בנט: לא נשחרר מבידוד של שלושה ימים מחוסנים שחוזרים מחו"ל

ראש הממשלה אמר בישיבת הממשלה השבועית כי "לא מסובך להבין שאם נתב"ג יהיה פרוץ לרווחה המספרים יזנקו מהר. לשמור על הגבולות לא מספיק, צריך לנצל כל יום - לחסן, לחסן, לחסן" • שרת התחבורה אמרה כי לגיטימי בעיניה להקריב את ענף התיירות, אך ניתן לעשות זאת רק תמורת פיצוי

ראש הממשלה נפתלי בנט ושרת התחבורה מרב מיכאלי / צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ
ראש הממשלה נפתלי בנט ושרת התחבורה מרב מיכאלי / צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

את מעט האופטימיות שעוד נותרה בענף התיירות פוגגו השרים בישיבת הממשלה הבוקר (א'). לפי הדברים שאמרו ראש הממשלה והשרים, הסיכוי לכניסת תיירים לישראל בתקופה הקרובה לא קיים. בנוסף אמרה שרת התחבורה, האמונה על התעופה, כי לגיטימי בעיניה להקריב את ענף התיירות, אך תמורת פיצוי. בנוסף אמר ראש הממשלה כי לא תקוצר חובת הבידוד למחוסנים ששבים מחו"ל. ופיצוי לעוסקים בענף? שר האוצר אביגדור ליברמן הציע למורי הדרך לחפש עבודה אחרת.

"לפני שבועיים, כשהחלטנו להדק את ההגבלות על הכניסה לארץ בעקבות מה שאז הייתה המוטציה החדשה, אמרו לנו שאנחנו מגזימים", פתח ראש הממשלה נפתלי בנט את ישיבת הממשלה. "באירופה נכנסים לתקופת החגים תחת הגבלות משמעותיות ובחלק מהמדינות החלו סגרים, תחת אובדן השליטה בתחלואה.

"אנחנו יודעים שהאומיקרון נכנס לארץ ונמצא בישראל. בעקבות הצעדים המספרים עדיין קטנים יחסית. לא מסובך להבין שאם נתב"ג יהיה פרוץ לרווחה המספרים יזנקו מהר. לשמור על הגבולות לא מספיק, צריך לנצל כל יום - לחסן, לחסן, לחסן. האסטרטגיה שלנו היא לעכב ככל האפשר את כניסת האומיקרון דרך הידוק הגבולות ולנצל את הימים היקרים להגביר את החיסוניות. אנחנו לא מספיק מוגנים. רוב ילדי ישראל לא מחוסנים.

"אוכלוסיה נוספת שמדאיגה אותי היא אלה שקיבלו שני חיסונים אבל לא ניגשו לקבל את השלישי. היום תחל תוכנית חירום להגברת ההתחסנות - אנחנו במירוץ נגד האומיקרון. נשקול חיסון רביעי לאוכלוסיות בסיכון. ככל שנקדים להתחסן ההגנה תתפתח בגוף עוד לפני הגעת האומיקרון.

"אני מבין שיש עייפות קוביד. נמאס לאנשים לשמוע ולדבר על זה. מבין את התחושה הזו אבל המצב בישראל טוב משמעותית מכמעט בכל שאר העולם. באירופה ובארה"ב יש מגבלות רחבות אבל אצלנו המשק פתוח הכלכלה פתוחה בתי הספר והתרבות פתחוים. זה קורה כי אנחנו לוקחים את זה ברצינות. אם נירתם נעבור את האומיקרון כמו שעברנו את הדלתא בשלום".

עוד אמר בנט לנוכחים כי "אנחנו בסיטואציה מיוחדת שמאפיינת מגפות בתחילתן. המורכבות היא שהכול טוב והכל נראה בסדר גמור ולכן לא מבינים למה כל הדרמה הזאת. אלא שיש פרדוקס. במגפה את הפעולות הקריטיות ביותר צריך לעשות כשזה אפסי כי אחר כך זה לא רלוונטי. הכי קריטי זו השמירה על הגבולות. זה לא סוד שבשיא המגיפה הייתי קל על ההדק כי זה כבר לא משנה -  זה כבר התפשט.

"אבל דווקא עכשיו כניסה של 10 חולים זו דרמה לישראל. זה פרדוקס כי לא קל לאנשים להבין. מה אנחנו יודעים? שהווריאנט הזה מדבק ברמה של ידענו, אנחנו יודעים שהוא הרבה יותר חמקן מהקודם. אנחנו לא יודעים את רמת הקטלניות".

עוד אמר בנט כי "משרד הבריאות יעדכן את רשימת המדינות האדומות ויהיו שם מדינות מערביות כמו בריטניה. הדבר השני, אנחנו לא נשחרר מבידוד של שלושה ימים. צריך להבין למה - אם מישהו נדבק, לא נראה ב-PCR הראשון אלא רק בשני. אם התחלואה תהיה גבוהה זה כבר לא ישנה אבל עכשיו זה כן משנה".

את מהלך החלת התו הירוק על קניונים הגדיר בנט כ"חשוב גם כי הקניון מאוד מדבק וגם כדי לעודד התחסנות. אם לא נעשה את הצדדים הללו - נגיע לסגר. הדילמה היא בין צעדים לא נוראיים עכשיו. יש פגישה קשה בתיירות שצריך לתת לה מענה כלכלי אבל סגר זו פגיעה בכל המשק. פעולה נחרצת עכשיו עם פגיעה כלכלית מסוימת עדיפה מפגיעה אחר כך שהיא פי 100".

"המטרה של כל המהלכים זה להימנע מסגרים"

שר הבריאות ניצן הורוביץ התייחס להארכת תוקף חובת הבידוד במלוניות למי שחוזר לישראל ממדינה אדומה. חובה זו תקפה ל-24 שעות עד לקבלת תשובת בדיקות הקורונה שנעשו לאחר הנחיתה. לאחר קבלת התשובה את שאר ימי הבידוד אפשר להמשיך באופן עצמאי בבית. עוד ציין כי מי שחוזר לארץ לא רשאי להשתמש בתחבורה ציבורית ביציאה מנתב"ג (היות שכל הנכנסים מחויבים לבידוד של מספר ימים כזה או אחר האיסור תקף לכלל הנוסעים).

לדבריו, "המטרה של כל המהלכים זה להימנע מסגרים בדגש על בתי הספר. אין כאן משהו חדש. אנחנו פשוט מאריכים ב-10 ימים כדי להרוויח זמן להתחסן ולהגביר אכיפה. בשטח אין מספיק אכיפה. ככל שתהיה יותר אכיפה נוכל לסיים עם זה יותר מהר."

עוד אמר הורוביץ כי "אני בעד המודל שבו אנשים שאינם מחוסנים ישלמו על המלונית שלהם. אין סיבה שנממן את זה. אם יש להם כסף לחופשה בחו"ל יש להם כסף למלונית. אלו הוצאות גדולות ואנחנו חייבים להביא עכשיו מתווה לפיצוי הסכם התיירות. ברור שזה יגיע בסוף אז למה להשעות את זה? זה סתם פוגע באמינות שלנו".

השר לביטחון פנים עומר בר-לב דיבר על וידוא הבידוד דרך טכנולוגיות מצולמות: "החל מהשבוע, נכניס בדיקת בידוד על ידי וידאו. עד עכשיו היה הסכמון שנותן ג'י פי אס של המבודד. בנינו אפליקציה שעכשיו גם נפתח מצלמה בטלפון ובנאדם מראה את עצמו. הכנסת תאשר את זה מחר.

"עשינו סקר בנובמבר עד כמה הציבור מעוניין באכיפה. רק 4% אמרו שהם לא מעוניינים באכיפה. הדגש המרכזי היה על אכיפת תו ירוק. היכולת של הפקחים העירוניים היא מוגבלת, קשה לאורך זמן לשמור על מתח גבוה. נקודה למחשבה: אם הווריאנט ישתולל - צריך לשקול תו ירוק לכל מי שיוצא מביתו".

שרת התחבורה מרב מיכאלי השמיעה אמירה שהקפיצה את ענף התיירות כשציינה כי "לגיטימי להקריב את ענף התיירות. אבל צריך פיצוי." לנוכח דבריה אמר שר האוצר ליברמן אמירה נוספת שהורידה את הרוח ממפרשי העוסקים בתיירות: "הבעיה היא המלונות הקטנים שהתבססו על תיירות נכנסת. שם צריך לבדוק מאזנים. לגביי סוכני נסיעות ומורי דרך צריך לומר: תתחילו לשנות המקצוע. מארבע וחצי מיליון תיירים ירדנו ל-200 אלף וזה גם כשמסתכלים על התחזיות. חלק לא מבוטל ממורי הדרך, כבר שינו תחום".

לפי שר התיירות יואל רזבוזוב מדובר בכ-1,000-1,500 מורי דרך שנדרש מנגנון פיצוי עבורם".

שר החוץ יאיר לפיד ביקש שביום רביעי יוכרז על סיוע לעוסקים בענף. לנוכח זאת אמר ליברמן: "אני לא רוצה להיות כמו בממשלה הקודמת שמפזרים כספים לכל מי שמרים את היד. גם לפי התחזיות הכי אופטימיות בשנת 2025 לא רואים אפילו מיליון תיירים."

ד"ר שרון אלרעי פרייס התייחסה בין השאר למצב התחלואה במדינות השונות: "באנגליה זמן הכפלה נע בין 2.5 ל-3 ימים. ה-R שם הוא 3.7. גם בסקוטלנד, דנמרק וגרמניה רואים הכפלות מהירות. בגרמניה יש בוסטר יותר טרי משלנו. משהו כמו חודשיים. אבל לא כולם עם בוסטר. הנתונים מלמדים שיש פחות מועילות של הבוסטר באומיקרון. אבל זה גם מועיל. 2.7 מיליון אנשים לא מוגנים, שליש מאוכלוסיית מדינת ישראל". באשר למניין החולים בארץ פירטה כי "55 מאומתים מרוצפים בנוסף 60 בחשד גבוה. 31 בחשד נמוך סה"כ 146 אנשים. הבוסטר מגן פחות טוב מהדלתא. אבל עדיין מגן. לסיכום - אלימות הזן כלפי מבוגרים לא ברור כי המידע מאפריקה הוא על צעירים. יש ירידה משמעותית בהגנה של החיסון אבל לבוסטרים יש ערך. בדרא"פ רואים עלייה במאושפזים".