תסתכלו עליהן ותראו אותנו: מה קורה במדינות שכבר הגיעו לשיאי תחלואה

דנמרק הגיעה לצמרת התחלואה העולמית; בבריטניה מסתפקים בהגבלות מינוריות; ובארה"ב קיצרו את הבידוד לחולי קורונה לחמישה ימים בלבד מחשש לקריסת המשק • מבט על המדינות שנכוו מגל האומיקרון מלמד: שיא הנדבקים היומי שנשבר השבוע בישראל, הוא רק ההתחלה

בדיקות קורונה בטיימס סקוור בניו יורק / צילום: Associated Press, Seth Wenig
בדיקות קורונה בטיימס סקוור בניו יורק / צילום: Associated Press, Seth Wenig

ישראל הצטרפה השבוע לרשימת המדינות שבהן התפרצות זן האומיקרון שברה את שיאי התחלואה בקורונה. 16,115 חולים חדשים נרשמו בישראל ביממה שהסתיימה ביום חמישי, לעומת קרוב ל-12 אלף חולים בשיא גל התחלואה של הקיץ האחרון.

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

וישראל לא לבד. בשורת מדינות באירופה ובעולם נשברו שיאי התחלואה כבר לפני שבועיים ואף יותר. למרות ההבדלים במערכות הבריאות, בגלי התחלואה הקודמים, במדיניות ההגבלות ובעיקר בשיעור ותזמון החיסונים, מבט עליהן מאפשר לבחון מה עשוי להתרחש כאן בשבועות הקרובים. הגבלת הגישה לבדיקות PCR, עומסים בבתי החולים, היעדרויות מסיביות מהעבודה וגם הגבלות ותקנות שנועדו להתמודד עם התפרצות התחלואה: כל אלו הם כבר חלק מהמציאות של המדינות בהן וריאנט האומיקרון גורם לתחלואה חסרת-תקדים.

דנמרק: 7% מהאוכלוסייה חלו בקורונה החודש

דנמרק הייתה בשבוע שעבר המדינה עם שיעור תחלואת הקורונה היומי הגבוה ביותר בעולם, לפני שאירלנד עקפה אותה. שיאי התחלואה בדנמרק נשברו כבר בסמוך ל-1 בדצמבר, בעקבות גל משמעותי של וריאנט הדלתא - אחרי שהמדינה הסירה את כל המגבלות הציבוריות, ויתרה על מסיכות ו"תווים ירוקים" ולא קידמה קמפיין בוסטרים - אולם מאז הם רק הלכו ועלו.

כעת, האומיקרון הוא הווריאנט הדומיננטי במדינה הסקנדינבית, שאוכלוסייתה קטנה כמעט בחצי מזו של ישראל, ואתמול נרשמו בה כ-28 אלף מקרי קורונה חדשים ביממה. בחישוב לתושב, שיעור התחלואה בה גדול פי ארבעה. קרוב ל-7% מהאוכלוסייה, כ-400 אלף בני אדם, חלו בקורונה בחודש האחרון.

 
  

כל זאת התרחש למרות כמה צעדים בהם נקטה הממשלה הדנית במטרה לצמצם את ההדבקות. היא הכריזה באמצע דצמבר על קיצור שעות הפעילות של מסעדות וברים, הוציאה את הילדים לחופשת חג מולד מוקדמת ואסרה על פעילות מועדוני לילה, בתי קולנוע ותיאטראות. הממשלה גם השיבה את חובת עטיית המסכות בחללים סגורים ובתחבורה הציבורית, והפצירה באלה שיכולים לעבוד מהבית, לעשות זאת. נכון לעכשיו, מערך בדיקות ה-PCR הדני עדיין מתפקד, ובמדינה מסתמכים פחות על בדיקות מהירות כפי שנעשה במדינות אחרות (והחל ממחר גם בישראל). ביום רביעי ביצעו הרשויות בדנמרק231 אלף בדיקות PCR יומיות, ושיעור החיוביים בהן עמד על קרוב ל-12%.

למרות המספרים הגבוהים, מצב התחלואה הקשה לא הגיע לשיאים שנרשמו בגלים קודמים. כ-800 חולי קורונה מאושפזים בבתי החולים הדניים, לעומת יותר מ-900 בשיא החורף האחרון (לפי נתוני אתר Our World in Data). שיעור החולים במצב קשה בטיפול נמרץ הוא פחות משליש מזה שנרשם בגל הקודם, אך לפי דיווחים, התחלואה ושיעור המבודדים בקרב צוותי הרפואה מקשה על בתי החולים לפעול. בעיתון הדני "פוליטיקן" הגדירו זאת השבוע: "בתי החולים מתחילים להרגיש את הלחץ".

תור לבדיקות קורונה בדנמרק / צילום: Reuters, TOBY MELVILLE
 תור לבדיקות קורונה בדנמרק / צילום: Reuters, TOBY MELVILLE

על רקע חידוש הלימודים במדינה ביום רביעי, ראשת הממשלה מדה פרדריקסן הזהירה: "הוא יכול להוביל ליותר מדי אשפוזים בבת אחת... ולסכן בסגירת עסקים ומוסדות ציבוריים. (ייתכן מצב שבו) לא יהיו מספיק עובדים להסיע את הרכבות, לדאוג לילדים ולקשישים ולדאוג שהמשק יישאר בתנועה".

בריטניה - ג'ונסון מבטיח "לעבור" את הגל בלי הגבלות נוספות

כפי שהיה גם בגלים קודמים, בריטניה היא אחד ממוקדי ההתפרצות החמורים ביותר של וריאנט האומיקרון בעולם. שיא התחלואה היומי מקורונה נשבר בממלכה המאוחדת ב-15 בדצמבר, אז דווחו יותר מ-78 אלף מקרים יומיים (שעקפו את שיאי של הגלים הקודמים שהיו מהגבוהים בעולם). מאז, השיא נשבר שוב ושוב, עם ממוצע שבועי של 181 אלף מקרים ביום ושיא יומי של 218 אלף מקרים ביום שלישי. אחד מכל עשרה תושבי לונדון חלה בשבוע האחרון, לפי הנתונים הרשמיים. אחד מכל 25 בריטים (4%) הוא חולה קורונה כעת.

בתגובה על נתוני התחלואה, ממשלת בריטניה החליטה לאמץ בדצמבר את מה שכינתה "Plan B" - שורת הגבלות מינוריות יחסית, כמו חובת עטיית מסיכות בחללים סגורים ושימוש ב"תו ירוק" במועדונים, אירועים בחללים סגורים ואירועים המוניים.

בעקבות ההיעדרויות הרבות מהעבודה במהלך חג המולד ואחריו, היעדרויות שאיימו על פעילות המשק, הממשלה הבריטית קיצרה את זמן הבידוד לחולי קורונה - מעשרה ימים לשבוע ועברה להסתמך על בדיקות מהירות. בגלל העומס על מערכות הבדיקות, החל מהשבוע הבא, מי שקיבל תוצאה חיובית בבדיקה מהירה לא יצטרך לבצע בדיקת PCR. הוא יידרש לבידוד של שבוע ויוכל לצאת לאחר שתי בדיקות מהירות שליליות בימים האחרונים שלו.

קמפיין בבריטניה לחיסון הבוסטר / צילום: Reuters, Ben Birchall
 קמפיין בבריטניה לחיסון הבוסטר / צילום: Reuters, Ben Birchall

למרות המחקרים המעודדים לגבי חומרת המחלה של נדבקים בוריאנט האומיקרון, מספר המאושפזים בבתי חולים בבריטניה הולך ועולה. כ-15 אלף חולי קורונה מאושפזים כעת באנגליה לבדה, וההערכות הן כי מספר המאושפזים היומי עומד על כ-1,200 בני אדם. אמנם פחות מרף של 3,000 אשפוזים ביום, שנרשם בשיא הגלים הקודמים ולפי אזהרות המומחים יאיים על מערכת הבריאות, אולם אם הגל יימשך זמן רב - סך המספרים יכול להיות גבוה מכפי שהמערכת תוכל להכיל.

זה היה הנימוק בו השתמש ראש הממשלה, בוריס ג’ונסון, בנאום לפרלמנט אתמול, שבו אמר כי ההגבלות הנוכחיות יישארו בתוקף עד סוף ינואר לפחות. ג’ונסון אמר, עם זאת, כי מסתמן שבריטניה תוכל לעבור את גל האומיקרון הנוכחי ללא צעדים נוספים, איתות חשוב למדינות אחרות המתמודדות עם התחלואה הגוברת. מספר המאושפזים במצב קשה גם הוא מעודד: כ-870 בני אדם בבריטניה כולה נכון לאתמול, לעומת כ-4,000 בשיא גל החורף הקודם.

ארה"ב: בידוד של חמישה ימים לחולה מאומת

עם יותר מ-700 אלף מקרים ביום, ארה"ב שוברת בימים האחרונים את שיאי התחלואה העולמיים. זאת, בין היתר בגלל האוכלוסייה הגדולה שלה ומערכת הבריאות המתפקדת באופן יחסי, בהשוואה למדינות ענק אחרות כמו הודו. שיא התחלואה האמריקאי היומי נשבר מאוחר יותר מבבריטניה ודנמרק, ב-27 בדצמבר, ומאז, המספרים רק הולכים ועולים. מדינת ניו יורק במיוחד היא מוקד תחלואה שמקדים את יתר מדינות ארה"ב, ולו הייתה המדינה עצמאית, היה שיעור התחלואה בה השני בגובהו בעולם.

המגמה המדאיגה בארה"ב, שגם בה האומיקרון הוא כעת הווריאנט הדומיננטי, נוגעת למצב האשפוזים: יותר מ-102 אלף חולי קורונה מאושפזים כעת בבתי החולים מדינה, לא רחוק מהשיא של 133 אלף חולי קורונה בגל החורף הקודם. ישנם גם כ-21 אלף חולי קורונה בטיפול נמרץ - נתון שנמצא בעלייה תלולה לאחרונה. לפי ההערכות כ־80% מאותם מטופלים לא מחוסנים. בשיא גל החורף הקודם היו כ־28 אלף חולי קורונה בטיפול נמרץ.

בגלל השפעות התחלואה על המשק, המרכז לבקרת ולמניעת מחלות בארה"ב (CDC) היה אחד הגופים הראשונים שהודיעו על קיצור הבידוד מעשרה לשבעה ימים, וכעת הודיע על קיצור נוסף לחמישה ימים בלבד אחרי אבחון בבדיקה מהירה חיובית. בנוסף, הרשויות ממליצות לבצע בדיקה מהירה חמישה ימים אחרי בדיקה חיובית כדי לצאת מבידוד, אך אינן מחייבות זאת.

ישראל: פחות מחלימים, אבל יותר מחוסני בוסטר

כמו במדינות האחרות שצויינו לעיל, גם בישראל נשבר לאחרונה שיא התחלואה היומי. מבחינת קצב ההדבקה ומספר המאושפזים פר מאומת, נראה שאנחנו הולכים באותו הכיוון כמו המדינות הללו. יש בארץ כנראה פחות מחלימים מקורונה מאשר בבריטניה או בניו יורק, אבל הרבה יותר מחוסני בוסטר מבדנמרק.

אם ישראל תתקרב לנתוני התחלואה שנראים היום במדינות האלה מערכת הבריאות כאן עלולה לקרוס. המהלכים האחרונים שמקדמים במדינה כמו מתן חיסון רביעי לקבוצות הסיכון, אשפוזי בית ומתן תרופות חדשניות מנסים למנוע את הקריסה הזו - אבל יעילותם עוד מוטלת בספק.

כמו בבריטניה ובניו יורק, גם בישראל עוברים כעת מבדיקות PCR לבדיקות אנטיגן גם עבור חולים או אלה שנחשפו לחולים. אם מוסיפים לכך את חוסר הדיוק של בדיקות האנטיגן, אנחנו צפויים לאבד את היכולת לאמוד את היקף התפשטות המגיפה. וזה המצב גם בארה"ב ובבריטניה. הנתון היחיד שיכול לספק את האומדן הזה יהיה מספר החולים קשה.

בישראל יש כרגע הגבלות מינוריות יחסית להתפשטות התחלואה. בתנאים כאלה סביר שנראה פגיעה משמעותית במשק כמו בניו יורק ובריטניה שכבר סובלות ממחסור בכוח אדם.

משתנה נוסף, חמקמק, אשר מבדיל בין ישראל לבין מדינות מסוימות אחרות הוא קהילתיות וקדושת החיים. הקונצנזוס הישראלי, בניגוד לאמירות מסוימות במדינות כמו הולנד או שוודיה, היא לשמור על כל החיים - קשישים וצעירים כאחד. המשמעות היא שאם תרחישי הבלהות יתממשו, ייתכן שנראה אפילו לחץ ציבורי להטיל הגבלות כדי למנוע תמותה בקרב קבוצות הסיכון.