איילת שקד | טור סופ"ש

בנט ניסה לצמצם את הנזק התדמיתי. ואז הגיע ליברמן

אחרי מספר ימים קשים, התייצב בנט מול הציבור ובישר על קיצור ימי הבידוד והסיוע לעצמאים ושכירים • אלא שליברמן ומשרד הבריאות הקדימו אותו • במקביל, הנטיעות וחוק האזרחות עלולים להחריף את המשבר הפוליטי • ומדוע איילת שקד צריכה את עזרת האופוזיציה?

שר האוצר אביגדור ליברמן / צילום: יוסי זמיר
שר האוצר אביגדור ליברמן / צילום: יוסי זמיר

ראש הממשלה בנט ניסה בשבוע החולף לצמצם הפסדים תדמיתיים בעקבות הטיפול באומיקרון, כשביקש להביא שתי בשורות לעצמאים: קיצור ימי הבידוד למאומתים לשבעה ימים, ומתווה תשלום עבור ימי בידוד לעצמאים ולשכירים. אנשיו הודיעו על מסע"ת ביום שלישי לפני קבינט הקורונה, אך לרוע מזלו שר האוצר, שספג גם הוא ביקורת על אטימות, הקדים אותו ובחמש כבר כינס תדרוך עיתונאים על אותם נושאים בדיוק. אבל מי באמת צריך תדרוך או מסיבת עיתונאים כשכמה דקות לפני השעה חמש בערב, במשרד הבריאות הוציאו הודעה בשמם על קיצור ימי הבידוד?

כל כך מעט בשורות יש בגל הזה, שבקואליציה כבר לא משתמשים בשיטות של נדיבות. במקומה, במשך שעה וחצי התקבל מאחורי הקלעים ולעיניהם של העיתונאים בלבד, מופע של קניבליזם פוליטי. בנט היה הראשון שהתעשת, הבין שבשורות כבר לא יהיו אך ביקש לנסות ולהרגיע את אזרחי ישראל עם מידע לגבי הבדיקות ובניסיון להראות שיש מי שמנהל את המערכה. אך כששאלות העיתונאים הגיעו ומצוקתו גדלה, עבר לנסות ולהסיט את האש ממנו אל יו"ר האופוזיציה נתניהו.

כשהתייחס לאחת משאלות העיתונאים, נזף בנתניהו על "מעשים לא פטריוטים" בעקבות הסרטון שבו נראה יו"ר האופוזיציה משתעשע ב'עץ או פלי', גרסת האנטיגן. הדברים תפסו כותרות, אך לא את הקשב הציבורי שהיה נתון לתורי הענק בבדיקות. לכן, כאשר הקואליציה התמודדה עם ‘מגה' אירוע פוליטי בנגב בנט פרסם פוסט נגד נתניהו, מחשש שהסרטון שפרסם יוביל אנשים שלא להיבדק.

"אין לי דרך אחרת לומר זאת: נתניהו משקר ביודעין ומסכן חיי אדם, רק בשביל רווח פוליטי", כתב בנט. "הוא מרבה לשקר ובדרך כלל איני טורח להגיב, אך הפעם אם נאפשר לשקר שלו להתבסס, ישראלים עלולים לחלות, או חלילה למות". התזמון הפתיע את שותפיו, שעסקו בניסיון למצוא פשרה שתוביל את עבאס וחבריו חזרה למליאה. הכאוס, כך מתברר בגל הזה, הוא נחלתם של הורים לילדים קטנים ושל חברים בקואליציית בנט-לפיד.

לכן, לא פלא שמאחורי הקלעים מתעוררת דאגה בסביבתו של לפיד, באשר לקיומה של הרוטציה בשנה הבאה, והאם לקואליציה יש יכולת להגיע אליה כמקשה אחת. לפיד דרש מליברמן כערובה לשימור הקואליציה, את העברת תקציב 2023 בחודש מאי השנה, ליברמן ערך ישיבות במשרדו והודיע לשותפו כי הדבר אינו אפשרי. אך מה שלא אפשרי במאי, אומרים במשרד האוצר, יהיה אפשרי באוגוסט (לערך) 2022, ומספיק זמן לפני הרוטציה המובטחת כדי להבטיח את כניסתו של לפיד ללשכת ראש הממשלה.

העברת התקציב חצי שנה לפני הנדרש בחוק תוצג לציבור כאחריות לאומית, אך היא לא יותר מערובה פוליטית לשותף הבכיר שהקים את הקואליציה ורואה את המבנה הרב רעיוני שיצר בסכנה.

לפיד, ששהה השבוע בביתו לאחר שנמצא מאומת לקורונה, צפה בשורת ההפסדים שספגה הקואליציה במליאה בהצבעות על הצעות חוק פרטיות. גם ותיקי המשכן לא זוכרים ערב כזה. שמונה הצבעות, חמישה חוקים שהאופוזיציה מעבירה בזה אחר זה בזמן שחברי הקואליציה נוטשים את הספסלים במבוכה.

עבאס יקבל את מה שבאמת רצה

מאחורי הקלעים, הווטו של רע"ם על עבודת הכנסת השבוע נוכח פרויקט הנטיעות של קק"ל בנגב. אין ספק שברע"ם מצאו את השיטה להכנעת הקואליציה שבה הם יושבים: היעדרות. זה התחיל כבר עם ח"כ סעיד אלחרומי שבזמן השבעת הממשלה סירב להצביע ומאז ממשיך עם וואליד טאהא שכבר זקף לזכותו ימי שיתוק ארוכים בוועדה בראשותו ובמליאה, והמשיך השבוע כשעבאס מפקד על המבצע.

ח''כ מנסור עבאס / צילום: דוברות הכנסת עדינה ולמן
 ח''כ מנסור עבאס / צילום: דוברות הכנסת עדינה ולמן

רמ"י, שכפופה לשר השיכון אלקין, הם שמפעילים את קק"ל בנטיעות כדי לבלום את השתלטות הבדואים על אדמות מדינה. השר הודיע שלא יתקפל נוכח איומי רע"ם והנטיעות נמשכו באזור יער יתיר למשך שעות מספר. אבל אז, בצהריים, הגיעה ההוראה לצוותים בשטח להתקפל. עבור רע"ם זה לא הספיק והחרם נמשך. אלקין פרגמט, הוא טוען שנדרש להסדיר את ההתיישבות הבדואית. זה לא פופולרי בחוגי הימין אבל דחיית הטיפול בבעיה לא מובילה להיעלמותה, כך ראה כשישב בממשלות נתניהו.

בשבוע הקרוב יקבל עבאס את מה שבאמת רצה: הסדרת מספר יישובים לבדואים. במקביל, אלקין ייבחן ביכולת שלו לבלום השתלטות על אדמות מדינה באמצעות תביעות בעלות שהגישו תושבי הפזורה ומונעים מהמדינה פיתוח תשתיות, וגם את פיתוח היישובים הבדואים שגם הם מרושתים בתביעות. לאלקין יש את רמ"י, ולרמ"י יש את קק"ל, ובתוכנית הנטיעות באזור נחל צאן ונחל יתיר ישנם 4,000 דונם מתוכננים ל-2022.

לפי התוכנית, בשנים 2018-2021 הוכנו כ-9,265 דונם עבור נטיעה וניטעו כ-7,865 דונם. צריך לציין גם את העובדה שעל אף המתקפות של הליכוד, דווקא בממשלת נתניהו הקודמת נעצרו הנטיעות לבקשתו של ח"כ אלחרומי המנוח, והן אלה שחודשו בשבוע שעבר והציתו את הבלגן בקואליציה.

שקד מקווה שהאופוזיציה תסייע לה

אם בהצתות עסקינן, בשבוע הבא תביא שרת הפנים שקד את חוק האזרחות למליאה, בתקווה שבאופוזיציה יניחו את הפוליטיקה בצד ויסייעו לה מול שותפיה שמתנגדים. שקד נותרה חסרת אונים מול בג"ץ, שדורש להפסיק ולפעול כאילו ישנו חוק, בעוד תוקפו למעשה הסתיים עם הקמת הממשלה. השרה לא מעוניינת לעשות שוב עסקים עם רע"ם, ופונה לשותפיה לשעבר באופוזיציה, אך גם הם לא ממהרים לסייע לה בהעברת החוק.

במבחן הפוליטי, באופוזיציה משוכנעים שאין להם סיבה להעביר את החוק, במבחן המעשי - תידרש הקרבת הפוליטיקה לטובת המדינה. אם ממשלות הליכוד העבירו אותו חוק בדיוק, כיצד כעת הם מקריבים את החוק ומטרותיו על המזבח הפוליטי? תוהים בימינה, ובמידה רבה של צדק. אם חוק האזרחות יעלה ויושג שיתוף הפעולה עם הליכוד בנושא, נראה שהשבוע האחרון והפסדיו הוא רק הפרומו למחאות רע"ם. אם החוק ייפול, יושג שקט קואליציוני ושקד תיאלץ להתפנות לבחינת מאות בקשות מפלסטינים לאזרחות ישראלית שהצטברו על שולחנה.

השרה איילת שקד / צילום: שלומי יוסף
 השרה איילת שקד / צילום: שלומי יוסף

בעוד רע"ם מספקת את החזית הרועשת, מאחורי הקלעים במפלגות העבודה וכחול לבן מתרגשת חזית אחרת מול שר החקלאות פורר שמבקש להעביר את הרפורמה בחקלאות והורדת מכסי הייבוא. פורר נועד לפגישות עם נציגי החקלאים בניסיון להגיע למתווה או ע"י ביטול הורדת המכסים בחלק מהפירות והירקות או על ידי פרישת הרפורמה על פני יותר שנים.

אחרי שמסתיימות הפגישות עם פורר, נפגשים החקלאים עם רם שפע ממפלגת העבודה ואלון שוסטר מכחול לבן ומקבלים עדכונים על שביעות הרצון של החקלאים. פורר שהיה רוצה להוציא את הרפורמה לפועל כבר בחוק ההסדרים, שבוי בידי הקואליציה למרות שהוא יכול לחתום על הצו ללא אישור חבריו. בעבודה טוענים שלא יתנו לזה לקרות אך לא ממהרים לשבור את הכלים. היתרון של רע"ם הוא זה שאין למפלגת העבודה: הם לא ישבו רגע בממשלה, עזיבת מנעמי השלטון וכסאות הצבי סביב שולחן הממשלה לא מהווים שיקול.