חודשיים אחרי סגירת פוליסי: לבנק הפועלים עדיין אין לוביסט

לבנק הפועלים יש מבחר חברות לובי לבחור מהן, אולם הגדולות כבר מייצגות בנקים אחרים, ולא יוכלו לקבל את התפקיד • וגם: הום ביוגז מתרחבת לארה"ב • לראשונה: קורס לרוקחי קנאביס רפואי • וחדשות טובות • אירועים ומינויים

סניף בנק הפועלים / צילום: Shutterstock
סניף בנק הפועלים / צילום: Shutterstock

כחודשיים לאחר שבוריס קרסני הודיע על סגירת חברת הלובי בבעלותו "פוליסי", בנק הפועלים עדיין מחפש לוביסט.

בתחילת החודש נרשמו תזוזות בענף, כאשר לקוחות של פוליסי עברו לידיהם של לוביסטים שעבדו בעבר בחברה והחלו לפעול באופן עצמאי, או לחברות לובי קיימות. ואולם, מאז סגרה פוליסי את שעריה באופן רשמי בתחילת החודש, מספר לקוחות גדולים - ובהם הבנק - טרם מצאו חברת לובי שייצגו אותם בכנסת. בין אלה נמנים תנובה, קשת, חברת החשמל, דרך ארץ (כביש 6), ישראל היום, מאסטרקארד, מקורות וגוגל.

אחת האפשרויות להיעלמות המסתורית של החברות הגדולות מהייצוג בכנסת היא שהן עברו לייצוג בחברות המספקות שירותי ייעוץ ולא לובי, בהתאם לחוק הלובינג, הדורש שקיפות ברישום הלקוחות דרך אתר הכנסת. הפרצה בחוק הלובי מאפשרת לחברות במשק לקבל ייעוץ לפעילות מול הממשלה מבלי להיות רשומות ככאלו שמקבלות ייצוג לובי בכנסת.

שבי גטניו, מנכ"ל העמותה לדמוקרטיה מתקדמת, מעריך בפני גלובס כי "חברות לובינג החלו לנצל את העובדה שחוק הלוביסטים בישראל איננו מחיל שקיפות על פעילות לובינג במשרדי ממשלה.

"עובדה זו, בצירוף היחלשות מעמד הכנסת והעלייה בכוחה של הממשלה, מובילה לכך שחברות מוותרות על הפעילות השוטפת בכנסת. כשזו תידרש ללקוח, היא תיעשה נקודתית על ידי חברה שיש לו קשרים איתה ועובדת בכנסת. התופעה הזו מתגברת לאחרונה, והיא מעידה על הצורך הדחוף להחיל את חוק הלוביסטים על משרד הממשלה".

לפי נתוני אתר הכנסת, פורשות פוליסי עידית שבתאי סידיס, עדן קנובסקי ודפנה פביאן, פתחו את חברת "נהלה ייעוץ ואסטרטגיה". בין הלקוחות שעברו עמן נמנים איגוד הבנקים, פז, התאחדות מלונות ישראל, פרטנר והתאחדות התעשיינים. אפי אושעיה, מנכ"ל פוליסי לשעבר, פתח חברה בשם "פלאטו קונסלטנס", שאינה עוסקת בלובי אך מייעצת לחלק מהגופים שקיבלו שירות מפוליסי.

בנוסף, התאחדות הקבלנים עברה לקבל שירותי לובינג מחברת ריפבליק, ופיליפ מוריס עברה ללוביסטית בהירה ברדוגו (עוד בעקבות התפוצצות פרשת ארז גלהר ביוני האחרון).

לבנק הפועלים יש מבחר חברות לובי לבחור מהן, אולם הגדולות כבר מייצגות בנקים אחרים, ולא יוכלו לקבל את התפקיד. כך, חברת גורן עמיר מייצגת בכנסת את בנק דיסקונט, ריפבליק את מזרחי טפחות וחברת הקבינט את הבנק הבינלאומי הראשון. בנק לאומי לא שכר שירותי לובינג מאז 2019, אז הודיעו על סיום ההתקשרות עם אימפקט, בראשות בועז רדי ואורית לרנר. ב-2020 פרש בנק לאומי גם מאיגוד הבנקים, בנימוק שהוא מעדיף לקיים שיח ישיר מול הרגולטורים.

שירית אביטן כהן

הום ביוגז מתרחבת לארה"ב

חברת הום ביוגז, העוסקת בפיתוח, ייצור ושיווק של מערכות לטיפול בפסולת אורגנית והפיכתה לאנרגיה מתחדשת, מתרחבת לשוק האמריקאי. במסגרת המהלך צפויה החברה, שייסדו אושיק אפרתי, ארז לנצר ויאיר טלר ב-2012, להשיק מסחרית את המערכת המוסדית ומערכת הפרימיום שפיתחה בשנים האחרונות.

מערכת הום ביוגז / צילום: הום ביוגז
 מערכת הום ביוגז / צילום: הום ביוגז

לצורך ההתרחבות הגלובלית נשכרה חברת המיתוג Awesome של Deloitte, וגויס צוות מנהלי שיווק ודיגיטל גלובליים, כאשר את הפעילות יוביל אבי נתן, ששימש בתפקידו האחרון כאחראי תהליכי צמיחה בסטארט-אפ Upright. היקף ההשקעה במהלך מוערך במיליוני שקלים. במקביל, לאחרונה הצטרפו לחברה סמנכ"ל השיווק, אור גוטליב, ומנהל פעילות ה-B2C של החברה, יובל יפת, שקודם לכן שימש כמנהל המכירות באתר yad2.

הטכנולוגיה של הום ביוגז משווקת ביותר מ-100 מדינות, והיא מאפשרת טיפול בפסולת אורגנית וצמצום פליטות גז מתאן. כפועל יוצא, נוצר חיסכון בעלויות הפינוי, השינוע וההטמנה של פסולת - נושא משמעותי כשמדובר בלקוחות מוסדיים, כמו בתי חולים, בתי מלון, חדרי אוכל ורשתות מזון.

החברה הונפקה בתחילת 2021, ובמחצית הראשונה של השנה רשמה הפסד של 3 מיליון דולר. בסוף 2021 זכתה החברה במכרז ראשון של האו"ם לטיפול בפסולת האורגנית של מחנות הפליטים באפריקה, ונבחרה ליישם את הפרויקט בין היתר בזימבבואה ובמלאווי.

לראשונה: קורס לרוקחי קנאביס רפואי

חברת הקנאביס IMC, הנסחרת בבורסת נאסד"ק ובקנדה לפי שווי של כ-630 מיליון שקל, מציעה לראשונה בארץ קורס מקצועי לרוקחי קנאביס רפואי.

הקורס כולל ארבעה מפגשים, ובמהלכו ילמדו המשתתפים על ההיסטוריה של צמח הקנאביס, יקבלו סקירה על שיטות שונות של גידול ועיבוד, חומרים פעילים והשפעתם, שימוש בצמח לכאב, לפוסט טראומה ולאוכלוסיות רגישות (למשל, נשים בהריון והנקה), וכן יקבלו סקירות על המחקרים האחרונים בתחום.

הקורס יתקיים בשלושה מחזורים, כאשר בכל פעם יקחו בו חלק שמונה משתתפים. מי שתוביל אותו היא הרוקחת רנה כהן, המכהנת כמנהלת מקצועית בחברה. לכהן ניסיון של כשמונה שנים כיועצת קלינית לקנאביס.

שיווק ומכירת קנאביס רפואי בבתי המרקחת חדש יחסית הן לרוקחים והן למטופלים, מאז כניסת הרפורמה בשוק זה לתוקף לפני פחות משנתיים. בין השאלות העולות מצד המטופלים נמצאות האינטראקציות בין תרופתיות, מקרי קצה של אוכלוסיות רגישות, הערך בשיטות גידול ועיבוד שונות ועוד. "כחברה וותיקה ומובילה בשוק זה בישראל ובעולם, החלטנו להקים מערך שיעניק לשותפים העסקיים שלנו פלטפורמה לצמיחה מקצועית", מסביר אורן שוסטר, מנכ"ל IMC.

חדשות טובות

הקרן של פיטר וג'ינג'וויר קדס העניקה תרומה של 50 מיליון שקל להקמת מיזם בינלאומי לחקר שינויי האקלים באוניברסיטת חיפה. זוהי התרומה הגדולה בתולדות האוניברסיטה.

המיזם יעסוק בחקר שינויי אקלים גלובליים, בדגש על מחקר אקולוגי ימי וחופי. הוא יהווה בית לקהילת חוקרים וחוקרות מרחבי העולם, ויפעל בשיתוף פעולה מדעי נרחב עם מוסדות מחקר מובילים. בשלב הראשון, תתמקד הפעילות המחקרית באגן הים התיכון, המהווה מקרה בוחן לשינויים שקורים בכל רחבי האוקיינוסים.