בדיקות הקורונה: התורים מתארכים והמתחמים הופכים לאירוע הדבקה המוני

תורי ענק ומחסור מסתמן בבדיקות: ישראל צועדת לקראת הגל החמישי של התחלואה, ותוך כמה שבועות מספר המאומתים צפוי להגיע לעשרות אלפים • בחלק מן המקרים מדובר בהמתנה של שעתיים או שלוש לבדיקה, וזו כנראה רק ההתחלה

תור לבדיקות אנטיגן, מוקדם יותר היום / צילום: וואלה ניוז, ראובן קסטרו
תור לבדיקות אנטיגן, מוקדם יותר היום / צילום: וואלה ניוז, ראובן קסטרו

השבוע נכנסו לתוקף בישראל תקנות חדשות לבידוד לקראת צונאמי האומיקרון הצפוי לעבור על המדינה. על פי ההערכות, תוך כמה שבועות צפוי מספר המאומתים להגיע לעשרות אלפים ואפילו יותר מכך. כדי לא לשתק את המדינה בינתיים, הוחלט לעדכן את מדיניות הבידודים כך שמי שמחוסן במלוא מנות החיסון שהוא יכול לקבל, יוכל להשתחרר מבידוד ואף לחזור ללימודים במערכת החינוך, באמצעות בדיקת אנטיגן בלבד. תוצאת הבדיקה הזו מגיעה תוך רבע שעה, וכך ייחסך בידוד עבור רוב המחוסנים. כמו כן ייחסך העומס על מעבדות ה-PCR, שכבר עכשיו כורעות תחת הנטל ומשיבות תשובות בעיכוב של ימים. לעומת זאת התשובה לבדיקות אנטיגן מופיעה בערכה עצמה ואינה דורשת מעבדה.

על פניו פתרון מושלם, אלא שיש כמה בעיות. הראשונה היא יעילות נמוכה יותר של הבדיקות הללו מלכתחילה באיתור של חולים שאינם תסמיניים. את זה המדינה כבר לקחה בחשבון. ישנו היגיון בשלב זה של המגפה, לבכר את הבדיקה המהירה המאפשרת פעולה מהירה גם הם היא נותנת לחלק מן החולים לחמוק. כל עוד תופסים את החולים המדבקים ביותר, אלא שיכולים לגרום לאירועי הדבקה המונית, עדיין יש בכך תועלת.

איך מסבירים את ההבדל בין הבדיקות הביתיות למוסדיות?

אבל ישנו איזה שהוא רף של חוסר דיוק, שמתחתיו כבר לא כדאי לעשות את הבדיקות. הן לא יועילו בעצירת המחלה, ורק יכבידו על תקציב המדינה. ה-FDA האמריקאי פרסם לאחרונה כי חלק מבדיקות האנטיגן המבוצעות בבית אינן מדוייקות מספיק באיתור אומיקרון. התקנות בישראל לקיצור הבידוד מבוססות על בדיקות אנטיגן בתחנות הדגימה, ולא על בדיקות ביתיות, אבל מדובר למעשה באותן הבדיקות - שתיהן בדיקות אנטיגן.

משרד הבריאות מסכים עם ה-FDA שבדיקות אנטיגן ביתיות עלולות להיות לא מדוייקות, אבל המדינה ממשיכה לטעון כי כשהן מבוצעות בתחנות הדגימה הן אמינות. אז איך זה יכול להיות?

אופיר קליין, מנכ"ל הסניף הישראלי של חברת הבדיקות האמריקאית BD, אומר כי: "לפי מודלים חישוביים, הבדיקות שלנו מזהות אומיקרון. אנחנו ממדלים את הוירוס החדש במחשב על בסיס הרצף הגנטי שלו, ורואים שהאנטיגן שלנו אכן יודע לזהות את הוירוס. אנחנו ספקים מאוד משמעותיים של מד"א, ומאמינים שאם בשטח הבדיקות לא היו מזהות את רוב החולים שאחר כך מאומתים ב-PCR, כבר היינו יודעים מזה. אנחנו מעריכים כי בעוד כמה שבועות יהיו גם נתוני עולם אמיתי רשמיים". גם חברת אבוט הצהירה כי המוצר שלה יעיל נגד אומיקרון במודלים חישוביים.

התור לבדיקות קורונה בישפרו סנטר, מודיעין, היום / צילום: נבו טרבלסקי
 התור לבדיקות קורונה בישפרו סנטר, מודיעין, היום / צילום: נבו טרבלסקי

אלא שלא כל בדיקות האנטיגן הן זהות. ככל שיש צורך בבדיקות רבות יותר, כך המדינה מציעה לספקים מחיר נמוך יותר. המחירים הללו דוחקים החוצה משוק הבדיקות ה"מוסדי" את החברות שקיבלו את האישור שלהן מה-FDA או מגופים מוערכים, לטובת חברות שקיבלו אישורים שנחשבים פחות דקדקניים. "ברמות המחירים הנוכחיות BD לא תוכל לספק לישראל את הבדיקות שלנו", אומר קליין.

"היום אפשר לשווק בארץ כל בדיקה שמשווקת בכמה מדינות מרכזיות באירופה, ואפילו לא צריך עבורה אישור של משרד הבריאות הישראלי", אומר גורם משוק הבדיקות. "האישור האירופאי מבוסס כמו אישור ה-FDA על מחקר, אבל בעוד ה-FDA ממשיך לבחון את המצב בעולם האמיתי גם אחרי אישור הבדיקה, ומדי פעם מוציא בדיקות לא מדוייקות מספיק מהשוק, באירופה פחות עושים את זה". כך ייתכן ששיקולי המחיר, החשובים כשלעצמן, בעצם יובילו לכך שמערך הבדיקות יהיה לא מספיק אפקטיבי וההשקעה תרד לטמיון.

הבעיות הייחודיות של הבדיקות הביתיות

ועדיין, הבדיקות בתחנות הדגימה כיום הן טובות יותר מאשר הבדיקות הביתיות. אחת הסיבות היא שהדוגם הביתי לא קיבל הכשרה בבדיקות ולא תמיד מבצע אותן כהלכה. בעיה שניה היא שלא כל הבדיקות המאושרות לשיווק באמת פותחו כבדיקות ביתיות. חלקן פותחו כבדיקה מוסדית ועברו הסבה מהירה לבדיקה ביתית.

ישנן מספר בדיקות שפותחו ספציפית לשוק הביתי, כמו בדיקה של חברת סופיה שמחכה לאישור משרד הבריאות בימים אלה. "במבצעי הבידוק במערכת החינוך בכלל חילקו אותן בלי האריזות, לפעמים בלי הוראות, ולא ברור באיזו טמפרטורה שינעו אותן", אומר גורם המשווק בדיקות. ואכן, מבצעי הבידוק הביתי לפני החזרה ללימודים, שבהם התבקשו הורים לבדוק את ילדיהם ולדווח על התוצאה, הוכרזו לאחרונה ככישלון במניעת תחלואה.

ישנו גם החשש מחוסר אמינות בדיווח. "בינינו, מה הורים לא יעשו היום כדי ללכת לעבודה", אומר אחד המשווקים. מכל הסיבות הללו, בדיקות ביתיות לא ייתרו את בדיקות האנטיגן המוסדיות בקרוב.

צפוי חוסר זמינות עולמי בבדיקות אנטיגן - האם ישראל התארגנה?

"אני חושש מעניין הזמינות", אומר גורם בחברת סופיה מקבוצת רמיפארם המשווקת בישראל את בדיקות קווידל. "כל העולם עובר לאנטיגן, והתחלואה נוסקת. אם ארה"ב הזמינה 500 מיליון בדיקות וסין תמנע יצוא של הבדיקות הסיניות ברגע שהביקוש שם יעלה על ההיצע, יהיה מאוד קשה להשיג את הבדיקות. באנגליה כבר יש מחסור". גורם אחר בשוק אמר לגלובס כי למיטב ידיעתו, כרגע אין לישראל מאגר מאוד גדול של בדיקות במחסנים, ולא יצא לאחרונה קול קורא חדש לרכש בדיקות.

בינתיים - בדיקות האנטיגן מהוות מסיבת הדבקה

רמות התחלואה צפויות כאמור להפיל את עצמן בסדרי גודל בשבועות הקרובים. כבר בימים האחרונים השתרכו תורים ארוכים, הן לבדיקות האנטיגן והן לאלה של ה-PCR. בפריפריה יש מחסור במתחמי בדיקות, וגם במרכז המתחמים ברובם אינם מתחמי דרייב אין ובחלקם אף מתקבצים הנבדקים, שביניהם כמעט בוודאות מאומתים, בחדרים סגורים. התורים לבדיקות ארוכים, בחלק מן המקרים מדובר בהמתנה של שעתיים או שלוש, וזו רק תחילת המגפה.

תור במתחם בדיקות קורונה ברמת גן, היום / צילום: תמונה פרטית
 תור במתחם בדיקות קורונה ברמת גן, היום / צילום: תמונה פרטית

על הרקע הזה הוחלט לאפשר לחברות נוספות שמציעות היום בדיקות מהירות בתשלום, לקלוט גם את הקהל שמגיעות לו בדיקות חינמיות (מחוסנים שרוצים לקצר בידוד וילדים מתחת לגיל 5). שגיא יניב מנהל שיווק ומכירות בסופיה ישראל מקבוצת רימיפארם, המציעה בדיקות בתשלום בסניפי גוד פארם, מסביר כי: "כבר נערכנו היטב לגל האומיקרון בכל המקומות בארץ בהם הצוותים שלנו מבצעים בדיקת אנטיגן מוסדית עם הטכנולוגיה של סופיה שמזהה אומיקרון".

במתחם הבדיקות "איכילוב וול" הודיעו שאצלם עדיין אין תורים, ולטענתם זה משום שאנשים עדיין לא הפנימו את הצורך לעשות בדיקת אנטיגן במקום PCR.