הצוללת | פודקאסט

הלירה הטורקית בצלילה חופשית. איך הישראלים מרוויחים מזה?

נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן מוביל במדינה ניסוי כלכלי מסוכן: במקום להעלות ריבית כדי לעצור את האינפלציה הגואה, הוא דווקא מוריד אותה עוד ועוד • בשנה החולפת הלירה הטורקית איבדה 44% מערכה לעומת הדולר, ומיליוני טורקים ירדו אל מתחת לקו העוני • עוד תופעה שצוברת תאוצה היא המרת המשכורת לביטקוין ולזהב • והישראלים? הם דווקא נהנים מכל המצב • האזינו 

נשיא טורקיה ארדואן / צילום: Shutterstock, Mr. Claret Red
נשיא טורקיה ארדואן / צילום: Shutterstock, Mr. Claret Red

עד לפני שנים ספורות נחשבה טורקיה לפלא כלכלי; הכלכלה ה-16 בגודלה בעולם. רמת החיים של אזרחיה הייתה בנסיקה והקרדיט לכך יוחס לנשיא ב-20 השנים האחרונות, רג'פ טאיפ ארדואן. גם כראש עיריית איסטנבול וגם בראשית כהונתו, השקיע ארדואן בפיתוח התשתיות ובזכותו נבנו באיסטנבול מטרו, אצטדיונים ומרכזי תרבות. "כמשווים את איסטנבול כיום לאיסטנבול של לפני שנת 2002, יש הבדל של שמים וארץ. הוא הקפיץ את התשתיות מקצה לקצה", מסביר המומחה לטורקיה מאוניברסיטת תל אביב ומכון ירושלים לאסטרטגיה, ד"ר חי איתן כהן ינרוג'ק. אלא שבשנה האחרונה ארדואן גם חתום על הניסוי הגדול בכלכלה הטורקית, שלעת עתה מוביל אותה לאבדון.

בשנה האחרונה האינפלציה בטורקיה מזנקת, וקצב עליית המחירים כיום מתקרב ל-40%. במקביל, שער המטבע צלל במהירות. הלירה הטורקית איבדה 44% מערכה לעומת הדולר, בסך הכל בשנה אחת. במצב כזה, ההיגיון הכלכלי מורה שעל הבנק המרכזי להעלות את הריבית, כדי "לקרר את השוק" ובכך למתן את האינפלציה. אלא שארדואן טוען שצריך לעשות הפוך: להמשיך ולהוריד דווקא את הריבית. "הריבית היא הבעיה והאינפלציה היא התוצאה", אמר באחרונה בפרלמנט. "אנחנו נוריד את הצרה הארורה שנקראת ריבית מהגב של העם שלנו".

אם עד כה ארדואן ביקש מנגידי הבנק המרכזי להוריד ריבית, ואילו הם אמרו לו כן ואז עשו כרצונם, הרי שבשנתיים האחרונות ארדואן פיטר שלושה נגידים של הבנק המרכזי. כיום הנגיד הוא עושה דברו, ולכן בחודשים האחרונים כבר התרחשו בטורקיה ארבעה קיצוצי ריבית. הריבית כיום היא בגובה של 14%, אחרי שכבר הגיעה כמעט ל-20%, מוקדם יותר השנה.

כל אלה מטילים עול כבד על מיליוני טורקים, בני מעמד הביניים. בשל ירידת ערך המטבע, רבים מהם ירדו בבת אחת אל מתחת לקו העוני. "לא חוויתי דבר כזה בחיים שלי, אני הולכת לישון, וכשאני קמה בבוקר המחירים קופצים", סיפרה באחרונה קאדרי דוגרו, תושבת איסטנבול, ל"וול סטריט ג'ורנל". מרים אטלאי, עובדת מסעדה בת 58, אמרה גם כן לעיתון כי "נהגנו לאכול בשר כל יום, עכשיו זה פעם בשבוע". תופעה נוספת שתופסת תאוצה היא עובדים שממירים את משכורותיהם המתכווצות תמורת דולרים, זהב או אפילו ביטקוין.

"יש לי ידידה טורקית שלמדתי עמה לתואר ראשון", מספר ד"ר ינרוג'ק, "והיא סיפרה לי משהו שהדהים אותי. ברגע שהיא מקבלת את המשכורת, היא רצה לבנק, מושכת את הכסף והולכת מיד לחנות תכשיטים ששם היא קונה לעצמה מטבעות של הלירה הטורקית מזהב. היא חוששת מכך שטורקיה לא תאפשר לה למכור או לקנות מטבע חוץ בעתיד. זה אומר שהאזרח הטורקי פשוט לא סומך על המדינה שלו. בעיני, זה הסיוט הכי גדול, גם לאזרח וגם למדינה".

מהם המניעים לניסוי הכלכלי המוזר והמסוכן שמבצע ארדואן בכלכלת טורקיה, האם כל זה ייגמר, ואם וכאשר יובס בבחירות ומהן ההשלכות עלינו, הישראלים? האזינו לפרק השבוע של "הצוללת של גלובס".