תיקי נתניהו | פרשנות

לא רק בליכוד: במערכת הפוליטית מבינים - הסדר הטיעון של נתניהו יטרוף את הקלפים

הסדר הטיעון של נתניהו עדיין לא נחתם, אבל הוא כבר מתחיל להשפיע על ההתנהלות הפוליטית בשני הצדדים בכנסת • מפלגות הימין בקואליציה מתחילות להיות זהירות יותר עם החוקים שעשויים להרגיז את השותפים לשעבר, ואילו בליכוד כבר מתכוננים ליום שאחרי

בנימין נתניהו / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
בנימין נתניהו / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

בנימין נתניהו אמנם כבר לא ראש ממשלה למעלה מחצי שנה, אך צעדיו הם עדיין אלה שמארגנים את המערכת הפוליטית כולה וביתר שאת כעת כשמתברר שעסקת טיעון מונחת על הכף. בזמן שבאי כוחו של יו"ר האופוזיציה דנים עם מערכת המשפט על עסקת טיעון משודרגת, בממשלה נכנסו לכוננות ספיגה. מחד חברי מפלגות הימין בקואליציה, תקווה חדשה וימינה, שמבקשים לראות האם פניהם לממשלת ימין עוד בכנסת הזו ומאידך חברי מפלגות המרכז-שמאל, שעשויים למצוא את עצמם בן לילה בספסלי האופוזיציה.

שרים בממשלה מעריכים כי הסיבה לכך שההצבעה על הקמת ועדת חקירה לצוללות שעליה הכריזו השרים גנץ ולפיד ביום שישי ירדה מהפרק היא השינויים הצפויים במערכת הפוליטית. ביום שישי הכריזו השניים כי ההצעה תעלה להצבעת ממשלה ביום ראשון, והערב כבר נמסר כי הדבר לא ייתכן מסיבות "משפטיות". אבל מאחורי הקלעים טוענים בממשלה כי בנט מסרב להעלות את ההצעה להצבעה ומשתמש בווטו שניתן לו על סדר היום של הממשלה, נוכח האירועים בגזרת נתניהו.

השבוע אמורה לעלות להצבעה גם הצעת חוק האזרחות - אחת של השרה איילת שקד והשנייה של ח"כ שמחה רוטמן. בכנסת מעריכים כי גם הפעם שקד עשויה להקפיא את צעדיה כדי לא להגיע להתנגשות עם הליכוד והציונות הדתית שעשויים להפוך שוב לשותפיה לממשלה. כל צעד שייתפס "שמאלה" מדי לא יצא לפועל עד שנתניהו לא יכריע באשר לעסקת טיעון. תיאור המצב הערב מימינה דרך תקווה חדשה ועד ללשכתו של בני גנץ היא המתנה דרוכה.

מי יהיה המחליף של נתניהו?

על הרקע הזה, דבריו של בכיר בממשלה שטען הערב כי הכרעת ההנהגה בליכוד עשויה להימשך חודשים ארוכים ובזמן הזה הממשלה תמשיך לפעול - תלושה. בליכוד מתכננים הכרעה מהירה אם נתניהו אכן בדרך החוצה - וממשלה חדשה עוד בכנסת הזו עם מפלגות הימין שהיום בממשלה או חלקן לפחות. גם כחול לבן על הפרק.

על פי חוקת הליכוד מהרגע שבו "נבצר" מהיו"ר המכהן לבצע את תפקידו נבחר לעמוד בראשות הליכוד יו"ר המרכז, הלא הוא ח"כ חיים כץ. בסביבתו אמרו הערב כי למרות שעומדים לרשותו שלושה חודשים לקיום הבחירות במרכז הליכוד ליו"ר זמני, הוא צפוי לקיים אותן בתוך פחות מחודש. מי שצפויים להתמודד שם יהיו ישראל כ"ץ, יולי אדלשטיין, צחי הנגבי וניר ברקת. טרם הכריזו: אבי דיכטר, מירי רגב, גלעד ארדן ואמיר אוחנה.

בעוד לישראל כ"ץ יתרון יחסי על פני המתמודדים האחרים במרכז כמי שהיה שר התחבורה שנים ארוכות ומחובר לסניפים, לברקת סקרים שמציבים אותו כמי שיכול להרכיב ממשלה כבר כעת או בבחירות וגם לאדלשטיין סקרים הממצבים אותם במקום אהוד יותר במקרה של פריימריז בקרב המתפקדים. אך כאלה ייערכו רק לאחר שלושה חודשים. אך יש פה טוויסט אפשרי, אנשי המנגנונים בליכוד טוענים כי לא מן הנמנע שהיו"ר הזמני כבר יקדם הקמת ממשלה ויבקש להתמודד בפריימריז או לדחות את קיומם מאותה עמדת כוח.

ליו"ר תקווה חדשה גדעון סער יש עמדת השפעה גם בנעשה בליכוד היום דרך מרכז המפלגה ולא מן הנמנע שינסה להשפיע על זהות היו"ר הנבחר. לדוד אמסלם, דוד ביטן וחיים כץ ישנם מאות מתפקדים - אם נתניהו אכן ייקח את עסקת הטיעון, יחל המשא ומתן בין המתמודדים לתומכים ואנשיהם במרכז המפלגה.

וכדאי לשים לב לאדם נוסף - מרכז האופוזיציה יריב לוין, שנחשב לאיש אמונו של נתניהו וטרם אמר מילה על המתרחש. כל ההתפתחויות בגזרה הפוליטית ממתינות כאמור למוצא פיו של נתניהו שעדיין לא החליט האם לקחת את העסקה. בליכוד טוענים כי בקרב אנשי ביתו ישנה מחלוקת באשר לתמיכה בעסקה כזו. בנוסף חברי כנסת רבים טוענים כי עסקת טיעון מבחינת נתניהו הנה הודאה באשמה והפניית גב לתומכים בו.