חיסכון של כמיליארד שקל בשנה: הממשלה תאשר החלטה להקלת הרגולציה

הממשלה צפויה לאשר ביום ראשון החלטה להקלת הנטל הרגולטורי שתביא לחיסכון שנתי של כמיליארד שקל ושל 367 אלף ימי המתנה לאישורים • ההחלטה, שזכתה לשם "ניקיון אביב", צפויה להתקבל פעם בשנה ולרכז הקלות רגולטוריות מכל משרדי הממשלה • אלה ההקלות הצפויות הפעם

מנכ"ל משרד ראש הממשלה, יאיר פינס. הוביל את התוכנית / צילום: איל יצהר
מנכ"ל משרד ראש הממשלה, יאיר פינס. הוביל את התוכנית / צילום: איל יצהר

הממשלה צפויה לאשר ביום ראשון הקרוב החלטה להקלת הנטל הרגולטורי שתביא לחיסכון שנתי של כמיליארד שקל ושל 367 אלף ימי המתנה לאישורים. את ההחלטה, שזכתה לשם "ניקיון אביב", הוביל מנכ"ל משרד ראש הממשלה יאיר פינס בשמו של ראש הממשלה נפתלי בנט, יחד עם שר המשפטים גדעון סער, שר האוצר אביגדור ליברמן וסגן השר אביר קארה.

מדובר בהחלטה שצפויה להתקבל פעם בשנה ולרכז הקלות רגולטוריות מכל משרדי הממשלה, והפעם ההחלטה קובעת את רשימת 26 הפריטים שייכנסו למהלך הנוכחי.

את ההקלות ירגישו האזרחים רק לאחר שתושלם עבודת החקיקה המתוכננת למושב הקיץ של הכנסת בחודש מאי הקרוב. בין היתר כוללת הרשימה הקלות ישירות לאזרחים, כמו מעבר לחיסון לכלבים אחת לשנתיים במקום אחת לשנה, ביטול דרישה לתרגום תקנון עבור חברה זרה, הקלות נוספות בתחום היבוא והיצוא על-ידי הרחבת ההכרה ליבוא ציוד רפואי במסלול ירוק ל-14 מדינות איחוד נוספות; וכן הקלות ישירות על בעלי מקצועות, בין היתר צמצום בחינות שמאי המקרקעין ויצירת מסלול מהיר לאישור תכנוני של מקטע קצר מאוד לחיבור מפעלים לתשתית חלוקת גז; וגם הקלות רוחביות שונות, כמו למשל התאמת דרישות הגנה מאש בתחום הכיבוי והגילוי לתקנים האמריקאים של ה-NFPA. 

"מהלך הכרחי" 

ראש הממשלה נפתלי בנט אמר לקראת אישור ההחלטה ביום ראשון הקרוב כי "אנחנו ממשיכים להקל על הציבור ופותחים פקק נוסף בבירוקרטיה. אנחנו מביאים בבת-אחת כ-30 מהלכים להפחתת רגולציה עודפת במגוון רחב של תחומים. זו רפורמה משמעותית שתשפיע על הכיס ועל הזמן היקר של האזרחים ובעלי העסקים בישראל - כמיליארד שקל בשנה וקיצור של ימים רבים והמתנה ארוכה".

שר המשפטים גדעון סער, שמחלקת ייעוץ וחקיקה במשרדו עבדו על הנושא, מסר: "הקלה דרמטית ומשמעותית בנטל הבירוקרטי בישראל הוא מהלך הכרחי, במיוחד לנוכח משבר הקורונה. החלטת הממשלה מבטאת עשייה ממשלתית רוחבית ויסודית שתהיה לטובת כל אחד מאזרחי המדינה. משרד המשפטים בראשותי ימשיך להוביל מהלכים לתיקון חקיקה ותקנות שיביאו לצמיחת המשק ולקידום העסקים בישראל".

סגן השר אביר קארה הוסיף: "כחלק מהעבודה המאומצת של משרד ראש הממשלה ובשיתוף-פעולה עם כל המשרדים, אנחנו מובילים את תוכנית 'ניקיון אביב' שמאפשרת לממשלה ולמשרדים להיפרד במהירות מתקנות ומחוקים שמייצרים בירוקרטיה עודפת. זהו עוד צעד בדרך להקל על החיים של האזרחים ולהביא את ישראל למקומות הראשונים בעולם בקלות בעשיית עסקים".

שר האוצר אביגדור ליברמן בירך על ההחלטה וקשר בינה לבין הצורך להקל על עסקים נוכח משבר הקורונה: "אנחנו ממשיכים בשיתוף-הפעולה בין משרדי הממשלה, וזאת במטרה להקל על אזרחי ישראל. בייחוד לאור התפרצות משבר הקורונה ווריאנט האומיקרון החדש, זו בדיוק השעה להפחית את הנטל על העסקים והמשק הישראלי", אמר. 

בשורה לעסקים הקטנים 

בטבלת הביטולים שצורפה להחלטה מופיעים עוד בין היתר שורה של רגולציות שיבוטלו בסיום החקיקה. אחת הבשורות המשמעותיות לעסקים הקטנים היא ההצעה להפחית את דרישות הרגולציה בתחום המזון שחלות על מפעלי מזון קטנים (לרבות מחלבות קטנות, מפעלים קטנים לאריזת דבש ומפעלים קטנים למילוי שמן זית). מוצע לפטור מפעלים אלה מהתקנת חדרי שירות, הלבשה ותקנות נוספות שגורמות להכבדת הנטל על בעלי העסקים ללא צורך ממשי בהן.

במשרד החקלאות תבוטל החובה לקבלת רישיון כריתה או העתקה עבור ארבע קבוצות עצים - מינים פולשים, עצי מטע, עצים בוגרים במשתלות ועצי דקל בחצרות פרטיות.

במכוני הכושר יוחלט על הגדלת מספר המתאמנים הקטינים הרשאים להתאמן בו-זמנית ביחס למאמן תוך הבחנה בין גילאים שונים של המתאמנים. הוחלט כי ניתן להגדיל את היחס תוך שמירה על בטיחות הקטינים (למשל, כיום מגיל 6-14 עד 8 מתאמנים קטינים, ולאחר התיקון - מגיל 6-8 - 12 מתאמנים; מגיל 8 עד גיל 12- 18 מתאמנים; ומגיל 12 עד גיל 14- 22 מתאמנים). התיקון המוצע צפוי להוזיל עליות למכוני הכושר.

בנוסף, במשרד התרבות והספורט יעבדו על ביטול החובה הגורפת לנוכחות של אח או רופא או חובש בכל פעילות ספורט מאורגנת (לרבות אימון) והבחנה לפי סוג הפעילות.

עוד הוחלט על ביטול החובה לפיה מאבטחים נדרשים למסור למשטרת ישראל הצהרה ואישור רופא מדי שנה (כיום מעוגן בנוהל), ותיקון התקנות כך שהמידע הרפואי יימסר על בסיס הצהרה עצמית ומבחן כשירות גופנית. רק במקרים בהם יעלה מההצהרה מידע אודות קיומה של בעיה רפואית, יידרש המאבטח להיבדק אצל רופא תעסוקתי לצורך קבלת אישור לעניין כשירותו הגופנית לעסוק במקצוע.