הסדרי ניגוד העניינים של יועצי ליברמן: קידוחי גז, מסחר במט"ח - ועיריית תל אביב

שר האוצר כינס ועדת מומחים שתייעץ לו בתחומים כמו משבר הקורונה, אך ישנם נושאים רבים שחברי הוועדה לא יוכלו להביע בהם עמדה - החל מנגיד בנק ישראל לשעבר שמנוע מלטפל בתחום ניהול זירות סוחר, ועד לאלי יונס שמתחייב להימנע מלעסוק בביטוח, גבל, פנסיה, בתי השקעות ואשראי

שר האוצר אביגדור ליברמן / צילום: איל יצהר
שר האוצר אביגדור ליברמן / צילום: איל יצהר

משרד האוצר פירסם את הסדרי ניגוד העניינים של חברי ועדת המומחים שתייעץ לשר האוצר, אביגדור ליברמן, בתחומים כמו האינפלציה ומשבר הקורונה. ישנם נושאים רבים שאם תדון בהם הוועדה, חלק מחמישת חבריה יצטרכו שלא להביע עמדה.

אלה הם הסעיפים הבולטים בהסדרי ניגודי העניינים:

יו"ר הוועדה, פרופ' יעקב פרנקל: נגיד בנק ישראל לשעבר מנוע מלטפל בתחום ניהול זירות סוחר, שהן פלטפורמות מסחר ממוחשבות, המאפשרות למשקיעים לסחור בנגזרי מט"ח. פרנקל, חתן פרס ישראל לכלכלה, מונה השנה ליו"ר פלטפורמת המסחר פלוס 500. עוד הוא מכהן כיו"ר חברת Brainstorm Cell Therapeutics הנסחרת בנסד"ק וכיו"ר חבר הנאמנים של ה-G30. פרנקל מנוע מלעסוק בעניינם.

פרופ׳ אפרים צדקה: מתחייב להימנע בכל עניין הנוגע לתחומי הגז הטבעי, הנפט והקידוחים בכלל, ופרט בחברת דלק קידוחים, בעלי השליטה בה ולקחותיה המהותיים. צדקה, לשעבר יו"ר שיכון ובינוי, מכהן כיום כדירקטור חיצוני של דלק קידוחים, וכן כדירקטור של חברת "עתידים לתעשיות עתירות מדע" אשר עוסקת בנדל"ן ומוחזקת על ידי עיריית תל אביב והאוניברסיטה בעיר. צדקה הוא גם יו"ר הוועד המנהל של מרכז מורשת יהדות בבל. הוא מנוע מלעסוק באוניברסיטת תל אביב ונושאי התפקידים בה.

אלי יונס: מתחייב להימנע מלעסוק בביטוח, גמל, פנסיה, בתי השקעות, אשראי, דיור מוגן ובית הספר לקולנוע סם שפיגל. עוד הוסיף יונס בכתב יד על המסמך המודפס כי באמצעות א.ח יונס הוא מבצע פעילויות ייצוג וייעוץ השקעות, בעיקר לגופים מחו"ל למעט גישור בין הממשלה לזכייני הרכבת הקלה בירושלים. יונס, לשעבר החשב הכללי באוצר, מנכ"ל בנק הפועלים ומנכ"ל בנק מזרחי, מכהן כיום בנוסף כדירקטור בהפניקס אחזקות ובהפניקס ביטוח ומחזיק במניות של הפניקס בשווי כ-1.7 מיליון שקל.

דוד בועז: מנוע מלעסוק בנושאים הקשורים במפעל הפיס, מכללת רמת גן, עמותת מפעל המוזיקה ופסטיבל הג'אז באילת שבהם הוא מעורב. בועז הוא הממונה על התקציבים לשעבר.

טרם פורסם הסדר ניגוד העניינים של ענת לוין, לשעבר משנה למנכ"ל מגדל, משנה למנכ"ל בנק הפועלים, משנה למנכ"ל כלל ויו"ר כלל ביטוח אשראי וכיום מנכ"ל בלקרוק ישראל (Blackrock).

כפי שפורסם אתמול בגלובס, קבינט המומחים הכלכלי, שהקים שר האוצר בחודש אוגוסט האחרון ופעילותו הוקפאה, יחל לפעול בשבועות הקרובים, אחרי שמשרד המשפטים סיים את בדיקת ניגודי העניינים לחברי הוועדה.