הנאמנות שתסלול את הדרך? כך עשוי אקירוב לפעול כדי להתגבר על המכשולים בדרך לרכישת כלל ביטוח

הסוגייה הבעייתית ביותר עבור אלפרד אקירוב - המעוניין לרכוש את השליטה בחברת הביטוח - היא המכשול שהציבה בפניו רשות ני"ע שהודיעה לו כי רכישת כלל בידי אלרוב שבשליטתו מנוגדת לכאורה לחוק הריכוזיות האוסר על קיום פירמידה בת שלוש חברות שכבה

אלפרד אקירוב / צילום: איל יצהר
אלפרד אקירוב / צילום: איל יצהר

אלפרד אקירוב, כך נראה, מאמין בכל ליבו כי יצליח לרכוש את השליטה בחברת כלל ביטוח. זאת למרות המכשול שרשות ני"ע הציבה בפניו, כשהודיעה לו כי חוק הריכוזיות אוסר על קיום פירמידה בת שלוש חברות שכבה, וכלל מוגדרת כקבוצה עם שתי חברות שכבה (חברת ההחזקות וחברת המימון כללביט).

המשמעות היא שרכישת כלל על ידי חברת אלרוב של אקירוב, שגם היא חברת שכבה, עומדת לכאורה בניגוד לחוק, ולכן תקשה עליו לקבל את היתר השליטה שביקש מרשות שוק ההון.

אקירוב טוען שאפשר למצוא פתרונות. "החוק לא מונע לרכוש, זו דעה. לבעיה הזו יש פתרונות והם לא נמצאים מעל הבמה אלא מול הרגולטורים. נציג להם את הפתרונות ונמצא לנכון מה לעשות", הוא אמר ביום שלישי בוועידת העסקים של גלובס.

נראה שהמשוכה של רשות ני"ע תעכב ההיתר

כך או כך, נראה שהמשוכה שהציבה רשות ני"ע, למרות שלא היא זו שתעניק את ההיתר, תעכב את קבלת ההיתר. ניתוח גלובס מעלה, שאחת האפשרויות העומדות בפני אקירוב, במקרה שראש רשות שוק ההון, ד"ר משה ברקת, יימנע ממתן היתר השליטה בגלל הסוגייה הפרמידלית, היא להציע באמצעות אלרוב - חברת הנדל"ן שבשליטתו, שדרכה הוא מתכוון לרכוש את השליטה בכלל - לרכוש את המניות על תנאי, ולהפקידן בידי נאמן עד להתגברות על סוגיית חברות השכבה.

אפשרות זו תיתן לאלרוב ארכה למציאת פתרון שיניח את דעתם של ברקת ושל יו"ר רשות ני"ע, ענת גואטה. אקירוב ציין בראיון במסגרת ועידת העסקים של גלובס כי הוא יקדיש לנושא חודשים ספורים ולא שנים. לכן אם יקבל אישור לרכוש את המניות על תנאי (תוך תשלום למוכרים), אך סוגיית קיפול השכבה לא תיפתר במשך החודשים שלאחר מכן, יוכל הנאמן שבידיו יופקדו המניות למכור אותן בחזרה בשוק.

אפשרות של קיפול שכבה בתוך כלל

אלרוב לא מתכוונת לפעול עד לקבלת תשובה מרשות שוק ההון, או לפחות קבלת אינדיקציות מהימנות על הכיוון שאליו ייטה ברקת. אולם מסתמן כי נכון להיום הפתרון העומד בפניו הוא קיפול שכבה בתוך כלל, והאופציה המרכזית היא מיזוג החברה הנכדה כללביט אל תוך חברת ההחזקות, או פדיון של סדרות האג"ח שהנפיקה כללביט, הנאמדות בסך של 4 מיליארד שקל, ששימשו לגיוס כסף עבור חברת הביטוח כלל שנמצאת בין חברת ההחזקות לחברת המימון, אך אינה מוגדרת כחברת שכבה. במקרה כזה עלולה כלל לאבד את יכולת גיוס הכספים שלה, מה שעשוי לפגוע ביכולת ההשקעה שלה ובפיתוח מוצרים חדשים.

אם הפקדת המניות בידי נאמן אכן תצא לפועל, זו לא תהיה הפעם הראשונה שמניות כלל ביטוח מוצאות דרכן לידיו של נאמן. בפעם הקודמת היו אלה מניות בעלי השליטה הקודמים בכלל, אי.די.בי, שהחזיקו בכ-51% מההון, שהועברו לידי הנאמן משה טרי באוגוסט 2013, כתוצאה מקריסתו הפיננסית של קונצרן אי.די.בי. אז מינה המפקח על הביטוח, פרופ' עודד שריג, את טרי כנאמן, ובעצם הפקיע את זכויות השליטה בכלל ביטוח מידיה של אי.די.בי.

במקביל, בימים האחרונים הועלתה אפשרות נוספת, שבמסגרתה ירשום אקירוב את אלרוב בבורסה זרה, ובכך ינטרל את היותה של אלרוב חברת שכבה עליונה. אולם פתרון זה ירד לפי שעה מהשולחן, והכוונה היא למצוא פתרון במסגרת שוק ההון הישראלי.

ברקת: לא נאפשר לבעל שליטה להיות דירקטור

נושא רכישת השליטה בכלל היווה מוקד בוועידת גלובס. בריאיון עמו יצא אקירוב נגד ההגדרה שהוא רוצה להשתלט על כלל. "למה להשתלט? לקנות. להשתלט זה דבר שלילי. מי שמשקיע חצי מיליארד דולר זה חיובי", הוא אמר.

אקירוב נשאל על ידי עורך מדור שוק ההון של גלובס, שי שלו, אם המנהלים בכלל צריכים לחשוש מהיתר השליטה. זאת בעקבות סכסוכים מתוקשרים בינו ובין מנכ"ל כלל יורם נוה, ומנהל ההשקעות הראשי יוסי דורי, סביב התנגדותה של כלל לעסקת בעלי עניין שרצתה לבצע אלרוב (שכלל החזיקה בכ-13% ממניותיה), עם חברת המלונות לוקה שבניהולו של בנו של אקירוב ג'ורג'י, שבה מחזיק אקירוב הבן 15% מהמניות. זהו אותו ג'ורג'י אקירוב שהאב אמר בריאיון לתקשורת כי בכוונתו למנות לדירקטור בכלל, אולם נראה כי כוונה זו נשקלת שוב, לאחר שאקירוב האב אמר בשיחה עם גלובס כי הוא לא מתכוון לנהל את כלל.

"אם המנהלים חושבים שהם טובים, אין להם מה לחשוש. אני עוד לא הגעתי, אבל יכול להגיד שכבעל שליטה אני לא אהיה יו"ר או מנהל, כי החוק אוסר עלי. הדבר היחיד שאני יכול לעשות זה להקים את הדירקטוריון הכי טוב, וגם זה כפוף לרגולטור. אם הם לא מנהלים טוב או ביושר, הם צריכים לחשוש", השיב אקירוב.

מאוחר יותר באותו יום נאם הממונה על שוק ההון בוועידת גלובס, והתייחס גם הוא לסוגיית בעלי השליטה, ונראה כי סתם באופן סופי את הגולל סביב כוונה, אם עוד קיימת כזו כאמור, למנות את ג'ורג'י אקירוב לדירקטור בכלל.

"אנחנו עושים עבודה, אנחנו לא עושים חצי עבודה, ואנחנו בטח לא רצים לספר לחבר'ה באמצע העבודה", אמר ברקת על הליך הבדיקה שמבצעת הרשות לגבי היתר השליטה לאלרוב. "אנחנו בשלוש השנים האחרונות ידענו להעמיד במקומו יותר מבעל שליטה אחד (הכוונה היא בעיקר לשלמה אליהו, בעל השליטה במגדל, ר' ו') למרות קשיים בלתי רגילים, כולל כאלה שמציב החוק, העמדנו על הרגליים חברת ביטוח ללא בעל שליטה עם דירקטוריון חדש ומתפקד", אמר ברקת, והתייחס לחברת הביטוח היחידה שפועלת כיום ללא גרעין שליטה, כלל ביטוח.

בנוגע לבעלי שליטה, הוסיף ברקת כי בבנקים קיימים מנגנונים חזקים להגנה על התנהלות תקינה, ובהם מנגנון שלפיו בבנקים חל איסור על בעל השליטה לכהן בתפקיד יו"ר הדירקטוריון. "אנחנו מתכוונים לקחת את זה צעד אחד רחוק יותר, ובמקרים מתאימים לאסור בהוראותינו על בעלי שליטה מסוימים לכהן אפילו כדירקטורים בחברת ביטוח, והכול על פי קריטריונים ברורים ועל פי החוק", הוא הסביר.