מתווה האוצר הוא הרע במיעוטו, ואסור להיכנע לקבוצות לחץ על חשבון הציבור

על שר האוצר ומשרד האוצר להתעלם מה"קוטרי" הלאומי ולהמשיך לקבל החלטות ענייניות בלבד • ניסיון העבר מלמד כי דווקא שרי אוצר שידם הייתה קפוצה ושמרו על קופת המדינה ועל משלמי המסים – נכנסו בחלוף הזמן להיכל התהילה של שרי האוצר

שר האוצר אביגדור ליברמן / צילום: אלכס קולומויסקי, "ידיעות אחרונות"
שר האוצר אביגדור ליברמן / צילום: אלכס קולומויסקי, "ידיעות אחרונות"

כל חותר מתחיל בקיאק ימי, יודע את שלושת הכללים החשובים לחתירה מלב ים לחוף, כשמאחוריך גל גבוה שעומד להישבר בכל רגע בעוצמה: 1. אל תיכנס לפאניקה, 2. כל עוד אתה יכול - המשך לחתור ישר לחוף ואל תזגזג, 3. ורק אם הגל העוצמתי מסובב בכוחו את הקיאק ועומד להפוך אותך - אז ורק אז - עליך לבצע תמיכה מדודה בעזרת המשוט בגל עצמו ולמנוע בכך התהפכות בלתי רצויה.

יש להעריך את העובדה ששר האוצר אביגדור ליברמן ומשרד האוצר פעלו עד כה, בהתייחס לגל הקורונה החמישי הגבוה במיוחד, כחותרי קיאק ימי מנוסים.

שר האוצר קורא שלא להיכנס לפאניקה ואינו נכנע לדרישות ממגזרים שונים לקבלת פיצויים מתקציב המדינה בשל השפעות הגל.

התרופה הטובה ביותר

כמו כן שר האוצר והממשלה חותרים להשאיר את המשק ככל שניתן פתוח. כל מעסיק רשאי ומתבקש להמשיך את פעילותו, וכל עובד שאינו חולה או בבידוד מתבקש לצאת לעבודה. הציניקנים אומרים שזה נובע אך ורק מהרצון להימנע מפיצויים מתקציב המדינה, ויש שיאמרו כי הממשלה "הרימה ידיים", אך זו שטות מוחלטת והמשך הפעילות והתפקוד הסדיר של המשק - זו התרופה הטובה ביותר הן למשק והן לכלל הציבור, במיוחד בעידן של חיסונים ותרופות.

יש מספר סיבות להתנגד בשלב מוקדם זה למתן פיצויים למגזרים הלוחצים:

ראשית, אומנם יכול שתהיה פגיעה זמנית בהיקף הפעילות במגזרים מסוימים, אך חלק משמעותי מהביקוש לא ייעלם, והוא יופיע מיד בשוך הגל החמישי, כפי שארע בגלים הקודמים, כאשר גם ענפים שנפגעו כמסעדות ואירועים זכו לגאות בחלוף הגל.

שנית, כל שיטה למתן פיצויים למגזרים מסוימים תלווה, כפי שארע בגלים קודמים בניצול לרעה בהיקפים הולכים וגדלים על חשבון משלמי המסים. חייבים להבין כי אין לממשלה קופה נסתרת לחלוקה - כל שקל שישולם כפיצוי לעסקים, הוא על חשבון המסים שכל הציבור משלם, לרבות אוכלוסיות חלשות ובלתי מועסקים שמשלמים מע"מ ומסים נוספים. לכן חייבים לוודא שיש הצדקה מלאה לקחת מאלו מסים כדי להעבירם לעסקים שמידת הפגיעה בהם כתוצאה מהגל החמישי לאורך זמן אינה ברורה.

יש לקוות כי הרחבת התשלום לכלל העובדים והמעסיקים בגין ימי בידוד, כפי שמציע כעת האוצר, תשים סוף ללחצים אחרים בלתי מוצדקים על האוצר. העובדה שהתוכנית החדשה לא מיועדת למגזר מסוים ומתייחסת לכלל הציבור היא נקודה קריטית - אם בכך תסתיים תוכנית הפיצויים של האוצר מקופת המדינה - דיינו.

ספורט לאומי חדש

בכלל, נראה כי פיתחנו בישראל ספורט לאומי חדש: לקטר ולהתלונן על הממשלה בכל מצב, לא משנה כיצד היא פועלת: מחייבים בדיקות PCR - מקטרים, מבטלים חובת הבדיקות - מקטרים, מחייבים "תו ירוק" - מקטרים, מבטלים "תו ירוק" - מקטרים, סוגרים את השמים - מקטרים, פותחים את השמים - מקטרים, סוגרים את המשק - מקטרים, משאירים משק פתוח - מקטרים, אם הממשלה מקובעת במדיניותה - מקטרים, אם הממשלה משנה מדיניותה לאור ההתפתחויות - מקטרים על הזיג זג.

על שר האוצר ומשרד האוצר להתעלם מה"קוטרי" הלאומי ולהמשיך לקבל החלטות ענייניות בלבד.

אין כל סיבה ששר האוצר ייבהל מסקר חדשות 12 שהצביע על פופולריות נמוכה של 26% בלבד - ועליו להתעלם מסקרים שכאלו. ניסיון העבר מלמד כי דווקא שרי אוצר שידם הייתה קפוצה ושמרו על קופת המדינה ועל משלמי המסים - נכנסו בחלוף הזמן להיכל התהילה של שרי האוצר, וזכו להכרת הציבור על פועלם בניווט סירת המשק הישראלי לחוף מבטחים.

הכותב הוא הממונה על התקציבים באוצר לשעבר