שרת האנרגיה: לא נקדם בשנה הקרובה הגדלת מכסות ייצוא הגז הטבעי

שרת האנרגיה הצהירה בפתח ועידת האנרגיה של ארגון אילת אילות כי שנת 2022 תהיה מבחינתה "שנת האנרגיות המתחדשות", וכי המשרד לא יקדם את תחום הגז הטבעי • בתוך כך לא ידון בהמלצות ועדת אדירי2 שכללו הגדלה של ייצוא מכסות הגז הטבעי וכן לא יינתנו רשיונות לחיפושי מאגרי גז

שרת האנרגיה קארין אלהרר / צילום: המכון הישראלי לדמוקרטיה
שרת האנרגיה קארין אלהרר / צילום: המכון הישראלי לדמוקרטיה

מכסות הייצוא של גז טבעי ממאגרי הגז הטבעי תמר ולוויתן לא יגדלו בשנה הקרובה, זאת בניגוד להמלצות שנכללו בוועדת אדירי2 שעסקה במדיניות האנרגטית של המדינה ושדיוניה הסתיימו לפני מספר חודשים. כך עולה מדברים שנשאה שרת האנרגיה בוועידת האנרגיה של ארגון אילת אילות.

השרה הצהירה כי משרדה הגדיר את שנת 2022 כשנת האנרגיות המתחדשות, ולשם כך הם יקדמו מספר תהליכים. הראשון והמעשי שבהם הוא להקיף אגף חדש במשרד שיעסוק באנרגיות מתחדשות. כן הצהירה השרה כי לצורך ההתמקדות בתחום האנרגיות המתחדשות משרדה לא יעסוק בכלל בתחום הגז הטבעי בשנה הקרובה.

"בשנה הקרובה נתמקד בעתיד, בחשמל הירוק, בהתייעלות האנרגטית ובאנרגיות המתחדשות ובזמן שנעשה את זה נשים בצד את העיסוק בהרחבת פיתוח הגז הטבעי, שהוא, כידוע, דלק מעבר. בשנה הקרובה משרד האנרגיה לא יאמץ את מסקנות דוח בחינת מדיניות הגז הטבעי ולא יצא להליך הרביעי למתן רישיונות לחיפושי גז טבעי", הצהירה אלהרר. מסקנה נוספת מדבריה של השרה היא שמשרדה לא יעסוק בהמלצות ועדת אדירי2 שביקשו להגדיל את מכסות הייצוא של הגז הטבעי מהמאגרים.

"נקצה מענקים לקידום אנרגיה נקייה"

"את השנה הקרובה ננצל לשורה של מהלכים שיקדמו את המעבר לאנרגיות מתחדשות. נקים אגף אנרגיות מתחדשות במשרד שיקבל את מירב הקשב והמשאבים, נקדם את התוכנית הלאומית להתייעלות באנרגיה שאושרה בממשלה לאחרונה בעלות של כמיליארד שקלים, נשקיע במחקר ופיתוח, נקצה מענקים לקידום אנרגיה נקייה ופיתוחים טכנולוגיים משמעותיים ונסיר חסמים העומדים בפני יזמים", הסבירה אלהרר.

דורית בנט, המייסדת והמנכ"לית של חברה (חל"צ) אילת אילות, מתחה במהלך הכנס ביקורת על מדיניות הממשלה עד היום כשאמרה כי "שוק החשמל מנוהל בריכוזיות ומבוסס על הנחות שמרניות המקשות על חדירה של אנרגיות מתחדשות". כן אמרה כי "הפתרונות של מרכז הארץ לא יגיע כולו מהדרום והפתרון בדרום לא יושג על ידי מיסוי היזמים כדי ששימשו את התשתיות שיובילו את הצורך במרכז".

בנט קראה לממשלה "לשמור" על אילת ובכך לבטל את הסכם רד-מד (הסכם קצא"א לשינוע נפט מהאמירויות דרך מפרץ אילת), וכן למנוע בניית צינור חדש להזרמת גז טבעי דרך אילת וכן שלא להאריך היתר חיפוש נפט בערבה".

מאיגוד הגז הטבעי נמסר בתגובה: "משבר האנרגיה שפוקד את אירופה מוכיח שלצד הפיתוח ההכרחי של ענף האנרגיה המתחדשת אין מנוס מלהמשיך בחיפוש תגליות נוספות של גז טבעי. מי שמעוניין להבטיח ביטחון אנרגטי למדינת ישראל יודע שבעשורים הקרובים הגז הטבעי יוסיף להיות מקור אנרגיה ראשון במעלה.
בניגוד להחלטת השרה לסגור את הים לחיפושים, מדינות מערביות רבות בהן ארה"ב ונורווגיה דווקא מאיצות בימים אלה את המאמץ לחפש עוד תגליות גז טבעי. הגז הטבעי מסייע בהפחתת זיהום האוויר מכיוון שהוא מחליף דלקים מזהמים ומזיקים כמו פחם, סולר ומזוט. בזכות הגז הטבעי הופחת בלמעלה מ-70% זיהום האוויר הנגרם מייצור חשמל, וכן צומצם השימוש בפחם ובסולר במצרים וירדן. איגוד הגז הטבעי קורא למשרד האנרגיה להמשיך לעשות את כל המאמצים על מנת לקדם את תחום האנרגיה המתחדשת במקביל לשמירה על הביטחון האנרגטי שהגז הטבעי מספק לאזרחי ישראל".