ועדת הגבולות: לא להרחבת קריית יערים, כן להרחבת אבו גוש

הוועדה התנגדה להעברת 1,000 דונם מהמועצה האזורית מטה יהודה למועצה המקומית קריית יערים • הרחבת היישוב השכן ב-285 דונם אושרה • מנימוקי ועדת הגבולות ביחס לקריית יערים: "הוועדה התרשמה כי ביישוב מתגוררת אוכלוסייה שלה חלופות דיור מתוכננות מחוץ לו" • ההחלטה כרוכה באישור שרת הפנים • ראש מועצת קריית יערים הרב יצחק רביץ: "קוראים לאיילת שקד להפוך את ההחלטה הרעה והנוראית הזו"

הכניסה לקריית יערים. 20 שנה של נסיונות התרחבות / צילום: תמר מצפי
הכניסה לקריית יערים. 20 שנה של נסיונות התרחבות / צילום: תמר מצפי

ועדת הגבולות הגיאוגרפית של משרד הפנים, בראשות רות יוסף, קיבלה לאחרונה החלטה שלא לאפשר את הרחבת גבולות היישוב החרדי קריית יערים. מדובר בהעברת 1,000 דונם מהמועצה האזורית מטה יהודה למועצה המקומית קריית יערים. בו זמנית, החליטה אותה ועדה לאפשר את הרחבת היישוב הערבי השכן, אבו גוש, בכ-285 דונם. יש לציין כי ההחלטה של ועדת הגבולות כרוכה באישור של שרת הפנים איילת שקד.

"הועדה התרשמה כי ביישוב מתגוררת אוכלוסייה שלה חלופות דיור מתוכננות מחוץ ליישוב, ואף בתחומי המחוז", נכתב בהחלטת הוועדה לגבי קריית יערים. "היישוב הוקם כמוסד, ולא נערכה לו תוכנית בראייה מתכללת להפיכתו ליישוב צומח. עיקר הגידול בשנים האחרונות נבע מהקמה של שכונות חדשות והגירה אל היישוב".

לגבי אבו גוש, נכתב בהחלטת הוועדה כי "הוועדה התרשמה כי מצוקת הדיור אינה יכולה למצוא את עיקר פתרונה בחלופות אחרות (כלומר, יישובים ערבים אחרים. ג.נ) מלבד ביישוב. החלטת ממשלה קבעה את הצורך בתכנון מותאם לאוכלוסייה זו תוך שימוש במוסד הותמ"ל ואף בחריגה מתחום תוכנית כוללנית".

הוועדה אף הרחיבה בנושא: "הבקשה כוללת שטחים שהדיון התכנוני בהם הסתיים, חלות על שטחים אלה תוכניות מאושרות מהיררכיות שונות, ונקבע, כי ייעודם ישונה לשימושים אורבניים מגוונים. מן התכנון המפורט שהושלם בתמ"לים סביב היישוב, עולה תמונה של בחינת פיתוח מאוזן אל מול השטח הפתוח והשלמת הדיון בנושאי פיתוח אלה".

המועצה המקומית אבו גוש מונה כ-8,500 תושבים מוסלמים. הצאצאים כמעט ואינם עוזבים את היישוב וקצב הגידול הוא כ-2% בשנה. המועצה מדורגת באשכול חברתי כלכלי 3. ביישוב קודמו שתי תוכניות בותמ"ל: תמ"ל 1065 ותמ"ל 1052. השטחים שאבו גוש ביקשה כוללים בעיקר את השטחים הנכללים בתוכניות אלה.

ניסיונות הרחבה קודמים נכשלו

קריית יערים, הידועה גם כטלז סטון, הוקמה ב-1975 על ידי אנשי ישיבת טלז הליטאית כיוזמה פרטית לשיכון אנשי חינוך ומשפחותיהם סביב ישיבה ומוסדות תורה, מערבית לאבו גוש. ב-1992, כשהתגוררו במקום 1,500 תושבים בלבד, הוכרז היישוב כמועצה מקומית. בשנים שלאחר מכן ניסו ראשי היישוב, דרך ועדת הגבולות של משרד הפנים, להרחיב את תחום שטח השיפוט. ע"פ נתוני הלמ"ס, בישוב מתגוררים בהווה כ-7,000 תושבים בכ-1,200 בתי אב.

לאורך השנים נעשו מספר נסיונות להרחיב את היישוב: בנובמבר 2001 מינה אלי ישי, אז שר הפנים, ועדת גבולות שבחנה סיפוח של 955 דונם לשטח המועצה. ב-2004 סיימה הוועדה את עבודתה והמליצה לספח לקריית יערים 270 דונם ואולם, באותו זמן היה שר הפנים אברהם פורז משינוי, והוא התנגד. ב-2010 מינה אלי ישי, שהתמנה שוב לתפקיד שר הפנים, ועדת גבולות נוספת לבחינת סוגיית הרחבת היישוב שהתבקשה לבחון סיפוח של 519 דונם ליישוב. הוועדה, בראשותו של פרופ' ערן רזין, המליצה בזמנו שלא להרחיב את היישוב על חשבון השטחים הפתוחים.

ב-2013 התכנסה ועדת גבולות נוספת, שנדרשה לבחון סיפוח של 215 דונם. הוועדה החדשה, בראשותו של פנחס ולרשטיין, לשעבר יו"ר מועצת יש"ע, צידדה בהרחבה של קריית יערים. באותה שנה נודע כי חברת ג.ג אולפני ישראל ירושלים, שהייתה אז בשליטת יורם גלובוס, מכרה עשרות דונמים של קרקע חקלאית ויער לשימור ליד אולפני התקשורת, ליזמים מקריית יערים, אך השטח לא ניכלל בשטח המוניציפלי של היישוב וגם לא ניבנו שם דירות.

בשיחה שנערכה עם גלובס לפני כשנה, אמר ראש מועצת קריית יערים יצחק רביץ שביישוב יש מצוקת קרקעות קשה: "קריית יערים זה יישוב מהקטנים בארץ. אנחנו בסה"כ 530 דונם, מקום חמישי בארץ בצפיפות דיור (כמות אנשים לקמ"ר) ובעוד שנתיים נהיה מקום שתיים בארץ בניצול מקסימלי של המגרשים בתוך היישוב. מעבר לדירות, אין לנו מקום בתוך היישוב לבנות דברים מינימליים. אין לנו מסוף אוטובוסים, חסר לנו שטחי מסחר, שיהיה לתושבים איפה לעבוד. המשפחות גדלו, נולדו ילדים, ואין לאנשים איפה לגור. ברור שקריית יערים מוכרחה להתרחב לאיזה שהוא מקום".

ראש מועצת קריית יערים הרב יצחק רביץ אמר מסר בתגובה: "קיבלנו בתדהמה את החלטת הוועדה שלא נותנת לנו אפילו מטר לבנייה ואילו לשכנים מאבו גוש כן ניתנו שטחים על אותם שטחים בדיוק. אנחנו המלצנו ותמכנו לתת שטחי בנייה גם לשכנים מאבו גוש אבל לא שיערנו שאותנו ישכחו ויזניחו כאן עשרות אלפי אנשים מהמגזר החרדי. לא ייתכן שבמקום אחד יגורו אנשים עם מרחבים ירוקים ובתים של 200 מ"ר ובקריית יערים משפחות יצטופפו בבתים של 100 מ"ר לעשר נפשות, ללא פארקים ומבני ציבור. לשם השוואה - ביישובים הסמוכים לנו על כל דונם גרה משפחה אחת, אצלנו בדונם אחד מתאכלסות מאות נפשות. זהו מצב לא בריא, הילדים שלנו לא שווים פחות. אנחנו קוראים לשרת הפנים איילת שקד שלא לקבל את המלצות הוועדה הזו, להקשיב לתושבי קריית יערים שמשוועים לבנייה ופיתוח ולהפוך את ההחלטה הרעה והנוראית הזו, יש לנו כאן מרחבי בנייה שיכולים לסייע מאוד לתושבים".

מתן נחום, רכז שמירת הטבע של החברה להגנת הטבע בירושלים ומטה יהודה, שהתנגד להרחבת קריית יערים מסר כי "אנחנו מברכים על המלצות הוועדה ומקווים כי הן יאומצו על ידי שרת הפנים. כשבוחנים את הבקשה להרחבת היישוב, דרך מערכת שיקולים רחבה, הכוללת התחשבות בערכי הטבע, הנוף והאקולוגיה, של האזור, וכן בהיבטים של פנאי, תיירות ונופש, אין לנו ספק כי דינה של הבקשה להידחות".