בגלל עליות המחירים והעבודה מהבית: האם לחברות הליסינג התפעולי יש סיבה לדאגה?

שוק הליסינג התפעולי עשוי להתכווץ בשנה הבאה - כך מעריכים גורמים בכירים בענף - בין הסיבות: מחסור בהיצע וירידה בביקוש עקב מעבר מואץ לעבודה מהבית ועליית מחירים • וגם הדגמים החשמליים החדשים של וולבו וב.מ.וו בישראל • השבוע בעולם הרכב 

''חלק מהיבואנים מקבלים כיום הזמנות עם צפי משוער למסירה מחודש אפריל וחלקם אף לא יכולים לתת תאריך מחייב'' / עיצוב: טלי בוגדנובסקי
''חלק מהיבואנים מקבלים כיום הזמנות עם צפי משוער למסירה מחודש אפריל וחלקם אף לא יכולים לתת תאריך מחייב'' / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

שוק הליסינג התפעולי עשוי להתכווץ בשנה הבאה בצורה משמעותית - כך מעריכים בכירים בענף. הצפי נובע משילוב של מספר מגמות צולבות הן בצד ההיצע והן בצד הביקוש. בצד ההיצע קיימת בחברות הליסינג הערכות קונצנזוס שהיצע הרכב החדש בישראל, במיוחד בדגמים המבוקשים על ידי חברות הליסינג, צפוי לסבול משיבושים וממחסור במלאי לפחות ברבעון הראשון של השנה.

לדברי המקורות, "חלק מהיבואנים מקבלים כיום הזמנות עם צפי משוער למסירה מחודש אפריל וחלקם אף לא יכולים לתת תאריך מחייב. בנוסף, קיימת בקרב היבואנים נטייה לתת עדיפות ללקוחות פרטיים על פני ציים". במקביל, ממשיכים יבואנים לצמצם את ההנחות על רכב חדש לחברות הליסינג.

כדי לנהל את הביקוש החלו לאחרונה מספר חברות ליסינג לבצע תהליך של "טיוב לקוחות", או במילים אחרות לצמצם את מספרם של הלקוחות שנחשבים "בעייתיים". מדובר על תחומים כמו היקף נסועה מוגבר, שחיקה מואצת של כלי הרכב, דרישות שירות חריגות ועוד. אחת הסיבות לתהליך היא גם הרצון של חברות הליסינג להגדיל את כמות כלי הרכב המשומשים שחוזרים מציי הרכב למגרשי המכר שלהם, ושאותם ניתן למכור כיום במחירים גבוהים מאד בשל המחסור ברכב משומש. בינתיים נמנעו חברות הליסינג מלהעלות את מחירי הליסינג באופן שיטתי, אבל מורגשות העלאות מחיר נקודתיות, שאמורות לשקף בין השאר את העלייה במחירי התשומות.

בצד הביקוש, מציינים בענף כי קיים צפי "להתקררות" בביקוש לחוזי ליסינג תפעולי לאור עליית המחירים בהיקף של אלפי שקלים, שצפויה במחירונים של תחילת 2022, שיפורסמו בשבוע הבא. עליית המחיר העתידית תתמקד בדגמים היברידיים, שתופסים כיום כמעט שליש מרכישות הליסינג, והיא צפויה לייקר את שווי השימוש החודשי של לקוחות ליסינג חדשים או של לקוחות שיחליפו כלי רכב.

בנוסף, מציינים בענף כי בקרב חלק מהמעסיקים הגדולים בישראל, במיוחד בהייטק, מתחיל להשתרש דרך קבע הנוהל של "עבודה מהבית", שבתחילה נחשב פתרון זמני. כתוצאה מכך, נרשמת ירידה בנסועה השבועית של עובדים רבים, שמוצאים פתרונות חלופיים. עם זאת, בענף מעריכים שההשפעה של התכווצות שוק הליסינג על הרווחיות בענף תהיה משנית בשל העלייה המשמעותית ברווחיות של סחר הרכב.

הושקה בישראל: ב.מ.וו IX החשמלית החדשה

חברת דלק רכב השיקה היום בישראל ה-IX, "ספינת הדגל" החשמלית החדשה של ב.מ.וו שמשלבת בתוכה הרבה טכנולוגיות עתידניות. הרכב, בממדים חיצוניים ובעיצוב שדומים לדגם ה-X5, ניצב על בסיס גלגלים באורך 3 מטר ומיועד לחמישה נוסעים. הרכב מצויד בסוללות ובמנועים חשמליים פרי פיתוח של החברה ומגיע ארצה בשתי גרסאות.

הראשונה xDrive50 מצוידת בשני מנועים בהספק משולב של 523 כ"ס ובסוללה בקיבולת 111 קילוואט-שעה, שמספקת טווח של עד כ-600 ק"מ בתקן WLTP. בגרסה זו הרכב מאיץ מאפס ל-100 קמ"ש ב-4.6 שניות. הגרסה השנייה, xDrive40, מציעה מנוע בהספק 326 כ"ס וסוללה של 76 קילוואט שעה. שמאפשרת טווח של עד 408 ק"מ. שני הדגמים תומכים בטעינה מהירה בקצב עד 150 קילוואט-שעה.

ב.מ.וו IX החשמלית החדשה / צילום: יח''צ
 ב.מ.וו IX החשמלית החדשה / צילום: יח''צ

תא הנוסעים עמוס במערכות הייטק דוגמת גג שמש עם הצללה אלקטרו-כרומטית אוטומטית, דור חדש של תצוגה ועוד. המחירים מתחילים ב-559 אלף שקל לגרסת הבסיס של דגם ה-40 ומגיעים עד ל-699 אלף שקל לגרסת ה-50 בעלת הטווח הארוך.

אלדן ו-EV MOTORS יבואנית המותג הסיני JAC ישתפו פעולה בשיווק כלי רכב החשמליים

חברת הליסינג וההשכרה "אלדן" ויבואנית הרכב EV MOTORS, המייבאת לישראל את מותג הרכב הסיני JAC הודיעה על שיתוף פעולה ביניהן. במסגרת השת"פ, יימכרו כלי הרכב החשמליים של המותג הסיני בסניפי מכירת הרכב של אלדן בפרישה ארצית, כאשר היבואנית תעניק לרוכשים את מעטפת השירות, התחזוקה והאחריות. מכירת כלי הרכב תתבצע גם ללקוחות פרטיים וגם ללקוחות הליסינג התפעולי של אלדן, במסגרת החלטתה של החברה להאיץ את ההיצע של ליסינג תפעולי לרכב חשמלי לאור הדרישה בשוק.

המותג הסיני JAC / צילום: יח''צ
 המותג הסיני JAC / צילום: יח''צ

הדגם הראשון של JAC, שמשווק כרגע בישראל בתקינה לסדרות מוגבלות (כ-400 כלי רכב) הוא הקרוס-אובר החשמלי ES2 עם סוללה של 40 קילוואט וטווח של עד 275 ק"מ. בהמשך אמורים להצטרף אליו קרוס-אובר מתקדם יותר עם טווח של עד 355 ק"מ ומשפחתית גדולה.

מאיר מתחילה לשווק גרסה מוזלת של ה-XC40 החשמלי

חברת "מאיר" יבואנית וולבו החלה לשווק גרסת בסיס חדשה של דגם ה-XC40 החשמלי, שווק עד כה בארץ עם שני מנועים ו-400 כ"ס. הגרסה החדשה מצוידת במנוע קדמי בלבד שמייצר 231 כ"ס ומומנט ש 33 קג"מ. הרכב מאיץ מאפס ל-100 קמ"ש ב-7.4 שניות ומצויד בסוללה של 69 קילוואט-שעה, שמאפשרת טווח נסיעה של עד 400 ק"מ בין טעינות. רמת האבזור גבוהה כמו בדגם הבכיר יותר, כולל מערכת בטיחות היקפית, חלון גג, חישוקי 19 אינץ' ועוד. המחיר עומד על כ-270 אלף שקל. במקביל, נחתו בישראל שתי מכוניות של מותג הרכב הסיני "לינק אנד קו" של קבוצת GEELY. המותג, שייובא בעתיד על ידי קבוצת מאיר, מתמקד בשלב זה בדגמי פלאג-אין על בסיס טכנולוגיה של וולבו.

ה-XC40 החשמלי של וולבו / צילום: יח''צ
 ה-XC40 החשמלי של וולבו / צילום: יח''צ