הנשיא יצחק הרצוג: "אנחנו נמצאים בעשור הגורלי ביותר לאתגר המאבק במשבר האקלים"

נשיא המדינה נאם הערב בכינוס המקצועי הראשון של פורום האקלים הישראלי שהקים • לדבריו, "אנחנו נעשה כל שביכולתנו כדי לתרום את חלקנו, לא רק בתוך חלקת אלוהים הקטנה שלנו אלא גם בתרומה שלנו כאומה לאנושות כולה" • הפורום מאגד 150 משתתפים המייצגים ענפים שונים

נשיא המדינה יצחק הרצוג / צילום: רפי קוץ
נשיא המדינה יצחק הרצוג / צילום: רפי קוץ

"אני נמצא כמעט מדי יום בתקשורת עם מנהיגים עולמיים וראשי ממשלה - אין מי שלא עוסק בנושא משבר האקלים. כל המדינות כולן", כך אמר היום (ד') יצחק הרצוג, נשיא המדינה, בכינוס המקצועי הראשון של פורום האקלים הישראלי שהקים.

"יש קונצנזוס בקרב האנושות כולה בעניין אתגר האקלים האדיר שאנו נמצאים בפניו, אשר נמצא כעת בעשור הגורלי ביותר שלו. זהו זמן הכהונה שלי, ואנחנו נעשה כל שביכולתנו כדי לתרום את חלקנו, לא רק בתוך חלקת אלוהים הקטנה שלנו אלא גם בתרומה שלנו כאומה לאנושות כולה, בתחומים מאתגרים וחדשניים כפי שתמיד ידענו לעשות".

פורום האקלים הנשיאותי הוקם על ידי בית הנשיא בשותפות עם ארגוני הסביבה. הפורום מאגד 150 משתתפים המייצגים ענפים שונים: ממשלה, כנסת, אקדמיה, שלטון מקומי והמגזר העסקי והתעשייתי. בראש הפורום עומד חבר הכנסת לשעבר, ד"ר דב חנין, שהרבה לאורך שנותיו בבית המחוקקים לעסוק בנושאי קיימות ואקלים. מטרת הפורום היא לכנס גורמים שונים לשיח ולמציאת פתרונות ניתנים ליישום להתמודדות עם המשבר האקלימי והאקולוגי בישראל.

נשיא המדינה יצחק הרצוג נשא דברים בכינוס המקצועי הראשון של פורום האקלים הישראלי שהקים. הכינוס, שמטרתו להגדיר את אופי פעילות הפורום, התקיים באופן מקוון עקב התפשטות נגיף הקורונה וכלל 150 משתתפים. עוד נשאו דברים השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג ויו״ר פורום האקלים ד״ר דב חנין.

על תפקיד הפורום, אמר הרצוג: ״אנו צריכים להיות אלה שניצבים כל העת על המשמר ומעלים לשולחן את הסוגיות לדיון משותף. השותפות, התיאום והדו-שיח הם חיוניים ביותר בנושא משבר האקלים; הרי אין כמעט נושא ששולט בכל כך הרבה דיסיפלינות ודרכי פעולה של תחומים שונים. אני סבור שקיים רצון של כולם לתרום לנושא, ויש פורומים המאפשרים זאת".

חבר הכנסת לשעבר, ד"ר דב חנין, מנהל את הפורום בשיתוף פעולה עם ארגון ״חיים וסביבה״, ארגון הגג של הארגונים הפועלים בתחום זה. לדבריו של חנין, "התנענו הערב את פורום האקלים הישראלי - צעד חשוב של גיוס מקבלי החלטות, חוקרים/ות ופעילים/ות ממגוון מגזרים ותחומים בחברה שלנו. שיתוף רחב כזה הוא חיוני להצלחתנו בהתמודדות עם הסכנות ובמיצוי ההזדמנויות להפוך את החברה שלנו לטובה יותר. אנחנו רוצים גם להגן על החיים שלנו ושל הדורות הבאים אבל גם לעשות אותם לטובים יותר. עכשיו מתחילה העבודה המעשית בקבוצות העבודה שיעסקו במגוון הגדול של סוגיות היומיום שמתקשרות למשבר האקלים. נעשה ונצליח".

שרה להגנת הסביבה תמר זנדברג הדגישה כי היא "מתחייבת בשמי ובשם המשרד להגנת הסביבה שאנחנו כאן בכדי לסייע, ולהוות גשר שיוצר את החיבור עם הממשלה".

בשנה הקרובה, יקיימו חברי הפורום מספר פגישות תחת קבוצות עבודה מוגדרות, לקראת ועידת האקלים של האו"ם (COP27) שתערך בנובמבר 2022, בשארם א שייח במצרים.