לקראת תקיפה באיראן? משרד הביטחון חתם על הסכם עם הממשל האמריקאי לרכש שני מטוסי תדלוק

היקף העסקה, מכספי הסיוע האמריקאי, נאמד ב-1.1 מיליארד דולר • מטוסי התדלוק יותאמו לתצורה ישראלית ולדרישות המבצעיות של חיל האוויר • כמו כן, הושלם רכש של 12 מסוקים מתוצרת חברת לוקהיד מרטין-סיקורסקי שיחליפו את היסעורים הוותיקים של חיל האוויר

מטוס תדלוק מסוג KC-46 של חברת בואינג / צילום: בואינג
מטוס תדלוק מסוג KC-46 של חברת בואינג / צילום: בואינג

משלחת הרכש של משרד הביטחון בארה"ב חתמה הלילה (ו') על ההסכם (LOA) לרכש 12 מסוקים מתוצרת חברת לוקהיד מרטין-סיקורסקי האמריקאית, שיחליפו את מסוקי היסעור הוותיקים של חיל האוויר. היקף העסקה נאמד בכ-2 מיליארד דולר מכספי הסיוע האמריקאי. על ההסכם, מול הצי האמריקאי (ה-NAVY), שבאמצעותו ירכשו המסוקים, חתם ראש משלחת הרכש, תא"ל (מיל') מישל בן ברוך. העסקה כוללת אופציה לרכש של 6 מסוקים נוספים. המסוקים הראשונים צפויים להגיע לישראל במהלך שנת 2026.

במקביל חתם ראש משלחת הרכש של משרד הביטחון על הסכם לרכש שני מטוסי תדלוק נוספים מסוג KC-46 של חברת בואינג. היקף העסקה מכספי הסיוע האמריקאי נאמד ב-1.1 מיליארד דולר. מטוסי התדלוק, שיתווספו לשני מתדלקים שכבר נרכשו (ארבעה מטוסים בסה"כ) יותאמו לתצורה ישראלית ולדרישות המבצעיות של חיל האוויר. כמו כן, במטוסים ישולבו גם מערכות ישראליות.

ראש משלחת הרכש של משרד הביטחון בארה''ב, תא''ל (מיל') מישל בן ברוך וחשב המשלחת, אריה פרץ, חותמים על ההסכם / צילום: אגף דוברות והסברה, משרד הביטחון
 ראש משלחת הרכש של משרד הביטחון בארה''ב, תא''ל (מיל') מישל בן ברוך וחשב המשלחת, אריה פרץ, חותמים על ההסכם / צילום: אגף דוברות והסברה, משרד הביטחון

מטוסי התדלוק נחוצים בעיקר למתקפות ארוכות טווח, למשל איראן, ולפי הודעת משרד הביטחון הרכש הזה הינו חלק ממהלך רחב היקף, שמקדם משרד הביטחון יחד עם צה"ל בשנה וחצי האחרונות, לחיזוק יכולותיו ובניין כוחו של צה"ל אל מול איומים קיימים ועתידיים, לרבות במעגל שלישי.

כלל תוכנית הרכש מכספי הסיוע האמריקאי כוללת הצטיידות בטייסת חדשה של מטוסי "אדיר" (F35), מתדלקים (KC-46), מסוקי סער מחליפי יסעור מדגם CH-53K, חימושי אוויר מתקדמים, מערכות הגנה אווירית, פלטפורמות ימיות ויבשתיות חדשות ונושאי סייבר ודיגיטל. את רכיבי הרכש סיכם שר הביטחון, בני גנץ, בסדרת דיונים ייעודיים עם כלל הגורמים הרלוונטיים. התקצוב אושר בוועדת השרים להצטיידות וכן בוועדה המשותפת לתקציב הביטחון בכנסת.

מסוק סער מחליף יסעור מדגם CH-53K / צילום: לוקהיד מרטין
 מסוק סער מחליף יסעור מדגם CH-53K / צילום: לוקהיד מרטין

שר הביטחון בני גנץ אמר בעקבות ההודעה שוב, ברמז ברור לאיראן כי: "הסכמי הרכש הם לבנה נוספת ומשמעותית - בבניין הכוח של צה"ל. אנחנו ממשיכים להתעצם, להשתנות ולהתאים את חיל האוויר לאתגרי העתיד, הקרובים, ובעיקר הרחוקים מגבולות ישראל".

יהושע (שיקי) שני, מנכ"ל לוקהיד מרטין ישראל: "לוקהיד מרטין מחויבת וגאה להמשיך ולתמוך בחיל האוויר כחלק מהשותפות ארוכת-השנים עם מדינת ישראל. מסוק ה-CH-53K יאפשר לחיל האוויר להמשיך ולעמוד במשימותיו כמסוק התובלה הכבדה הבטוח, האמין והיעיל ביותר ויסייע לחיזוק את הביטחון הלאומי של מדינת ישראל בעשורים הבאים".