האוצר חייב לפקח על הרפורמה להורדת המכסים

המדינה מוותרת על מכסים של מיליונים וצריכה לוודא שההוזלה אכן תגיע לכיס של הצרכנים

הורדת המכסים על פירות וירקות היא צעד ראשון ומרכזי בהורדה של יוקר המחיה / צילום: דלית אייזיק לויתן
הורדת המכסים על פירות וירקות היא צעד ראשון ומרכזי בהורדה של יוקר המחיה / צילום: דלית אייזיק לויתן

ממשלות ישראל לדורותיהן מתמודדות באמצעות הצהרות ורפורמות שונות עם יוקר המחיה. אחת הדרכים הנפוצות והחוזרות על עצמן היא להחיל רפורמות בתחום החקלאות והמזון שבאו והלכו - ועדת טרטכנברג, רפורמת הקורנפלקס, ועדות אנדורן, קדמי ועוד - כולם כשלו בבלימה של המשך עלייה ביוקר המחיה. שום דבר מהותי לא התרחש, והמחירים רק עלו ועלו. אם רוצים לדייק באמת, הכי שהמחירים ירדו מיד לאחר הרפורמה, ולאחר זמן קצר מאוד שבו לעלות שוב כשעין הציבור לא רואה.

נכון לעכשיו, משרד האוצר נחוש להוריד מכסים על יבוא פירות וירקות במטרה להוזיל מהותית את מוצרי היסוד הללו, שבשנים האחרונות נרשם זינוק של עשרות אחוזים ויותר במחיריהם.

לאוצר יש שתי בעיות מרכזיות בבואו לטפל במכסים על מוצרי חקלאות. מצד אחד הוא מרגיש בצדק מחויב למלחמה ביוקר המחיה, ומהצד השני ישנה חשיבות לשמר את החקלאות בישראל על-מנת להימנע מתלות ביבוא ובמקביל לחזק את הפריפריה וההתיישבות בישראל.

צעד ראשון ומרכזי 

הורדת המכסים על פירות וירקות היא צעד ראשון ומרכזי בהורדה של יוקר המחיה. עם זאת, הכלי הזה אינו מספיק על-מנת להבטיח זאת לאורך זמן. ההחלטה ברפורמה להעניק סובסידיה ישירות לחקלאים היא צעד נוסף ונכון לקידום ריסון של יוקר המחיה, אך אין בו די על-מנת להבטיח זאת לאורך זמן.

המשמעות של הורדת המכסים היא ויתור של המדינה מיוזמתה על הכנסות של מיליוני שקלים ממסים, ולכן המדינה יכולה לדרוש ולעשות עוד מספר צעדים על-מנת לוודא שאותם כספים יגיעו לכיסם של האזרחים ולא לכיסם של היבואנים, הסוחרים או רשתות השיווק. מדינת ישראל צריכה לבצע את הצעדים המשלימים הקריטיים האלה לרפורמה, שבלעדיהם היא נידונה לכישלון.

לרפורמה הנוכחית יש להוסיף פרסום של מחירי יעד מומלצים לצרכן לאחר הורדת המסים. פרסום באתר פומבי ונגיש לכולם יובילו למצב שבו רשתות השיווק והיבואנים ימכרו את המוצרים במחיר הקרוב למחיר המומלץ, ובמקרה שימכרו את המוצרים בפער גדול מדי, דעת הקהל כבר תעשה את שלה, ורשתות שיווק או יבואנים שיעלו את המחירים בצורה מופרזת יסבלו בצדק מירידה בביקוש.

המדינה יכולה במקביל לפרסם טבלה של מחירים בהם נמכרים המוצרים בפועל, על-מנת לקבוע היכן סל הקניות המשתלם ביותר והיכן יש חריגה מהותית ממחירי היעד המומלצים לצרכן לאחר הורדת המסים.

בנוסף, משרדי הממשלה צריכים במקביל לקיים באופן תדיר שולחנות עגולים עם נציגי האוצר, משרד החקלאות ונציגי החקלאים, על-מנת להסיר חסמים קריטיים ולקדם את תחום החקלאות בישראל לרווחת החקלאים והצרכנים.

הגברת הפיקוח

פעולה נוספת שיש לבצע כדי לשמר את הישגי הרפורמה היא הגברת הפיקוח של הממונה על התחרות על מונופולים וקרטלים. היווצרות של מונופול או קרטל בשוק הזה תיצור מצב שבו בתוך פרק זמן קצר מאוד, המחירים עלולים לחזור לרמות המחיר הגבוהות שאנו רואים כיום וללא התמורה למדינה.

מדינת ישראל היא מדינה שמורגלת בשיעור תחרות נמוך יחסית, בשל מספר יבואנים ורשתות שיווק קטן יחסית שמכתיבים את רף המחירים בשוק. בנוסף, ציבור הצרכנים הישראלי נוהג באדישות יחסית לעליות מחירים, לעומת ציבור הצרכנים באירופה וארה"ב. בעוד שבשאר העולם, פעמים רבות צרכנים מצביעים ברגליים מתנהל וחוסר פיקוח של הממשלה מאפשרים ליבואנים ולסוחרים להעלות מחירים ולגרוף לכיסם רווחים משמעותיים את הכסף מהמסים שנחסכו.

הכותב כיהן בעבר כמנהל רשות המסים. כיום הוא הבעלים של דורון ארבלי בע"מ העוסקת במיסוי בינלאומי, מכס, בוררות וגישור