בעוד שנתיים טבע תחזור לחלק דיבידנד? קאר שולץ: "אחרי 2023 נוכל לדון בהחזר לבעלי המניות"

שולץ דיבר בכנס הבריאות השנתי של ג'י.פי. מורגן והעריך שלטבע יש בסיס נרחב לערעור על פסיקת חבר המושבעים בהליך האופיואידיים בניו יורק • "אנחנו ממשיכים להפחית את החוב ולא מתכננים להנפיק מניות"

קאר שולץ - מנכ''ל טבע / צילום: יח''צ
קאר שולץ - מנכ''ל טבע / צילום: יח''צ

כבר לפני מספר שנים הציבה חברת התרופות טבע שלושה יעדים פיננסיים לטווח הארוך, הנוגעים לרווחיות תפעולית של 28%, ליחס מזומנים לרווחים של מעל 80% וליחס חוב ל-EBITDA (רווח לפני ריבית, מיסים, פחת והפחתות) של פחות מ-3. ליעדים אלה טבע אמורה להגיע לפי התוכנית שלה בסוף 2023, ובכנס הבריאות השנתי של בנק ההשקעות ג'י. פי. מורגן, מנכ"ל טבע קאר שולץ נשאל מה יקרה לאחר 2023 - לאן טבע שואפת לאחר השגת היעדים הללו. הוא הבטיח שטבע תציג יעדים פיננסיים חדשים, ומבחינה אסטרטגית תמשיך להתמקד בשיפור הרווחיות, וגם בצמיחת ההכנסות (נושא שהיה חלש בשנים האחרונות). "לא תהיה צמיחה פנומנלית, אך תהיה צמיחה אורגנית בשיעור חד-ספרתי. יהיה המשך שיפור ברווחיות ותזרים מזומנים חזק", אמר שולץ. "נוכל גם לדון בנושא הקצאת ההון - אולי להחזיר לבעלי המניות או לבצע רכישות קטנות. אבל המפתח הוא להמשיך להפחית את החוב". טבע הפסיקה לחלק דיבידנד לבעלי המניות שלה בסוף 2017, עם השקת תוכנית ההתייעלות המסיבית של שולץ.

"בסיס לערעור בפרשת האופיואידים"

את המצגת שלו בכנס פתח שולץ בנושא ההליכים המשפטיים בתחום שיווק משככי הכאבים האופיואידיים הממכרים - נושא שמעיק על מניית טבע כבר מספר שנים. לאחרונה, טבע ספגה הפסד בהליך בניו יורק, עליו היא מערערת. "זה הנושא שכולם מתעניינים בו", אמר שולץ והזכיר כי טבע היא צד להליכים יחד עם עוד יצרניות ומפיצות. הוא הזכיר פשרות עליהן חתמה טבע במדינות מסוימות בארה"ב וכן את המתווה לפשרה כללית שהוסכם כבר לפני יותר משנתיים, אך לא נחתם סופית מאז. לדבריו, "אנחנו עדיין בדיונים ומנסים להגיע לפשרה מקובלת שתתאים לכל מחזיקי העניין". במקביל רמז שיש מי שעשוי להתנגד לעובדה שחלק קטן מאותה פשרה היה במזומן, ורובו בתרופות שטבע תעביר, משום שרכיב המזומן הוא שקובע את העמלות של היועצים המעורבים. עם זאת שולץ הוסיף גם שאינו סבור שמישהו מהצדדים יפיק תועלת מהליכים משפטיים ארוכים, כך שלכולם יש אינטרס להגיע לפשרה.

באשר למשפט בניו יורק אמר שולץ: "קרו הרבה דברים מעניינים במשפט הזה", בין היתר המספרים שצוינו שם לא היו מדויקים. ההחלטה הייתה של חבר המושבעים והשופט אמור לשמוע את טבע בחודש הבא. כשנשאל מהם לוחות הזמנים השיב שהשופט יחליט האם לקבוע משפט חדש - דבר שייקח לפחות שנה - או לתת פסק דין, ואז טבע תוכל לערער, "ויש לנו בסיס נרחב לערעור", לדבריו.

ממשיכים להפחית את החוב ולא מתכננים להנפיק מניות

בהקשר של האופטימיזציה של עסקי טבע, שולץ הזכיר כי החברה סגרה או מכרה כ-100 אתרים עד כה (בחלוקה כמעט שווה בין אתרי ייצור, מו"פ ומשרדים). "אם אתם זוכרים, הצבנו יעדים ל-2023 הכוללים רווחיות תפעולית של 28%, ואנחנו בדרך הנכונה להגיע לשם", אמר שולץ. נזכיר שברבעון השלישי של 2021 הרווחיות הייתה 26.8% (על בסיס Non-GAAP).

על החוב, שב-2017 היה 34 מיליארד דולר והופחת ל-21.7 מיליארד דולר ברבעון השלישי של 2021, שולץ אמר כי טבע תמשיך להפחיתו. "עשינו לאחרונה מהלך מיחזור חוב מאוד מוצלח בסך 5 מיליארד דולר. הנפקנו אג"ח צמודות יעדי קיימות, שכוללים הפחתת פליטת גזי חממה ושיפור נגישות לתרופות במדינות עם הכנסה נמוכה-בינונית. אנחנו מאוד גאים בכך". הוא הוסיף שככל שהחוב יורד, גם הריבית שטבע משלמת פוחתת כי פרמיית הסיכון של החברה יורדת. "אנחנו ממשיכים להפחית את החוב ולא מתכננים להנפיק מניות", חזר שולץ על הבטחתו מהשנים הקודמות.

לא צפויה להציג צמיחה

טבע לא צפויה להציג צמיחה גם בדוחות 2021, לאחר מספר שנים של שחיקה בהכנסות. שולץ התייחס למנועי הצמיחה של טבע ובהם התרופות המקוריות אוסטדו ואג'ובי וכן תרופות הביוסימילר (תרופות גנריות שמבוססות על תרופות ביולוגיות). בהקשר של אג'ובי לטיפול במיגרנה אמר שולץ שהחברה ממשיכה לשאוף לנתח של שליש מהשוק באירופה ובארה"ב בשנים הקרובות, ובהקשר של הביוסימילר העריך שטבע נמצאת בעמדה טובה לצמיחה בשוק.

עוד הזכיר שולץ מוצר מקורי נוסף שממתין לאישור שיווק בארה"ב במחצית הראשונה של השנה הנוכחית, ומיועד למטופלים עם סכיזופרניה.