לפיד וגנץ הבטיחו, אך ועדת חקירה בפרשת הצוללות לא תאושר היום

הסיבה הרשמית לכך שההחלטה לא תעלה היום היא שהנושא לא נכנס בזמן למעטפת סדר היום, אך סיבה נוספת היא רצון שרי הימין לחכות כדי לראות אם תהיה עסקת טיעון עם נתניהו • השר אלי אבידר: "אם ועדת חקירה לצוללות לא מאושרת בימים הקרובים, המשמעות היא שלא תהיה רוטציה"

ראש הממשלה נפתלי בנט, שר החוץ יאיר לפיד ושר הביטחון בני גנץ / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
ראש הממשלה נפתלי בנט, שר החוץ יאיר לפיד ושר הביטחון בני גנץ / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

למרות הודעת השרים בני גנץ ויאיר לפיד - ההחלטה להקים ועדת חקירה לצוללות לא תעלה היום (א') לסדר יומה של הממשלה. הסיבה הרשמית: הנושא לא נכנס בזמן למעטפת סדר היום. הסיבה הלא מדוברת: בממשלה, במיוחד באגף ימין, ממתינים לראות מה קורה עם בנימין נתניהו ועם עסקת הטיעון שבפתח.

ביום שישי, על רקע לחצי המפגינים שדרשו הקמת ועדת חקירה לפרשת צוללות, הודיעו השרים גנץ ולפיד לתקשורת: "הצעת ההחלטה של שר הביטחון על ועדת החקירה הממלכתית תעלה לאישור הממשלה ביום ראשון".

שר הביטחון גנץ מסר כי "הקמת ועדת החקירה היא מהלך הכרחי לשמירה על ביטחון ישראל. מדובר בצורך לאומי, ואני מודה לראש הממשלה, לשר החוץ, לשר המשפטים ולכלל הגורמים שתומכים בהעלאת הצעת ההחלטה".

גם שר החוץ לפיד מסר: "הבטחנו לציבור הישראלי שלא נוותר על חקירת הפרשה - וקיימנו. פרשת הצוללות וכלי השיט היא פרשת השחיתות הביטחונית החמורה בתולדות ישראל, ונדרש להפוך כל אבן כדי להגיע לחקר האמת, זו המחויבות שלנו כלפי חיילי צה"ל וכלפי אזרחי ישראל". 

לא תהיה רוטציה? 

אולם למרות ההצהרות, אחד השרים אמר לגלובס כי זו הייתה הצהרה "נמהרת" מצדם של השניים, וכי הנושא כלל לא על סדר היום. השר אלי אבידר אמר בשבת לפעילי מחאה בשיחת ועידה: "אם בנט ימנע את אישור ועדת החקירה לפרשת הצוללות, המשמעות היא אחת: בנט עומד לנעוץ סכין בגב למחנה השינוי. שימו לב למגמות - זאב אלקין מקשיח עמדות, בנט עוצר את נושא הצוללות, בימינה ובחלק מתקווה חדשה איש הישר בעיניו יעשה. צריך להעיר את האנשים, כי אנחנו בדרך לבחירות. אם ועדת חקירה לפרשת הצוללות לא מאושרת בימים הקרובים, המשמעות היא שלא תהיה רוטציה, והחלו לנוע גלגלי פירוק הממשלה".

נזכיר כי ללפיד ובנט יש וטו על סדר היום כראש ממשלה חליפי מול ראש ממשלה, ולכן לא מן הנמנע כי בנט הוא זה שמעכב את הנושא.

בשבוע שעבר הגיעה "שיירת הצוללות" של תנועת "חקירה עכשיו" אל מחוץ לביתו של שר הביטחון גנץ בראש העין. גנץ יצא אל המפגינים, הודה להם על מאבקם ואמר כי "צריך לחקור את זה, אני מקווה שנוכל לקדם את זה", ואכן זכה לגיבוי של לפיד. אך מתברר כי הבטחות למפגינים לחוד ויכולת ביצוע לחוד, שכן גנץ ולפיד תלויים בהסכמה של בנט כדי להתקדם לביצוע.