כשברקע הסכסוך עם העובדים לא תם: שינויים בלו"ז הרכבות

ברכבת ישראל מודיעים על "חזרה לשגרה" החל מבעוד שבועיים של קווים רבים שבין אשקלון לשרון, וזאת לאור סיום עבודות החישמול במקטעים אלה • עם זאת, על רקע המבוי הסתום במו"מ בין ההנהלה והעובדים על הסכם עבודה חדש ברכבת, בית הדין הארצי אישר לעובדים להכריז על שביתה

רכבת ישראל / צילום: שלומי יוסף
רכבת ישראל / צילום: שלומי יוסף

אם אתם נוסעים ברכבת במקטעים שבין אשקלון לאזור השרון תרשמו ביומן את ה-25 לדצמבר הקרוב. לפי הודעה שפרסמה הנהלת רכבת ישראל, זה המועד החדש והרשמי לפתיחתם של קווי רכבת מחושמלים במקטעים הללו, דבר שגוזר עימו גם שינויי לו"ז עליהם כדאי להתעדכן בהקדם.

פרויקט חישמול הרכבת החל לפני מספר שנים ועלותו למעלה מ-10 מיליארד שקל, כאשר מטרתו היא להעביר את מערך הרכבות מעבודה על דיזל, לעידן של עבודה חשמלית - דבר שנועד לשדרג באופן ניכר את פעילות הרכבת, להעניק חווית נסיעה משופרת, וכן להפחית את טביעת הרגל הפחמנית כתוצאה מהפעלת הרכבת.

לאור עבודות השדרוג שבוצעו - בהתמקדות על מערך המסילות - הושבתו או צומצמו קווים מסוימים לאורך תקופה ארוכה, דבר שהביא לביקורת נוקבת על הנהלת הרכבת מצד נוסעים וארגונים שונים. באמצע החודש שעבר הפרויקט היה אמור להסתיים באזור שבין אשקלון לבין השרון - ברכבת מכנים את הפרויקט טבעת השרון - אלא שסכסוך עבודה בין הנהלת הרכבת לעובדים על הסכם עבודה חדש, הביא לצעדים ארגוניים מצד העובדים, שבפועל הביאו לדחייה מסוימת בחישמול של מקטעים אלה.

לאור החלטה של בית הדין הארצי לעבודה מהחודש שעבר, הופסקו צעדים אלה, והושלמו ההכנות לפתיחת הקווים החשמליים, אם כי בהחלטה שנתן בית הדין הארצי לעבודה אמש (שבת), במסגרת ערר שהגישו העובדים, חודשה האפשרות מצידם להגיש בקשות לצעדים שונים ובכלל שביתות, אם כי הדבר יצריך אישור של בית המשפט. וכך כשברקע עדיין מתהפכת ה"חרב" הזו, מפרסמת רכבת ישראל הודעה חגיגית לגבי מועד "חזרה לשגרה" של מספר קווים, כאמור בתצורתם המחושמלת.

"החל ממוצאי שבת ה-25.12.21, יופעל קו חשמלי חדש בין תחנות אשקלון-ראשל"צ משה דיין-ת"א- הרצליה (טבעת השרון) אשר יחליף את רכבות הדיזל שהופעלו עד כה, ובקו הפועל בין תחנות אלו יופעלו מעתה רכבות חשמליות חדישות וירוקות.

עם סיום עבודות החישמול בקו זה, תעלה תדירות הרכבות בקו וכן יוארכו מחדש שעות הפעילות, ויופעל שירות בימי שישי ומוצאי שבת. כמו כן מידי ראשון עד חמישי, בשעות השיא, בין תחנות אשדוד עד הלום-ראשל"צ משה דיין-ת"א-תחנות טבעת השרון- הרצליה (בשני הכיוונים), רכבת מהירה אשר לא תעצור בתחנות חולון ובת ים", נכתב בהודעת הרכבת.

כן נמסר כי, "גם בתחנות שדרות, נתיבות ואופקים אשר צפויות לעבור חישמול בעתיד, ותמשכנה לקבל שירות ללא החלפה לתל אביב ויעדים נוספים מצפון לת"א (בין השעות 6:00 בבוקר ל-20:00 בערב בקירוב), תוארכנה שעות הפעילות וכן תופעלנה רכבות בימי שישי ומוצ"ש".

לפי הסברי הרכבת בתחנות אשדוד עד הלום, ראשל"צ משה דיין, בני ברק, פ"ת קריית אריה, פ"ת סגולה, ראש העין צפון, כפ"ס נורדאו, הוד השרון סוקולוב, רעננה דרום, רעננה מערב, אשקלון, יבנה מערב, בת ים, חולון באר שבע, שדרות, נתיבות ואופקים שעות הפעילות בימים ראשון עד חמישי יוארכו לשעות 6:00 ל-00:00 (בקירוב). בימי שישי תהיינה שעות הפעילות 6:00-13:00 (בקירוב) ובמוצ"ש 21:00-24:00 (בקירוב). בנוסף יהיו מקומות שבהן תדירות תנועת הרכבות צפויה לגדול.

מנגד בשל התקדמות פרויקט החישמול לאזור לוד ובקו שבין לוד לרחובות, יבוטלו מספר קווים או שהתדירות של הרכבות תצטמצם עבור הנוסעים מתחנות ראשל"צ הראשונים, רחובות, באר יעקב, בית שמש, קריית גת, להבים רהט, קריית מלאכי יואב, ומזכרת בתיה.

שרת התחבורה, מרב מיכאלי, מסרה כחלק מהודעת הרכבת כי "פרויקט החישמול יצא לדרך והמשימה שלנו היא להבטיח שהוא יסתיים בהקדם האפשרי. מדובר בפרויקט לאומי שיפחית את פליטות גזי החממה וישפר משמעותית את השירות לנוסעות והנוסעים, וככזה, הוא מצריך שינויים והתאמות בתנועת הרכבות ברחבי הארץ. רכבת ישראל צמצמה את לוח זמני ביצוע הפרויקט מ-10 שנים לחמש שנים וכעת, בהנחייתי, עובדת על צמצום נוסף של משך הזמן לסיום העבודות. אני סמוכה ובטוחה שהנהלת הרכבת תעשה כל שביכולתה כדי לוודא שעוד ועוד קווים יפתחו בהקדם".