בירם ודויטש רכשו את מרבית החזקותיו של יוסף גרינפלד בקרדן ישראל

בירם ודויטש רכשו יחדיו (בחלקים שווים) 14.44% ממניות קרדן ישראל תמורת 56.4 מיליון שקל והגדילו את החזקתם המשותפת בחברה ל-50.56%

גיל דויטש ורוני בירם / צילום: יח''צ
גיל דויטש ורוני בירם / צילום: יח''צ

רוני בירם וגיל דויטש, מבעלי השליטה בחברת קרדן ישראל, רכשו ביום למישי האחרון את עיקר החזקותיו בחברה של יוסף גרינפלד, לשעבר מבעלי החברה. מהודעת החברה עולה, כי בירם ודויטש רכשו יחדיו (בחלקים שווים) 14.44% ממניות קרדן ישראל  תמורת 56.4 מיליון שקל והגדילו את החזקתם המשותפת בחברה ל-50.56%.

את המניות מכרו כונסי הנכסים של גרינפלד, האמונים על מימוש נכסיו במסגרת הסדר החוב עליו חתם בעבר, לבירם ודויטש במחיר של 2.65 שקלים למניה. יומיים קודם לכן רכשו בירם ודויטש 1.5% ממניות החברה דרך הבורסה בהשקעה של 5.7 מיליון שקל ולפי מחיר של 2.59 שקל למניה.

איש העסקים אבי (אברהם אבנר) שנור, שנמנה גם הוא על בעלי השליטה בקרדן ישראל, רכש גם הוא ביום ג' בשבוע שעבר 0.53% ממניות קרדן ישראל תמורת כ-2 מיליון שקל והגדיל את שיעור החזקתו בחברה ל-31.54%. כך, ששיעור החזקות הציבור בחברה עומד כעת על 18% בלבד.

עוד דיווחה קרדן ישראל, כי בנוסף מכרו כונסי הנכסים של גרינפלד ביום ה' האחרון עוד כ-2.6% ממניות קרדן ישראל לרוכשים שונים תמורת כ-10 מיליון שקל וזאת בהמשך למכירת 0.82% מהחזקותיו של גרינפלד בחודשים האחרונים. כך, שלאחר המכירות האחרונות נותרו בידי נאמניו של גרינפלד רק 0.35% ממניות קרדן ישראל.

קרדן ישראל  היא חברת החזקות שנסחרת בבורסה לפי שווי של 446 מיליון שקל, לאחר שמנייתה הניבה תשואה חיובית מתואמת של 220% בשלוש השנים האחרונות. הנכס העיקרי של החברה הוא החזקה ב-59.78% ממניות חברת קרדן נדל"ן, שנסחרת בבורסה לפי שווי של 967 מיליון שקל.

נכסים נוספים שבידי קרדן ישראל כוללים את השקעותיה בחברת גרדנוקס טכנולוגיות סייבר, בחברת התחבורה VIA ובחברת ניהול הנכסים מיקדן. את המחצית הראשונה של 2021 סיימה קרדן ישראל עם הון עצמי של 358 מיליון שקל, וזאת לאחר שרשמה בתקופה זו רווח נקי של 20 מיליון שקל.

גרינפלד, לשעבר מבעלי השליטה בקבוצת קרדן, נקלע לקשיים עקב הלוואות גדולות שנטל באופן אישי, ואף ננקטו נגדו הליכי פשיטת רגל באמצע העשור הקודם. במסגרת ההליכים הוגשו לכונסי הנכסים תביעות חוב כנגד גרינפלד בהיקף של יותר מ-300 מיליון שקל, עיקרן לבנקים הגדולים לאומי והפועלים.

בתום מגעים שניהל עם נושיו במשך מספר שנים, הגיע גרינפלד להסדר חוב עמם אשר מנע את הכרזתו כפושט רגל. אחד מהנכסים העיקריים של גרינפלד לצורך ההסדר היה החזקתו ב-18.12% ממניות קרדן ישראל (18.2%).

מכירת עיקר המניות (14.44%) התבצעה במסגרת מכרז, בעקבות בקשה של משפחת עיני למימוש השיעבוד, שניתן כנגד חוב של 30 מיליון שקל. כך, שיתרת התמורה תחולק על פי הסדר החוב בין הנושים האחרים לבין גרינפלד עצמו, וזאת לאחר תשלומי הוצאות ומסים לפי הצורך.