אושר במליאת הכנסת: ביטול מבחן ההכנסה לנכי צה"ל

הצעת חוק הנכים (תגמולים ושיקום) של ח"כ אופיר כץ, שמוזגה עם הצעת חוק ממשלתית של שר הביטחון בני גנץ, אושרה הערב בקריאה שנייה ושלישית • החוק שעבר מבטל את מבחן ההכנסה לנכי צה"ל וקובע תנאים מקלים יותר לקבלת תגמולי המחיה • ח"כ כץ: "אנחנו מסייעים לאלו שהקריבו למען המדינה. מגיע להם לחיות בכבוד ולקבל את הביטחון הכלכלי לכך"

ח''כ אופיר כץ / צילום: דוברות הכנסת
ח''כ אופיר כץ / צילום: דוברות הכנסת

מליאת הכנסת אישרה הערב (ב') בקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק הנכים (תגמולים ושיקום) של ח"כ אופיר כץ (הליכוד), שמוזגה עם הצעת חוק ממשלתית של שר הביטחון בני גנץ. כיום, מבחן ההכנסה מונע מנכי צה"ל לקבל הכנסה נוספת ממקור אחר, אלא במחיר של קיזוז הכנסתם כולה או חלקה מהתגמול המובטח להם. החוק שעבר מבטל את מבחן ההכנסה וקובע תנאים מקלים יותר לקבלת התגמולים.

בדברי ההסבר להצעה הפרטית נכתב כי "נכי צה"ל אשר איבדו את יכולתם להתפרנס עקב נכותם זכאים לתגמולי מחיה שונים, בכפוף למבחן הכנסה. על פי החוק הקיים, כשנכה מקבל הכנסות ממקורות נוספים (לדוגמה: קצבה מביטוח לאומי או הכנסה מבעלות על נכס), הכנסתו הנוספת מקוזזת מתוך תגמול המחיה המשולם לו. למעשה, מבחן ההכנסה מונע מנכי צה"ל נצרכים לקבל הכנסה נוספת ממקור אחר אלא במחיר של קיזוז הכנסתם כולה או חלקה מהתגמול המשתלם להם.

"כלומר נכי צה"ל המקבלים תגמולי מחיה נאלצים להסתפק בתקציב מחיה מצומצם מאד, ואינם יכולים להגדיל את הכנסתם מעבר לסכום מסוים. מבחן ההכנסה משולל הגיון משום שאילו הנכה לא היה נפצע ומאבד את יכולתו להתפרנס בכוחות עצמו, הכנסותיו השוטפות היו כוללת גם את הכנסותיו מעבודתו וגם את ההכנסות ממקורות נוספים להם זכאי. הכנסות נוספות של אדם, ובפרט של נכי צה"ל, לא אמורות לשמש תחליף להכנסותיו הבסיסיות".

"יום היסטורי לפצועות ופצועי צה"ל"

יו"ר ועדת העבודה והרווחה ח"כ אפרת רייטן, הציגה את החוק, וביקשה למסור בשם יוזם ההצעה הפרטית ח"כ אופיר כץ שנמצא בבידוד: "אנחנו עושים היום משהו חשוב. אנחנו מסייעים לאלה שהקריבו למען המדינה, שנלחמו ונפצעו. הגיע הזמן שנכי צה"ל יפסיקו לרדוף אחרי המדינה בכדי לקבל מה שמגיע להם בזכות, ושאנחנו נתחיל לרדוף אחריהם בכדי להעניק להם את זה. מגיע להם לחיות את חייהם בכבוד ולקבל את הביטחון הכלכלי".

ח''כ אפרת רייטן / צילום: שלומי אמסלם
 ח''כ אפרת רייטן / צילום: שלומי אמסלם

חבר הכנסת אופיר כץ אמר לגלובס "עשינו היום משהו חשוב, טוב, והכי ישראלי שיכול להיות. אנחנו מסייעים לאלו שהקריבו למען המדינה. מגיע להם לחיות בכבוד ולקבל את הביטחון הכלכלי לכך. מודה לשר הביטחון גנץ על קידום הנושא, וליו"ר ועדת עבודה ורווחה אפרת רייטן. שנזכה להעביר עוד חוקים רבים חשובים כמו זה".

ארגון נכי צה"ל מסר כי זה "יום היסטורי לפצועות ופצועי צה"ל. לאחר שנים של מאבק שניהל ארגון נכי צה"ל לביטולו של מבחן ההכנסה, מבחן שערורייתי, מהרעים בתולדותיה של ישראל, בוטל היום המבחן שפגע קשות בשיקומם של פצועות ופצועי צה"ל לאורך השנים. ביטול מבחן ההכנסה הוא חלק משמעותי מרפורמת נפש אחת, אשר הביאה וממשיכה להביא שינוי עומק עבור פצועות ופצועי צה"ל".