכללו לא רק את חברות החדשות.

ההצבעה התקבלה ברוב של שישה חברים נגד שניים שהתנגדו.

נזכיר כי בחברות החדשות - בעיקר חדשות 12 הביעו התנגדות נחרצת למהלך המתגבש והפעילו בימים האחרונים ניסיונות שכנוע ומסע לחצים על חברי המועצה כדי למנוע אותו. בחברות החדשות ראו בניסיון לכפות את קיצור המהדורה התערבות שאיננה בתוכן אלא החלטה מערכתית שאותה אמור לקבל עורך. מנגד התנהל קמפיין אגרסיבי של גורמים אחרים בתקשורת שמטרתם הייתה להביא לקיצור החדשות, לרבות המרצת צופים לשלוח תלונות לרשות השנייה על אורך המהדורות.

בשבועות האחרונים ערכה מועצת הרשות השנייה פגישות עם נציגי הערוצים המסחריים ומנהלי חברות החדשות - לרבות הדירקטורים. בפגישות הביעו נציגי דירקטוריון חדשות 13 התנגדות נחרצת לשידור מהדורות חדשות מעבר לשעה 21:00.

מבחינה רגולטורית, הסמכות לקבוע את אורך המהדורה נמצאת בידי הרשת השנייה. בעבר נקבע כי אורך המהדורה אמור להיות שעה - בין השעות 20:00 ל-21:00.

בעבר, מי שביקש להאריך את המהדורה היה ערוץ 10, שחדשות היו ליבת העשייה שלו והבידול מהערוץ המתחרה. הרשות השנייה אישרה את המהלך, אך בשלב מסוים החליטה אווה מדז'יבוז', שכיהנה אז כיו"ר הרשות, לעצור זאת - והסוגיה הגיעה לבג"ץ.

ב-2019, בזמן כהונתה של יוליה שמאלוב כיו"ר, אישרה מועצת הרשות השנייה בקשה של קשת להאריך את המהדורות ברבע שעה. ישראל הייתה אז לקראת בחירות, והאישור שניתן אמור היה להיות בתוקף עד זמן קצר אחריהן. בשם עיקרון השוויון, האפשרות להארכת המהדורה ניתנה גם לרשת 13, למרות שלא ביקשה זאת באופן רשמי.

כידוע, מערכת הבחירות של 2019 הפכה לארבע מערכות בחירות, ועל הדרך התווספו גם מבצע צבאי ומשבר הקורונה - כך שהרשות השנייה אפשרה להמשיך לשדר מהדורות ארוכות, שהגיעו לאורך של שעה וחצי.

מחדשות 13 נמסר בתגובה: "אנו לומדים את ההחלטה וניערך בהתאם".

גורמים בחברת החדשות אמרו בתגובה: "תמוה שאותה מועצה שמתעקשת לקצר את מהדורות החדשות של הערוצים המרכזיים - מעלימה עין מערוץ מורשת שבפיקוחה שהופך לערוץ חדשות ללא שום אישור המועצה. מקרי? לא ממש. אולי כי כמה שפחות חדשות ב-12 ו-13 יועילו לערוץ 14. הנתונים שהביאו להחלטה אינם גלויים ועד היום לא נמסר לחברת החדשות הסקר שלכאורה על בסיסו התקבלה ההחלטה. לאורך כל הדרך ההחלטות נעשו תוך הסתרת 'הסקרים' שערכה המועצה והתעלמות מהנתונים ומהדרג המקצועי ברשות השנייה. חבל שאינטרסים פוליטיים משתלטים על שיקולים מקצועיים".

מערוץ 14 נמסר בתגובה: "החלטת הרשות השנייה הינה התערבות מיותרת בשיקולים מקצועיים של גופי השידור. במקום לעסוק בסיוע לערוצים, אחרי הנזקים שספגו בתקופת הקורונה, בוחרת הרשות השנייה להחליף את מנהלי התוכן ולקבוע את לוח השידורים".

 יוליה שמאלוב ברקוביץ, יו"ר מועצת הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו: "לאחר דיונים ארוכים, מועצת הרשות השנייה, קיבלה היום החלטה חשובה מאוד למען הציבור - השבת המהדורות לאורכן המקורי, עם זאת, לא התעלמה מצרכי הערוצים המפוקחים. לצערי, בשנתיים האחרונות מצב החירום הפך לשגרה במדינת ישראל, התפרצות נגיף הקורונה, סבב לחימה וארבע מערכות בחירות, הביאו אותנו להיענות לבקשתם של הערוצים המפוקחים ולהאריך באופן זמני את מהדורת החדשות. אין ספק כי הציבור אמר את דברו ובהחלט הגיע הזמן להשיב את זמן החדשות לקדמותו, לפנות מקום לתוכן נוסף ולחזק את היצירה הישראלית. טובת הציבור היא העומדת לנגד עיינינו ואני שמחה לבשר כי הבנו את הצורך העולה מן הציבור וקיבלנו החלטה להחזיר עטרה ליושנה - המהדורה תוחזר לאורכה המקורי."